ترجمه: مازیار فکری ارشاد
انتخاب‌های امسال جشنواره فیلم کن در بخش مسابقه تعادلی کم سابقه میان فیلمسازان نام آشنا و سینماگران نوخاسته پدید آورده است. این در حالی است که جدیدترین آثار سه فیلمساز کهنه کار چون الیور استون، استفن فریرز و وودی آلن در بخش خارج از مسابقه جشنواره به نمایش در می‌آید.

البته حضور فیلمسازان نامدار و پرسابقه‌ای چون عباس کیارستمی، کن لوچ، برتران تاورنیه و تاکه شی کیتانو که پیش از این هم در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشته و به جوایز و افتخاراتی هم دست یافته اند، نوید رقابتی نزدیک و داغ را در بخش مسابقه جشنواره شصت‌وسوم می‌دهد. علاوه بر آن گروهی از معتبرترین کارگردانان حال حاضر سینمای جهان با آخرین ساخته‌های خود در بخش مسابقه حضور دارند. از این میان می‌توان به آله خاندرو گونزالس ایناریتو، نیکیتا میخالکوف، رشید بوشارب (فیلمساز عرب تبار فرانسوی که در سال 2006 با فیلم «روزهای افتخار» در بخش مسابقه کن حضور داشت) و آپیچاتپونگ ویراستاکول (تنها چهره شناخته شده سینمای تایلند در عرصه جهانی) بر گرمای این دوره از جشنواره کن افزوده است.
گزینش‌های غیرمنتظره‌ای هم در میان آثار راه یافته به بخش مسابقه دیده می‌شود. تنها فیلم آمریکایی این بخش را داگ لایمن ساخته است. فیلمسازی که با ساخت آثاری چون «هویت بورن» و «آقا و خانم اسمیت» به جریان تجاری سینمای هالیوود تعلق دارد، اما حضور بازیگران روشنفکری چون شان پن (رییس هیات داوران کن در سال ۲۰۰۸) و نائومی واتس در فیلم لایمن که «‌بازی منصفانه» نام دارد به اندازه کافی کنجکاو برانگیز است.
مایک لی، فیلمساز قدیمی انگلیسی که تاکنون دو بار در سال‌های 1993 با فیلم «برهنه» و 1996 «رازها و دروغ‌ها» نخل طلایی کن را به خانه برده، امسال بار دیگر به شهر بندری جنوب فرانسه بازگشته است.در حالی که دو فیلمساز انگلیسی دیگر یعنی استفن فریرز با فیلم «تامارا درو» و ریدلی اسکات با «رابین هود» در بخش‌های غیررقابتی کن حاضر می‌شوند. سوفی فاینس هم با فیلم «علف‌ها بر فراز شهر‌ها می‌رویند» در بخش‌های جنبی شرکت می‌کند و فیلم جدید وودی آلن «با یک غریبه قد بلند سبزه رو ملاقات خواهی کرد» نیز در واقع محصول انگلستان است. این توجه جشنواره به سینمای بریتانیا یکی از بهترین سال‌های جشنواره برای فیلمسازان انگلیسی را رقم زده است. در ادامه چند فیلمسازتازه کار از سراسر جهان آثار جدید خود را در بخش مسابقه عرضه می‌کنند. از این میان می‌توان به ایم سانگ سوی کره ای با فیلم «خدمتکار»، زاویر بووای فرانسوی با فیلم «از خدایان و مردان» و دانیله لوکتی ایتالیایی با فیلم «خانه ما» اشاره کرد. ضمن آنکه انتخاب‌های غیرمترقبه‌ای چون محمد صالح هارون از چاد با فیلم «مردی که فریاد می‌کشد»، ماتیو امالریک فرانسوی با «تورنه» و « سرگی لوزنیتسای» اوکراینی با فیلم «تو، لذت من» احتمال کشف استعداد‌های نوی سینمای جهان در کن را افزایش می‌دهند.
بی‌توجهی به سینمای آمریکا با عدم پذیرش فیلم‌های پر سر و صدایی چون «هر جا» ساخته سوفیا کاپولا، «مشتاق» به کارگردانی جودی فاستر، «درخت زندگی» ترنس مالیک و «ماشت» رابرت رودریگز در بخش مسابقه و حتی بخش‌های رقابتی جنبی جشنواره بیش از پیش نمایان می‌شود. این در حالی است که تا پایان این هفته فهرست فیلم‌های حاضر در دو بخش پر اهمیت «شب‌های کارگردانان» و «دو هفته منتقدان» تکمیل می‌شود. شصت و سومین دوره جشنواره کن از ۱۲ تا ۲۳ ماه مه (۲۲ اردیبهشت تا ۲ خرداد) برگزار می‌شود.
منبع: اسکرین دیلی

آله خاندرو گونزالس ایناریتو

نیکیتا میخالکوف

برتران تاورنیه

کن لوچ

تاکه شی کیتانو

عباس کیارستمی