تحلیل فرمانده نیروی زمینی ارتش از موقعیت آمریکایی‌ها در منطقه

حامیان کشور متجاوز به ایران نیز دشمن محسوب می‌شوند

دنیای اقتصاد- ارتش برای مقابله با تهدیدات احتمالی در اوج آمادگی است. هر تهدیدی که بخواهد علیه جمهوری اسلامی ایران جنبه‌ عملی به خود بگیرد، در نطفه خفه خواهد شد. این جملات، بخشی از سخنان دیروز فرمانده نیروی زمینی ارتش در جمع خبرنگاران است. امیرسرتیپ احمدرضا پوردستان دیروز همچنین با ارائه نتیجه مطالعات ارتش درباره شرایط نیروهای نظامی بیگانه در منطقه از طرح تحول در ارتش متناسب با شرایط دشمن و به‌کارگیری «جنگ فرسایشی» در برابر آنان خبر داد. پوردستان در عین حال، تهدیدات و شایعات مربوط به حمله نظامی به ایران را تهدیدات رسانه‌ای خواند.

به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: نیروی زمینی ارتش با شایستگی کامل، این استحکام، توانمندی، قدرت و اقتدار را دارد که از ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرزهای نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع کند و اجازه ورود هیچ بیگانه‌ای به کشور را ندهد.

امیر سرتیپ پوردستان دیروز در یک نشست خبری که در آستانه فرارسیدن ۲۹ فروردین روز ارتش و روز نیروی زمینی برگزار شد ، تاکید کرد: مردم ما مطمئن باشند که سربازان آن‌ها در ارتش به‌ویژه نیروی زمینی، توان و قابلیت دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران را دارند. وی درباره‌ تهدیدات صورت گرفته علیه ایران و شایعات موجود مبنی بر حمله‌ نظامی، با اشاره به دیدار روز یکشنبه جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا گفت: در تدابیر ایشان، بیشترین تکیه همانند گذشته بر آمادگی‌های رزمی و تداوم آموزش نیروهای مسلح بود. در رابطه با سخنان و تهدیدات اخیر صورت گرفته علیه کشورمان نیز که طی آن‌ها تهدید و حمله نظامی عنوان شده بود نیز باید عرض کنم که این سخنان نشان از ناپختگی، جوانی و شاید کم‌اطلاعی فردی باشد که این تهدیدات را عنوان می‌کند، آن هم در شرایطی که دنیا به سمت صلح و دموکراسی پیش می‌رود.

وی با بیان این‌که «شرایط نیروهای فرامنطقه‌ای حاضر در منطقه شرایط مساعدی نیست» اظهار کرد: امروز نیروهای فرامنطقه‌ای در عراق و افغانستان با چالش جدی روبه‌رو هستند و اگر نگاه دقیقی به آمار فرار، خودزنی، دیگرزنی و اشتباهات این نیروها بیندازیم، متوجه می‌شویم که قابلیت هیچ‌گونه عملیات تهاجمی ندارند و اصلا در شرایطی نیستند که جبهه‌ سومی را آن هم علیه نظام قدرتمندی مانند ایران باز کنند؛ بنابراین این تهدیدات، تهدیدات رسانه‌ای و شاید به نوعی برای بازیابی نیروهای خودشان است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: تاکتیک نیروهای فرامنطقه‌ای حاضر در منطقه، عملیات قاطع سریع است و سلاح‌ها و تاکتیک‌های آن‌ها نیز مطابق با همین دکترین است و آفت این دکترین و تاکتیک، جنگ فرسایشی خواهد بود. سال‌هاست که این نیروها در منطقه حضور دارند و بدین ترتیب امروز دیگر توان مقابله یا بازگشایی جبهه دیگری را ندارند.

وی با تاکید بر این‌که «ما به عنوان بازوهای نظامی این نظام، خود را در اوج شرایط آمادگی رزمی نگه می‌داریم» تصریح کرد: مردم ایران بدانند که نیروهای مسلح این کشور در سال همت مضاعف و کار مضاعف استراحت، آرامش، خواب و مرخصی را بر خود حرام کرده‌اند و به طور مداوم قابلیت‌های خود را برای حفظ این نظام حفظ می‌کنند و بالا می‌برند.

هر تهدیدی را در نطفه خفه می‌کنیم

وی هم‌چنین با بیان این‌که «امروز جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در عرصه‌های نظامی درخشندگی دارد» تاکید کرد: هر تهدیدی که بخواهد علیه جمهوری اسلامی ایران جنبه‌ عملی به خود بگیرد، در نطفه خفه خواهد شد و این‌ها یک شعار نیست، بلکه یک واقعیت است. وی در پاسخ به سوالی درباره امنیت مرزهای شرقی کشور اظهار کرد: یکی از کارهای ما در طرح تحول نیروی زمینی، چینش و آمایش دقیق نیروها منطبق با تهدیدات است. طبق بررسی‌ها ما مشاهده کردیم که نیروی زمینی تاکنون یگان کافی در شرق کشور نداشته است؛ بنابراین در طرح تحول نیروی زمینی، یگان‌ها و تیپ‌های مختلفی برای مرزهای شرقی کشور پیش‌بینی شده است.

تاکتیک‌ ما جنگ فرسایشی است

وی با بیان این‌که «چشم‌انداز حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌تواند یک تهدید برای ما باشد» تصریح کرد: بر این اساس ما پیش‌بینی‌های لازم را در این خصوص انجام داده‌ایم و برنامه‌های لازم برای مرزهای مختلف کشور به‌ویژه مرزهای شرقی را در دستور کار قرار داده‌ایم. به گزارش خبرگزاری فارس، فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: در صورت حمله به ایران، تمامی منافع کشور متجاوز مورد هدف قرار خواهد گرفت و هر کشوری که او را مورد حمایت قرار دهد نیز دشمن ما محسوب می‌شود.

پوردستان با تاکید بر اینکه دشمنان همواره در حال جنگ روانی به منظور ترساندن ملت ایران هستند، اظهار داشت: چشم‌انداز حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌تواند برای ما تهدید به حساب بیاید که در این خصوص نیز پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است. به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این‌که «یکی از تاکتیک‌های ما در مقابل تهاجم دشمن، جنگ فرسایشی است» افزود: منطبق با فضاهای موجود، نیازمندی‌های لازم خود و هم‌چنین نقاط ضعف دشمن را شناسایی کرده‌ایم و از همان نقاطی که دشمن در آن‌ها ضعف دارد، ضربه‌ خود را وارد می‌کنیم. مقابله ما فقط مقابله رویاروی نیست، بلکه ما تمامی منافع دشمن را در منطقه هدف قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به طرح تحول نیروی زمینی ارتش یادآور شد: حادثه‌ ۱۱ سپتامبر دنیا را وارد فاز جدیدی کرد و فضای امنیتی خاصی بر جهان حاکم شد و بدین ترتیب واژه‌هایی نظیر نبرد نامتقارن یا نبرد ناهمطراز در ادبیات نظامی دنیا وارد شد. برای حضور در عرصه‌ نبرد ناهمطراز، نیروی زمینی باید برنامه‌ریزی می‌کرد؛ چراکه این نیرو برای جنگ‌های کلاسیک برنامه‌ریزی شده بود؛ بنابراین به فرموده فرمانده کل قوا، چندین هزار ساعت نفر بر روی جنگ اول و دوم خلیج فارس و نیز جنگ تحمیلی، کار مطالعاتی انجام دادیم و بر همین اساس دکترین خود را طراحی و منطبق با آن، سلاح‌ها و برنامه‌های خود را تدوین کردیم.

وی افزود: برای این منظور ابتدا در ساختار نیروی زمینی تغییراتی دادیم که این تغییرات شامل مولفه‌های مخلتف است؛ مولفه اول، بحث تحرک است؛ چراکه یگان‌ها باید متحرک باشند.

این یگان‌ها باید قابلیت انعطاف داشته و در عین حال سبک باشند تا قدرت تحرک بالاتری پیدا کنند؛ بنابراین در ساختار جدید دیگر لشگرهای سنگین را نمی‌بینیم، بلکه نیروها تیپ‌محور هستند. پوردستان با بیان این‌که «در ساختار جدید طرح تحول نیروی زمینی به بحث خوداتکایی مناطق توجه ویژه‌ای شده است» درباره‌ مولفه دوم این تغییر ساختار گفت: مولفه‌ دوم مربوط به تجهیزات نیروی زمینی است. ساختار جدید باید سلاح متناسب با فضای جدید داشته باشد؛ بنابراین ما در بعد پدافند ارتفاع پایین که وظیفه نیروی زمینی محسوب می‌شود، سلاح‌های مورد نیاز خود را تعریف کردیم و بخشی از آن‌ها را ساختیم.

وی افزود: یکی از مولفه‌های قدرت ما در جنگ ناهمطراز، دفاع زمینی است که بر روی این مساله در ساختار جدید کار زیادی انجام دادیم و در نتیجه سازه‌های امن را پیش‌بینی کردیم و هم‌چنین سلاح‌هایی را که امواج الکترومغناطیس و ترمال برای آن‌ها اثرگذاری نداشته باشند، تعریف کردیم.

وی با اشاره به دو تاکتیک عمده در ساختار تحولی نیروی زمینی ارتش افزود: تاکتیک پدافند در سطح و عمقی یکی از تاکتیک‌های اصلی پیش‌بینی شده در نیروی زمینی است که به نوعی حالت موزاییکی پیدا می‌کند. تاکتیک بعدی، تاکتیک زمین مسلح است. ما در این تاکتیک، زمین را به نوعی آرایش می‌دهیم که نیازی به نیروی انسانی نباشد و تجهیزات این آرایش به صورت کنترل از راه دور پیش‌بینی شده است. ما این تاکتیک‌ها را در مدارس و کتب نظامی خود تعریف کرده‌ایم.