کارگاه مشترک سینمای ایران و هالیوود

نگاه سوم- نشست خبری خانه سینما دیروز صبح در میان جمعی از خبرنگاران با حضور امین تارخ، فرهاد توحیدی و محمدمهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما برگزار شد. محمدمهدی عسگرپور در این نشست تاکید کرد: حل معضل امنیت شغلی فعالان سینمایی با حل مسائل مربوط به تهیه کنندگان امکان پذیر است و این دو مورد رابطه در هم آمیخته ای با هم دارند.

عسگرپور اعلام کرد: اطلاعات بسیاری از سینماگران و فعالان سینمایی جمع آوری و ثبت شده و زمینه برای اجرای عملی «پیمان نامه جمعی» مهیا است. طبق این پیمان‌نامه، اعضای صنوف مختلف سینمایی متحد می‌شوند که فقط از اعضای یکدیگر استفاده کنند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: چنانچه تهیه‌کننده‌ای این پیمان نامه را امضا نکند، «کل این دیوار فرو می‌ریزد».

عسگرپور با گلایه ار بودجه‌ای که در اختیار خانه سینما قرار می‌گیرد، اذعان کرد: پیش از این خانه سینما به اقشار آسیب‌پذیر سینما که چندان به چشم نمی‌آیند کمک می‌کرد؛ ولی در شرایط فعلی توانایی چنین کارهایی را نداریم.

وی همچنین اشاره کرد: باید دید آیا یک نهاد دولتی می‌توانست با بودجه‌ای که در اختیار ما قرار می‌گیرد، این حجم از فعالیت‌ها را انجام دهد؟

وی در خصوص حمایت خانه سینما از فیلم‌های توقیفی گفت: فیلم‌های توقیفی انواع و اقسام دارد و نمی‌شود همه فیلم‌ها را فیلم توقیفی دانست. این مسائل هم در چارچوب همان امنیت شغلی از طریق صنوف مختلف قابل پیگیری است.

«محمدمهدی عسگرپور» اعلام کرد: سه ورک‌شاپ آموزشی و تخصصی برای اهالی سینما برگزار خواهیم کرد. امسال سه ورک‌شاپ برنامه‌ریزی و تولید، فیلمنامه‌نویسی و فیلمبرداری را برپا خواهیم کرد و احتمالا کارگاه تخصصی فیلمبرداری، به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

وی در خصوص بحث دستمزدها در بخش‌های مختلف سینما گفت: در بخش بازیگری یکی از عوامل اصلی افزایش دستمزدها، تلویزیون و علاقه این رسانه به بازیگران سینما است که در هیچ جای دیگر دیده نمی‌شود؛ اما در بخش‌های دیگر سینما دستمزدها آن‌چنان نیست. تهیه‌کننده‌ها به بازیگران خوب می‌رسند؛ اما عوامل نه چندان مهم سینما را که کارشان به چشم نمی‌آید، با پایین‌ترین دستمزد استخدام می‌کنند و در این بخش‌ها نسبت به برخی مشاغل سینمایی ظلم صورت می‌گیرد.

عسگرپور تعامل و تفاهم وزارت ارشاد و خانه سینما و تهیه کنندگان سینما را لازمه حل بسیاری از مشکلات سینمای ایران دانست.

عسگرپور قیمت بلیت سینما را به نوعی پرستیژ سینما دانست و گفت: تنها راه جذب مردم به سمت سینما کاهش قیمت بلیت نیست.

وی در این خصوص گفت: فعلا هم تهیه‌کنندگان و هم وزارت ارشاد از این اختلافات سود می‌برند و ما هم فقط نظاره‌گر هستیم و به نظر می‌رسد همه از این شرایط راضی هستند.

عسگرپور در حالی این اظهارات را بیان داشت که شنیده‌ها حاکی از نشست‌ها و جلسات مختلف از سوی مدیران بخش‌های مختلف معاونت سینمایی وزارت ارشاد با خانه سینما است.

فرهاد توحیدی، نایب‌رییس هیات‌مدیره خانه سینما به عنوان دبیر چهاردهمین جشن خانه سینما اعلام شد. وی ابراز کرد: در حال تدوین اساسنامه برای شکل‌گیری مقدمات فرهنگستانی هستیم تا بر مبنای آن داوری جشن خانه سینما در تمامی دوره‌ها از قوانین یکسانی تبعیت کند.ولی در جشن خانه سینمای امسال همچنان مقررات سال معتبر است.

فرهاد توحیدی در بخشی از این نشست با ارائه توضیحاتی در خصوص موسسه بین‌المللی «آی سان» و همکاری خانه سینما با این موسسه گفت: آی سان نشان ثبت آثار تصویری و صوتی است و معنایش این است که اگر اثری این نشان را دریافت کند و در کشورهای دیگر مورد سوء استفاده قرار گیرد، می‌تواند به راحتی این مساله را پیگیری کند تا صاحبان آن به حقوق از دست رفته خود برسند.

رییس انجمن فیلمنامه نویسان همچنین با اعلام خبر تبدیل بانک فیلمنامه به بانک آثار از سال جدید گفت: امسال بانک فیلمنامه ایران قرار است به بانک آثار تبدیل شود که با نهایی شدن بانک آثار و تصویب آن در هیات‌مدیره بانک آثار نه‌تنها به ثبت فیلمنامه اقدام خواهد کرد، بلکه سایر آثار و موارد مرتبط با حوزه سینما در زمینه صوت و تصویر در این بانک ثبت می‌شود و به مهره آی سان ممهور خواهند شد.