پیشنهاد 35 هزار میلیاردی دولت برای یارانه‌ها

دنیای اقتصاد- یکی از اعضای کارگروه مشترک دولت و مجلس برای توافق بر سر قانون یارانه‌ها، از موافقت دولت با پیشنهاد درآمد یارانه‌ای ۳۵ هزار میلیارد تومانی خبر داده است که به معنای کوتاه آمدن ۵ هزار میلیارد تومانی دولت از پیشنهاد قبلی ۴۰ هزار میلیاردی است. همزمان، معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز از نشست سه شنبه شب این کارگروه ابراز رضایت کرده است. با این حال، یکی دیگر از اعضای این کارگروه گفته است که مجلس تنها «بدون تغییر قانون یارانه‌ها» با دولت همراهی می‌کند و حاضر است با کم کردن مالیات حامل‌های انرژی، به افزایش درآمد دولت کمک کند. کارگروه مشترک دولت و مجلس، البته هنوز هیچ نتیجه رسمی‌ای به دست نیاورده و بنا است طی هفته آینده، نشست دیگری نیز داشته باشد.

روایت اول؛ توافق بر سر ۳۵ هزار میلیارد تومان

علی اصغر زارعی، از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس (فراکسیون حامیان دولت) که روز گذشته در جمع خبرنگاران پارلمانی حاضر شده بود، در باره نشست سه شنبه شب گفت: دولت با پیشنهاد ۳۵ هزار میلیاردی نمایندگان موافق است و این موافقت از سوی نمایندگان دولت اعلام شده است.

زارعی که در توضیح نشست سه‌شنبه شب دولت و مجلس سخن می‌گفت، اضافه کرد: در این جلسه ابهامات و سوالات نمایندگان مطرح شده و دولت نیز اطلاعاتی را مطابق با سوالات نمایندگان و آنچه که تدوین کرده بود، ارائه داد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: به دلیل اینکه جلسه به طول انجامید، به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم واحتمالا این کارگروه جلسه دیگری هم خواهد داشت.

زارعی درباره حاضران در این نشست مشترک گفت: در این جلسه تعدادی از نمایندگان کمیسیون ویژه از جمله محمدرضا باهنر، محمدحسن ابوترابی فرد، احمد توکلی، جمشید انصاری و محمدحسین فرهنگی حضور داشتند و از طرف دولت نیز محمدرضا میرتاج‌الدینی، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد و محمدرضا فرزین در جلسه حضور داشتند. این نماینده حامی‌ دولت خاطر نشان کرد: دولت اطلاعاتی را در این جلسه مطرح کرد و خواست خود را شفاف‌تر کرد. خواست دولت غیر از تغییر سقف درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، اصلاحاتی روی مالیات برخی فرآورده‌ها نیز می‌باشد که دولت خواستار بازگشت این مالیات‌ها به صندوق یارانه‌ها برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت‌ها است؛ چراکه اگر مالیات را در بودجه عمومی بنشانیم، مجبور خواهیم شد که قیمت‌ها را بیشتر بالا ببریم تا درآمد را حاصل کنیم که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان با این نظر دولت موافق هستند. وی افزود: ما هم طرحی را که آماده کردیم که قرار شد نتیجه جلسه دوم را گرفته و روز یکشنبه آینده، اگر کمیته به جمع‌بندی رسید و قرار شد که دولت لایحه بدهد در همان چارچوب عمل کنیم و اگر نشد ما روز یکشنبه طرح خود را عملی می‌کنیم.

این عضو کارگروه مشترک دولت و مجلس در پاسخ به اینکه آیا دولت با مبلغ پیشنهادی برخی نمایندگان (۳۵ هزار میلیارد) موافق است یا خیر، گفت: دولت همان ۴۰ هزار میلیارد خود را درخواست دارد، ولی با پیشنهاد ۳۵ هزار میلیاردی نمایندگان هم موافق است؛ یعنی این موافقت از سوی نمایندگان دولت اعلام شده است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» ابراز امیدواری کرد که کارگروه مشترک دولت و مجلس تا هفته آینده در خصوص قانون یارانه‌ها به نتیجه «مطلوب» دست یابد. محمدرضا میرتاج‌الدینی با مثبت ارزیابی کردن جلسه نخست کارگروه اظهار داشت: این جلسه به لحاظ فنی و کارشناسی مفید بود و نمایندگان دولت توضیحات جامع فنی و کارشناسی را به نمایندگان مجلس ارائه کردند و مباحث باقی مانده به جلسه دیگری موکول شد. میرتاج‌الدینی افزود: با توجه به فضای همکاری صمیمی بین دولت و مجلس و تاکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص تعامل دو قوه برای رفع موانع و اجرای این قانون و رسیدن به توافق مطلوب، امیدواریم که این کارگروه به توافق خوبی دست یابد و مردم طعم شیرین این توافق را بچشند. معاون رییس جمهوری پیش‌بینی کرد که این کارگروه به نتایج خوبی درخصوص اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دست یابد.

روایت دوم؛ همراهی بدون تغییر قانون

با این حال، یکی دیگر از اعضای کارگروه مشترک دولت و مجلس، در مصاحبه با خبرگزاری فارس، روایت دیگری از توافقات ضمنی اولین جلسه این کارگروه دارد. محمد حسین فرهنگی که از حامیان دولت در مجلس به شمار می‌رود، در خصوص جلسه سه شنبه شب گفت: در جلسه کمیته مشترک مجلس و دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر شد «بدون تغییر قانون» و با کاهش میزان مالیات و عوارض درآمد بیشتری برای دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها تعریف شود.

وی با بیان اینکه در جلسه کارگروه مشترک مجلس و دولت در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها، تغییر قانون فعلی به تصویب نرسید، گفت: قرار بود جلسه دوم روز چهارشنبه برگزار شود که به دلیل سفر نمایندگان دولت به استان‌ها این جلسه به یکشنبه هفته آینده موکول شد.

فرهنگی در مورد تعیین منابع جدید برای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: تعریف منابع جدید به معنای افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و حامل‌های انرژی است که باید قانون تغییر کند، اما ما موافق تغییر قانون نیستیم؛ در عین حال می‌توان بدون تغییر قانون دنبال راهکارهای جدیدی بود که دغدغه‌های مجلس ودولت رفع شود.

نماینده تبریز در مجلس تصریح کرد: من موافق گران کردن قیمت حامل‌های انرژی و فرآورده‌های نفتی نیستم و در صحن مجلس نیز در مخالفت با ۴۰ هزار میلیارد تومان صحبت کردم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد روش‌های همکاری مجلس و دولت بدون تغییر قانون گفت: در این کمیته مشترک همکاری زیادی می‌توان با دولت داشت، یکی از دغدغه‌ها این است که با رفع مالیات و عوارض می‌توان درآمد بیشتری برای دولت تعریف کرد که بتواند در سیاست بازتوزیع نقدی یارانه‌ها بین مردم با دست باز عمل کند. وی در مورد سناریوهای مختلف دولت از افزایش تورم و رشد اقتصادی افزود: به صورت غیررسمی بحث‌هایی در مورد سناریو‌های دولت اعلام شد؛ اما مقرر شد مالیات بر فروش همه اقلام حامل‌های انرژی و فرآورده‌های نفتی که در قانون پیش بینی شده اگر کاهش پیدا کند باعث درآمدهای جدیدی برای دولت خواهد بود که در سیاست‌های جبرانی به کار گرفته خواهد شد.