اهداف کنفرانس تهران

عکس: خبرگزاری مهر، رئوف محسنی متکی اهداف کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای را تشریح کرد

دعوت از غرب به برخورد واقع‌بینانه با کنفرانس تهران

دنیای اقتصاد- کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای که قرار است در روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه در تهران برگزار شود، محور کنفرانس مطبوعاتی دیروز منوچهر متکی وزیر خارجه کشومان با خبرنگاران داخلی و خارجی بود. متکی در‌این کنفرانس ابراز امیدواری کرد که کشورهای غربی و به طور مشخص اروپا و آمریکا تعامل سازنده و منطقی و درستی با کنفرانس خلع سلاح تهران داشته باشند.

وی همچنین گفت: من دعوت می‌کنم کشورهای غربی را که به نگاه‌های تنگ و یکسویه و قضاوت‌های مبتنی بر استانداردهای دوگانه و تبعیض‌آمیزشان تکیه نکنند و در نگاهی واقع‌بینانه و درست با موضوع برخورد کنند.

به گفته متکی، تداوم وجود هزاران سلاح هسته‌ای در جهان مهم‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است. متاسفانه انتظارات جامعه بین‌المللی برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای همچنان محقق نشده است؛ در حالی که بیش از ۴۰ سال از زمان تدوین معاهده NPT در سال ۱۹۶۸ می‌گذرد و عدم تحقق خلع سلاح هسته‌ای یکی از نگرانی‌های جدی جامعه بین‌المللی است.

به گزارش‌ایسنا، متکی دیروز گفت: هدف از برگزاری کنفرانس خلع سلاح، بررسی چالش‌های موجود در مورد خلع سلاح هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی است. هدف دیگر کنفرانس، بررسی و ارائه راهکارهایی برای تحقق جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود.

به گفته وی، بررسی دکترین‌های هسته‌ای و عدم تطابق آنها با شرایط روز بین‌المللی، ضرورت مقابله با اشاعه عمودی یا به عبارتی نوسازی سلاح‌های هسته‌ای، اهمیت جهانی شدن معاهده NPT، ضرورت جلوگیری از تبعیض‌ها و استانداردهای دوگانه، بررسی راهکارهای احتمالی برای نظارت بر خلع سلاح هسته‌ای کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای و موضوع حرام بودن سلاح‌های هسته‌ای و بررسی دیدگاه ادیان الهی در مورد سلاح‌های هسته‌ای از جمله اهداف دیگرکنفرانس تهران است. وی افزود: وجود سلاح‌های هسته‌ای

به خودی خود موجب نگرانی جامعه جهانی است. تفاوتی نمی‌کند که در اختیار چه کشوری باشد. این‌که برخی سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار داشته باشند و ادعا کنند که آنها را در حالت امن و ایمن نگه می‌دارند بهانه‌ای برای تداوم حفظ این سلاح‌ها است. لذا کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه ۲۸ و ۲۹ فروردین با شعار «انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» در تهران برگزار خواهد شد.

متکی گفت: امیدواریم کنفرانس تهران آغازی باشد به این تلاش انسانی، اعتقادی و منطبق بر هدف محوری فراموش شده ان‌پی‌تی. در عین حال ما اجلاس نیویورک را به فاصله کوتاهی بعد از آن برای بازنگری معاهده ان‌پی‌تی داریم که معتقدیم در آن‌جا هم باید به این نکات در بازنگری معاهده ان‌پی‌تی توجه شود.

وزیر خارجه با اشاره به برگزاری کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران گفت: امیدوارم کشورهای غربی مشخصا اروپا و آمریکا تعامل سازنده و منطقی و درستی با کنفرانس خلع سلاح تهران داشته باشند. خودشان را دچار تناقضی دیگر نکنند. آن‌چه را که جمهوری اسلامی‌بیان می‌کند به آن معتقد است. ما معتقدیم که جهان دغدغه‌های پیرامون سلاح هسته‌ای دارد و این دغدغه‌ها را در عمل باید رفع کرد و هیچ اقدامی‌برای رفع آنها بهتر از حل ریشه‌ای و اساسی و همه‌جانبه سلاح‌های هسته‌ای در جهان نیست. متکی گفت: من دعوت می‌کنم کشورهای غربی را که به نگاه‌های تنگ و یکسویه و قضاوت‌های مبتنی بر استانداردهای دوگانه و تبعیض‌آمیزشان تکیه نکنند و در نگاهی واقع‌بینانه و درست با موضوع برخورد کنند.

پیشنهاد مبادله سوخت همچنان روی میز است

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین تحولات موضوع هسته‌ای ایران در زمینه تامین سوخت رآکتور تهران گفت: پیشنهاد مبادله سوخت کماکان روی میز است و ما می‌توانیم این مبادله را در چارچوب کاملا منطقی انجام دهیم. ما با اعضای مختلف گروه وین (طرف‌های مذاکره در وین، آمریکا، روسیه، فرانسه، ایران و آژانس) مستقیم و غیرمستقیم گفت‌وگو داشتیم. ابعاد مختلف مدالیته، منطقی و چارچوب منطقی برای بحث مبادله سوخت را مطرح کردیم و آنها در جریان دیدگاه‌های ما هستند. کافی است اراده سیاسی برای انجام این کار در آنها مشاهده شود و در فاصله کوتاهی این کار می‌تواند عملیاتی شود. به گزارش ایسنا، متکی در پاسخ به این که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طرح‌های ایران را در موضوع خلع سلاح رد کرده و مدعی شده است اگر ایران به موضوع خلع سلاح هسته‌ای علاقه‌مند است می‌تواند این موضوع را با نگاه کردن در آینه آغاز کند، گفت: ما کماکان تلاش می‌کنیم آمریکایی‌ها را به واقع‌بینی، درست‌بینی و توجه به مصالح ملت‌های منطقه و به موازات آن منافع ملت آمریکا ترغیب کنیم.

متاسفانه مردم آمریکا طی سالیان طولانی گذشته به‌ویژه در ۳۰ سال اخیر و بالاخص در یک دهه گذشته بخش مهمی‌از اعتبار و حیثیتشان توسط سیاستمدارانشان چوب حراج‌ زده شده است؛ به خاطر عملکردها و سیاست‌های غلط و مبتنی بر شکستشان. ادعای مبارزه با تروریسم کردند، اما جهانیان مشاهده کردند که چگونه سرکرده تروریست‌های منطقه در پایگاه‌های نظامی‌آنها است. سخن از حقوق بشر و دموکراسی گفتند. یک در هزار فیلم‌ها و اسناد منتشر شده شکنجه‌های دوران بربریت توسط سربازان آمریکایی در ابوغریب و گوانتانامو به جهانیان مخابره شد. اظهارات آمریکایی‌ها آن‌جا که در مورد حقوق بشر و دموکراسی سخن می‌گویند به سناریوهای مبتذلی تبدیل شده است. امروز مردم جهان خوب می‌دانند دموکراسی آمریکایی یعنی چه. دموکراسی آمریکایی یعنی استفاده از هر ابزاری برای تحقق خواست آمریکایی‌ها. وزیر خارجه همچنین در مورد این که تهران بنیانگذار طرح خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای بوده است چه موانعی برای تحقق این طرح وجود دارد؟ گفت: در ۱۹۷۴ ایران و مصر پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای را ارائه کردند و قطعنامه‌هایی برای آن صادر شد. در اجلاس‌های دیگری خارج از سازمان ملل نیز این بحث مورد تبادل نظر قرار گرفت و امروز تنها جایی که این سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه وجود دارد فلسطین اشغالی است که رژیم صهیونیستی در تداوم برنامه‌های توسعه طلبانه‌اش و سلطه‌طلبی منطقه‌ای‌اش صدها کلاهک هسته‌ای را در فلسطین اشغالی دایر کرده است و قاعدتا یکی از موانع اصلی در گفت‌وگوهای مربوط به خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است. وی درباره توصیه‌های ایران برای نشست بازنگری NPT که در ماه آینده برگزار می‌شود، گفت: ما بخشی از دیدگاه‌هایمان را در کنفرانس خلع سلاح در تهران و بخشی دیگر را در نیویورک بیان خواهیم کرد. مواضع‌مان با توجه به دستور کار بررسی NPT و بندها و سرفصل‌های معاهده NPT که امروز در حال مغفول واقع شدن است یا این که در مسیر القای آنها که اتفاقا نقاط قوت NPT است را اعلام می‌کنیم و دیدگاه‌هایمان را پس از نهایی شدن در این دو فرصت بخشی در تهران و بخشی در نیویورک بیان خواهیم کرد. متکی در ادامه نشست خبری تاکید کرد: امیدواریم اعضای شورای امنیت در نگاه به مساله تحریم ایران رویکرد منطقی داشته باشند. مجازات ولو روی کاغذ یک کشور برای جرمی‌که مرتکب نشده است پایه‌های شورای امنیت را لرزان می‌کند.