خواسته یارانه‌ای دولت باعث اعتراض مردم می‌شود

غلامرضا مصباحی‌مقدم با بیان اینکه موافق اصلاح دوباره قانون هدفمند کردن یارانه‎ها در مجلس نیست، پیش‌بینی کرد که این اقدام در مجلس رای لازم را کسب نخواهد کرد. رییس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی در گفت‎وگو با خبرآنلاین، در تشریح علت مخالفتش با اصلاح دوباره قانون هدفمند کردن یارانه‎ها، یادآور شد که مجلس تاکنون دو بار به درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای این قانون رای داده است و اصرار دولت به تصویب نظر دلخواهش شبیه همان اصراری است که درباره کاهش سن رای‌دهندگان داشت، اما مجلس دوبار با لایحه دولت در این باره مخالفت کرد. وی با اشاره به اینکه دولت در جریان بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‎ها مخالفتی با سقف درآمدی خود تا ۲۰ هزار میلیارد تومان نداشت، ادامه داد: اگر تقاضای کنونی دولت برای کسب درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمند کردن یارانه‎ها یک کار کارشناسی و پخته بود باید در همان زمان که در کمیسیون ویژه مجلس برای آن تصمیم‌گیری می‎شد، نظرشان را اعلام می‎کردند. مصباحی‌مقدم که منطق دولت در این زمینه را نمی‎پذیرفت، ادامه داد: اگرچه ما منطق دولت را در موارد دیگری پذیرفته‎ایم، اما اصلا منطق دولت برای افزایش درآمدهایش از محل هدفمند کردن یارانه‏ها مشخص نیست.

به گفته وی با افزایش درآمدهای دولت تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از این محل، دولت در حقیقت ۵۲ هزار میلیارد تومان کسب درآمد خواهد کرد که احتمال می‎رود موجب واکنش‏های اعتراضی مردم شود و دولت در مواجهه با این اعتراض‏ها ناگزیر از توقف در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‏ها شود. نماینده تهران که معتقد بود دولت تنها یک طرف مساله را می‌بیند، ادامه داد: دولت در حالی اعلام می‎کند که خواستار اعطای پول بیشتر به مردم است که سمت دیگر این مساله یعنی اعمال فشار بیشتر به مردم را نادیده می‎گیرد.

وی با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد در مقطع دکتری است، بی‌آنکه به اظهارات رییس‌جمهور که مدرک تحصیلی اقتصاددانان مجلس را زیر سوال برده بود، اشاره‎ای بکند، ادامه داد: بنده سی سال است که در دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تربیت مدرس، امام صادق و دانشگاه آزاد، اقتصاد تدریس می‎کنم و استاد راهنمای پایان نامه‎های دانشجویان بسیاری در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بوده‎ام.

او سپس ادامه داد که چگونه است که بنده با این سوابق علمی در رشته اقتصاد، صاحب‌نظر نیستم، اما آقای رییس‌جمهور که اصلا اقتصاد نخوانده، خود را صاحب نظر اقتصادی می‎داند؟ وی که به همراه نادران و توکلی در بیانیه مشترکی پاسخ اظهارات رییس‌جمهور را داده بود، این بار به احمدی‎نژاد یادآور شد که شاگردان او را به عنوان مشاوران و اعضای کادر اقتصادیش منصوب کرده است.