هفته نامه آمریکایی «تایم» در تازه‌ترین شماره خود،گزارش داده است که تحریم‌های اقتصادی سازمان ملل علیه ایران که برای نخستین بار در دسامبر سال ۲۰۰۶ بر این کشور تحمیل شد تاکنون نتیجه ای در بر نداشته و هرتلاشی برای محدود ساختن برنامه هسته ای ایران به شکست انجامیده است. به نوشته تایم ، دولت اوباما در نخستین سال کار خود نتوانسته است نه تغییری در رفتار ایران و نه تمایلی در میان کشورهای دیگر برای افزایش فشار علیه تهران ایجاد کند.

این هفته نامه افزود: دولت آمریکا هم اکنون مدعی است که در زمینه تحریم‌های شدیدتر به پیشرفت‌هایی دست یافته است و رییس‌جمهور هفته گذشته ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت یک قطعنامه جدید تحریم را علیه ایران در بهار امسال به تصویب برساند. اما کاملا آشکار است که هرگونه تحریم‌های جدید سازمان ملل، در صورتی که تحریم‌هایی در کار باشد،شامل مجازات‌های اندکی خواهد بود.

به نوشته تایم، روسیه در حقیقت موضع خود را از آخرین دور تحریم‌ها تغییری نداده است و مسکو هم اکنون فقط از مجازات شرکت‌هایی که به طور مستقیم در زمینه فعالیت تکثیر سلاح هسته ای فعالند،حمایت می‌کند.

آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اواخر ماه گذشته اعلام کرد: هدف تحریم‌ها نباید لطمه به بخش‌های مالی و اقتصادی ایران باشد.

تایم افزود: چنین تحریم‌هایی تاکنون شکست خورده و واشنگتن در حال حاضر خواهان تدابیری به منظور افزایش لطمات اقتصادی به دلیل بی‌اعتنایی ایران است‌. با این حال تاکنون هیچ نشانه‌ای دال بر حمایت روسیه از تدابیر آمریکا و متحدان این کشور که به اعمال آن علیه ایران امیدوارند وجود ندارد.

تایم همچنین نوشت: این وضعیت درمورد چین که از حق وتو در شورای امنیت برخوردار است، بدتر است. پکن پس از هفته‌ها خودداری حتی برای بحث درباره قطعنامه تحریم‌های جدید ( به عنوان مجازات فروش تسلیحات آمریکا به تایوان و گفت‌و‌گوی اوباما با دالایی لاما) هفته گذشته گفت که مایل است این گفت و گو را دوباره آغاز کند.

به نوشته این نشریه آمریکایی،حتی اگر قرار باشد که چین در این گفت و گوها نسبت به تحریم‌های معتدلی در قالب همان تحریم‌های موجود موافقت کند این تحریم‌ها بسیار دورتر از «تحریم‌های فلج کننده»ای که به‌زعم هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا هزینه بی‌اعتنایی مداوم ایران به شمار می‌رود، خواهد بود.