مناظره نادران و پژویان بر سر یارانه‌ها

دنیای اقتصاد - جمشید پژویان استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رییس شورای رقابت به عنوان نماینده دولت در مناظره‌ای که با الیاس نادران استاد دانشگاه تهران و منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت به عنوان نماینده مجلس درباره قانون هدفمند کردن یارانه‎ها برگزار شد، در پاسخ به پیش‌بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کاهش رشد اقتصادی در سال ۸۹ و زمان اجرای قانون یارانه‌ها اعلام کرد که من اصلا نظر بانک جهانی را قبول ندارم، ضمن آنکه در سال اول اجرای‌این قانون قطعا رشد اقتصادی خواهیم داشت‌. وی در‌این نشست درباره تورم اجرای قانون با تاکید بر‌اینکه در قدم اول باید از ابزار قیمتی استفاده کرد‌، گفت‌: آماده‌ام در‌این مورد شرط‌بندی کرده و حیثیت‌ام را به‌شرطی که اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به عهده من باشد، وسط بگذارم، ما می‌توانیم حجم نقدینگی را کنترل و آن را کاهش دهیم‌، اما نادران در‌این باره متذکر شد کسانی که مدعی رابطه مثبت و علمی‌بین افزایش قیمت تمام شده محصول داخلی و رشد اقتصادی در کوتاه‎مدت هستند، بیشتر بر مبنای تمایلات‌شان اظهار‎نظر می‎کنند تا نظریات و تجربیات علمی‌. نادران همچنین در‌این نشست درباره تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر روی نقدینگی و تورم خاطر نشان کرد که پرداخت نقدی یارانه‌ها به‎وضوح رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و تشدید تورم را به‎دنبال خواهد داشت.

در زیر بخشی از‌این مناظره که از طریق هفته نامه پنجره صورت گرفته ودر سایت جهان قرار داشت‌، از نظرتان می‌گذرد:

پژویان درباره ادعای دولت در خصوص کاهش مصرف انرژی با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‎ها گفت:

در شرایط فعلی اقتصاد ایران، تولید کننده به جای تلاش برای سرمایه‎گذاری جهت ورود تکنولوژی با هدف مصرف کمتر انرژی، از انرژی ارزان‌قیمتی که در اختیارش هست، استفاده می‌کند، ولی اگر شرایط عوض شود و قیمت انرژی افزایش یابد، تولیدکننده قطعا به‎سمت کاهش هزینه‎ها و وارد کردن تکنولوژی برتر حرکت خواهد کرد. نادران هم در پاسخ به‌این سوال تصریح کرد‌: طبیعتا تولیدکنندگان داخلی در کوتاه‌مدت قدرت واکنش جدی نسبت به تغییرات قیمت ندارند؛ اما در اثر فشار هزینه‌ها، برای حفظ فعالیت و استقلال به ‌ناچار بخشی از افزایش هزینه‎ها را به مصرف‌کننده، منتقل خواهند کرد.

تخمین درآمد ۲۰هزارمیلیارد تومانی اشتباه است

پژویان با اشاره به‌اینکه معتقدم با افزایش نسبی قیمت‌ها برخی از اصلاحات اعمال خواهد شد، درباره ‌اینکه آیا افزایش قیمت منجر به درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت خواهد شد‌، گفت‌: ‌این اشتباه دولت است و گویا‌ این رقم از یک جدول استخراج شده و اصلا صحیح هم نیست. ‌این‎که درآمدی برای دولت به دست خواهد آمد قطعی بوده، اما به میزان کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کننده بستگی دارد. پیش‌بینی من این است که با افزایش قیمت بنزین، کشش تقاضا به‎دلیل وضعیت مالی مناسب اکثر مصرف‌کنندگان همچنان وجود خواهد داشت، بنابراین انتظار کاهش تقاضا برای‌این بخش را ندارم، اما نادران در پاسخ به‌این سوال گفت‌: در واکنش اولیه ممکن است مصرف‌کنندگان به شوک‌ایجاد شده پاسخ مثبت بدهند و مصرف خود را محدود کنند. منتها پاسخ بلندمدت به‌این دسته افزایش‎ها، مستلزم مجموعه عواملی است که یکی از آن‎ها جانشین کردن کالاها است.

ابزارقیمتی قدم اول است

پژویان در ادامه تقدم و تاخر ابزارهای اقتصادی در اصلاح الگوی مصرف و هدفمند کردن یارانه‎ها را ابزار قیمتی دانست و گفت: هیچ‎چیز به‌جز قیمت علامت نمی‌دهد. ‌اینکه مقدمات و امکاناتی فراهم شود و سپس از مردم خواهش و التماس کرد امکان‌پذیر نیست. اما نادران مخالف‌این نظر بود‌: نظر من ‌این نیست. اتفاقا ابزارهای غیرقیمتی قدم اول هستند. اولویت‌بخشی به سیاست‎های غیرقیمتی، سیاستی است که مجلس اتخاذ کرده. دولت هم آن را قبول کرده، اما در عمل برای اجرایی کردن آن قدم برنداشته و حتی چالش‎هایی هم با آن داشته است.

در سال اول قطعا رشد اقتصادی خواهیم داشت

پژویان درباره پیش‌بینی کارشناسان در خصوص کاهش رشد اقتصادی در سال ۸۹ و زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‎ها در‌ این سال تصریح کرد:‌ این بررسی که با اجرای هدفمند کردن یارانه‎ها رشد اقتصادی ۲ درصد کاهش خواهد یافت را لااقل بنده در جایی ندیده‌ام. اگر وزیر اقتصاد هم گفته باشد، دلیلی ندارد که چون وزیر شده غیب بگوید.‌ ایشان مرجعی است که نقطه نظرات وی می‌تواند موثر باشد، اما اگر از فلان مورد مطالعاتی سخنی به زبان می‌آورد، باید به آن مطالعه ارجاع داده شود تا با بررسی‌های کارشناسی مشخص شود آیا مطالعات انجام شده پایه علمی‌دارد یا خیر؟ بنابراین چنین مطالعه و اظهار نظری را نه تنها قبول ندارم، بلکه در صورتی که دولت برنامه‎هایی را که در ‌این مناظره عنوان کردم بتواند اجرا کند، قطعا و حتی در سال اول، رشد اقتصادی خواهیم داشت.

نادران هم در پاسخ گفت: آیا با افزایش قیمت تمام شده تولید، نرخ رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت؟ من که فکر می‎کنم کسانی که مدعی رابطه مثبت و علمی ‌بین افزایش قیمت تمام شده محصول داخلی و رشد اقتصادی در کوتاه‎مدت هستند، بیشتر بر مبنای تمایلات‌شان اظهار‎نظر می‎کنند تا نظریات و تجربیات علمی. هرچند کتمان نمی‎کنم که در بلند‎مدت اگر سیاست‎های اقتصادی صحیح اتخاذ شود، امکان افزایش بهره‎وری و در نتیجه رشد اقتصادی وجود دارد. در توصیه‎های سال ۲۰۰۳ بانک جهانی به‌ایران، هم صریحا اعلام شده اصلاح قیمت‌های انرژی باید در سالی انجام شود که رشد اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. علاوه ‎بر‌این، باید تورم در حد مناسبی بوده و دولت از مقبولیت مناسبی برخوردار باشد.

من اصلا نظر بانک جهانی را

قبول ندارم

پژویان در پاسخ به‌این توصیه بانک جهانی تصریح کرد: من اصلا نظر بانک جهانی را قبول ندارم. کشوری که با تورم مناسب مواجه و از رشد اقتصادی مطلوبی برخوردار است، مشکلی ندارد. اصلا‌این سیاست‌ها به‎دلیل وجود اشکالات ساختاری است که اجرا می‌شود. به‎دلیل عدم وجود رشد اقتصادی مداوم و پایدار و برخورداری از تورم بالا و حفظ آن از طریق واردات است که باید ‌این قانون اجرایی شود.

آماده‌ام شرط‌بندی کنم

پژویان ادامه داد‌: ولی آماده‌ام در‌این مورد شرط‌بندی کرده و حیثیت‌ام را به‌شرطی که اجرای هدفمند کردن به عهده من باشد، وسط بگذارم. ما می‌توانیم حجم نقدینگی را کنترل و آن را کاهش دهیم. اصل مطلب ‌این است که اگر دولت به‌درستی عمل کند، از جیب من برداشت کرده و به جیب شما می‎گذارد. اگر هم مهارت داشته باشد، می‌تواند در‌ این فرآیند مبلغی را هم برای آینده کنار بگذارد. اما برای تحقق هدف اصلی که همان سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی است، باید حجم اعتبارات و تسهیلات اعطایی را افزایش دهیم. یعنی افزایش نقدینگی از‌ این طریق. بنابراین برای رفع نیاز‌های اعتباری نیازمند بسته‌ای هستیم که باید در زمینه بازار پول و اعتبار اجرا شود.

پرداخت نقدی یارانه‎ها افزایش نقدینگی و تشدید تورم خواهد داشت

نادران درباره تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر روی نقدینگی و تورم خاطر نشان کرد‌: از نظر من کسانی که مدعی هستند هدفمند کردن یارانه‎ها به معنی پرداخت نقدی یارانه‎های انرژی، اثری روی نقدینگی و تورم ندارد، فراموش کرده‎اند که در مورد خاص انرژی‌‌بخشی از یارانه‎ای که قرار است پرداخت شود، هزینه فرصتی است که دولت به خارج نمی‎فروشد و در داخل عرضه می‎کند. تلقی کردن چنین مفهوم یارانه‌ای و نقدی کردن آن به‎وضوح رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و تشدید تورم را به‎دنبال خواهد داشت.

نادران اضافه کرد: برآوردهای مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی ‌هم نشان می‎دهد اصابت تورم بر دهک‎های درآمدی شهری یا روستایی حکایت از‌این دارد که اثرات واقعی افزایش قیمت‎ها بر دهک‎های پایین درآمدی به‌مراتب بیشتر از دهک‎های بالایی است، چرایی آن هم روشن است. اول‌این‎که سهم مصرف در دهک‎های کم درآمد نسبت به دهک‎های بالایی زیادتر است. دوم سهم مصرف کالاهای ضروری (بی‎کشش قیمتی) در سبد مصرف خانوارهای کم درآمد نسبت به خانوار پردرآمد به ‎مراتب بیشتر است. دلیل سوم هم‌ اینکه خانواده‎های کم‌درآمد، امکان انتقال فشار تورمی ‌به طبقات پردرآمد را ندارند؛ حال آنکه طبقات پردرآمد از طریق ابزارهای مختلف بازار سرمایه و بازار کالا امکان انتقال فشار را دارند.