برنامه کاهش روابط با انگلیسی‌ها

دنیای اقتصاد- سفر دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس به چین که با هدف جلب حمایت مقام‌های این کشور از اعمال تحریم علیه ایران انجام شده بود با شکست روبه‌رو شد و پکن بار دیگر بر لزوم گفت‌وگو درباره مساله‌ هسته‌ای ایران تاکید کرد. همزمان، سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه باید در برخی زمینه‌ها در روابط با انگلیس بازنگری انجام شود، گفت: این کار آغاز شده و یکی از مواردی که به طور جدی در دستور کار است، کاهش سطح روابط در موضوع تحصیلات و مسائل مربوط به دانشگاه‌ها در انگلستان خواهد بود. تاکید چین بر گفت‌وگو با ایران

وزیران خارجه انگلیس و چین در پکن

میلیبند موفق به جلب حمایت پکن برای تحریم تهران نشد

دنیای اقتصاد - سفر دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس به چین که با هدف جلب حمایت مقام‌های این کشور از اعمال تحریم علیه ایران انجام شده بود با شکست روبه‌رو شد و پکن بار دیگر بر لزوم گفت‌وگو درباره مساله‌ هسته‌ای ایران تاکید کرد.

پیش از انگلیس، مقامات آمریکا نیز تلاش کرده بودند تا نظرعربستان و برخی کشور‌های منطقه خلیج فارس را برای فروش نفت ارزان به چین با هدف کسب حمایت این کشور از تحریم‌های تازه علیه کشورمان جلب کنند.اما آمریکایی‌ها هم در این زمینه ناکام ماندند و در تازه ترین تحول عربستان اعلام کرده است که چین به خوبی می‌داند که چه کاری را باید در قبال ایران انجام دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از شینهوا، یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین بعد از چند ساعت گفت‌وگو با میلیبند بر لزوم همکاری بیشتر کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای حل سیاسی و دیپلماتیک مساله‌ هسته‌ای ایران تاکید کرد. وی در این‌باره گفت: همچنان امیدواریم که تمامی کشورهای حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران موضعی نزدیک به چین اتخاذ کنند تا از پیچیده‌تر شدن شرایط جلوگیری شده و زمینه پیشرفت مرحله‌ای این مساله‌ از طربق مذاکره فراهم شود.

سخنان یانگ در حالی بیان می‌شود که میلیبند پیش از سفر سه روزه خود به چین اعلام کرده بود که در جریان دیدار با مقام‌های پکن رضایت آنها را برای حمایت از تحریم ایران جلب می‌کند.

چین، به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد همواره با اعمال تحریم علیه ایران مخالف بوده و بر حل دیپلماتیک مساله‌ هسته‌ای این کشور تاکید کرده است. به گزارش ایسنا، وزیر خارجه چین همچنین گفت که امیدوار است همه کشورهای دخیل در مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران «با اتخاذ اقدامات سازنده‌تر» تلاش‌های منسجمی برای ارتقای مذاکرات و گفت‌وگو درباره این مساله داشته باشند.

یانگ افزود: پکن ارتباط نزدیک خود با کشورهای مربوطه را حفظ خواهد کرد و به تلاش خود برای حل صلح‌آمیز این مساله ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ مدعی شد که یانگ در کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی‌اش گفت که نگرانی پکن درباره اهداف توسعه ایران در حال افزایش است و در عین حال تاکید کرد که چین همچنان خواستار یک راه حل دیپلماتیک است. این شبکه تلویزیونی گزارش داد: اگرچه اظهارات در ظاهر شکاف بین موضع این کشور با انگلیس را کاهش می‌دهد، جیه چی تکرار کرد که «تحریم‌ها راه حل نهایی نیست» و پکن برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک هم چنان تلاش خواهد کرد. میلیبند نیز در این کنفرانس خبری گفت: نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران در حال افزایش است. ایران اگر همانند یک کشور عادی عمل کند رفتاری عادی نیز خواهد دید.

وی در ادامه مدعی شد: نسبت به اهداف هسته‌ای ایران در جهان «فقدان اعتماد» وجود دارد. آمریکا و برخی متحدان اروپایی‌اش مدعی‌اند که ایران تحت پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود در تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای است و در همین راستا تاکنون تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده‌اند تا تهران را متقاعد به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کند، این در حالی است که ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش تاکید داشته است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسوولیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را برعهده دارد در گزارشات متعدد خود بر انحراف نداشتن این فعالیت‌ها تاکید داشته است. آمریکا در هفته‌های اخیر تلاش برای اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته است و میلیبند با هدف متقاعد کردن چین که یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق وتو است و مخالفت خود را با این اقدام نشان داده بود به پکن سفر کرده است.

چین می‌داند چه کار کند

در همین حال، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان گفت که چین به خوبی می‌داند به عنوان یک قدرت جهانی و تلاش برای برنامه هسته‌ای ایران چه کار باید انجام دهد. به گزارش ایسنا، سعود الفیصل دوشنبه در گفت‌وگو با روزنامه الریاض گفت: چین به خوبی از دامنه وظایف و مسوولیت‌هایش از جمله موضعی که در صحنه بین‌المللی و به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل دارد، آگاه است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیصل با بیان این که چین «یکی از اعضای گروه بین‌المللی شش جانبه که در برنامه هسته‌ای ایران دخیل هستند» است، افزود : ریاض از کار این گروه حمایت می‌کند و وی امیدوار است که ایران با تلاش‌های این شش کشور همکاری بیشتری داشته باشد. وی گفت: ما امیدواریم که ایران با این تلاش‌ها همکاری کند و از هر راهی که می‌تواند به عاری‌سازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی و به ویژه سلاح هسته‌ای کمک کند و برای حل این مساله تلاش کند. او این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره رد اظهارات رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا که مدعی شده بود عربستان قصد دارد چین را تحت فشار قرار دهد تا از تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت کند، بیان کرد. چین که برای تامین واردات نفتی خود به ایران و عربستان وابسته است، یکی از کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است که با اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف بوده و این اقدام را مفید نمی‌داند.

در تحولی دیگر، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مدعی شد که زمان برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران به خاطر برنامه هسته‌ای‌اش در حال نزدیک شدن است؛ چرا که تهران تلاش‌های غرب برای یافتن راه حلی از طریق مذاکرات را رد کرده است.

مرکل دوشنبه پس از دیدار با سعد حریری نخست وزیر لبنان در جمع خبرنگاران گفت: من با صراحت گفتم که ما در حال نزدیک شدن به فازی هستیم که در آن تحریم‌ها باید علیه ایران اعمال شود. آلمان یکی از شش کشوری است که به همراه آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین در گذشته با ایران پیرامون برنامه هسته‌ای اش مذاکره کرده است و در تلاش برای متقاعد کردن تهران برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش است. چین که اخیرا جایگزین آلمان به عنوان بزرگترین متحد تجاری ایران شده است با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالف است و روسیه نیز تردید خود را نسبت به این مساله ابراز کرده است. افزون برچین،هند دیگر قدرت آسیایی نیز اعلام کرده است که با هر تحریمی علیه مردم ایران مخالف است. ناروپاما رائو، وزیر خارجه هند گفته است که با هر گونه تحریمی علیه ایران که تاثیر مستقیم بر مردم عادی این کشور بگذارد، مخالف است و ابراز امیدواری کرد که مسائل بین تهران و جامعه بین‌المللی از طریق مذاکره حل شود.

امید آمریکا به توافق با ۱+۵

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که مقامات آمریکایی معتقدند در صورت امتناع ایران از همکاری با ۱+۵، می‌توانند با شرکای خود درباره تحریم‌هایی مشخص در رابطه با این کشور به توافق برسند. به گزارش ایسنا، جیمز استینبرگ، معاون وزیر خارجه آمریکا در شورای آتلانتیک واشنگتن گفت: من فکر می‌کنم که در نهایت اگر ایران آمادگی برای نشان دادن واکنشی شایسته نسبت به نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌المللی را از خود نشان ندهد، ما می‌توانیم در رابطه با اقداماتی مشخص به توافق برسیم. استینبرگ افزود: بسیاری موارد به هماهنگی عملکرد گروه مذاکره بین‌المللی ۱+۵ (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا) و خود ایران بستگی دارد. وی همچنین تاکید کرد که آمریکا به حل دیپلماتیک این مساله امیدوارست، اما ایران باید درک کند که در ازای امتناع از همکاری، پیامدهایی در انتظارش خواهد بود.