نگرانی اروپا از احتمال تحریم بنزینی ایران
کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا- عکس:AFP
در حالی که انگلیس همگام با آمریکا برای وارد کردن چین به بازی تحریم بنزینی ایران تلاش‌های خود را آغاز کرده است، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست از ارسال نامه کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ آمریکا مبنی بر مخالفت اعضای این اتحادیه با تحریم بنزینی ایران خبر داده است

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وزیر خارجه آمریکا نامه نوشت
نگرانی اروپا از احتمال تحریم بنزینی ایران
دنیای‌اقتصاد- در حالی که انگلیس همگام با آمریکا برای وارد کردن چین به بازی تحریم بنزینی ایران تلاش‌های خود را آغاز کرده است، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از ارسال نامه کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ آمریکا مبنی بر مخالفت اعضای این اتحادیه با تحریم بنزینی کشورمان خبر داده است.
روزنامه روسی نیزاویسیمایا گازیتا گزارش داده است: بار دیگر روابط بین اروپا و آمریکا مورد آزمون استقامت قرار گرفت. اشتون با ارسال نامه‌ای به کلینتون، از امکان تصویب قانونی در آمریکا که شرکت‌های عرضه‌کننده بنزین به ایران را تحریم می‌کند، شدیدا ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری نووستی با اشاره به این خبر افزود: اشتون روز چهارشنبه هفته گذشته به نمایندگان پارلمان اروپا برنامه پنج ساله خود را ارائه کرد. اشتون خواستار ارتقای سیاست این اتحادیه تا سطحی جدید است و آشکارا اعلام می‌کند که اگر اروپایی‌ها تلاش‌ خود را در عرصه سیاست خارجی متحد نکنند، چین و هند از آنها پیشی خواهند گرفت.
به گفته وی، اگر اروپایی‌ها متحد شوند، می‌توانند بر منافع خود ایستادگی کنند. اشتون افزود: در غیر این صورت سایرین برای ما تصمیم خواهند گرفت.
نیزاویسیمایا گازیتا ادامه داد: روز جمعه روزنامه آمریکایی
واشنگتن پست از نامه‌ای که اشتون روز 26 فوریه (4 بهمن سال جاری) برای کلینتون نوشته بود، اطلاع داد. در این نامه رییس دستگاه دیپلماسی اروپا «نگرانی شدید اتحادیه اروپا» از دو طرح قانونی را که به طور جداگانه در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تصویب شده بودند، بیان کرد. این اسناد، مجازات شرکت‌هایی که به ایران بنزین پالایش شده عرضه می‌کنند و همچنین شرکت‌های بیمه‌کننده و ارائه دهنده خدمات جابه‌جایی بار برای ایران را در نظر دارد. اشتون در نامه‌‌اش خاطر نشان کرده است که این طرح‌های قانونی «استفاده از قوانین آمریکا در خارج از این کشور را در نظر دارند که چنین چیزی مغایر با توافقنامه‌های اتحادیه اروپا و آمریکا مورخ سال 1998 است».
بر اساس این سند، چنین تحریم‌هایی در رابطه با اتحادیه اروپا اعتبار ندارند، چرا که اتحادیه اروپا متعهد به همکاری با آمریکا در مقابله با تهدید ایران برای جامعه جهانی شده است.
یک کارشناس انستیتو تحقیقات امنیتی در پاریس در مصاحبه‌ای با نیزاویسیمایا گازیتا تاکید کرد که مشکل استفاده از تحریم‌های آمریکایی در خارج از آمریکا به دفعات در روابط اروپا - آمریکا ایجاد شده است. وی افزود: آمریکایی‌ها بدون توجه به این که چه کشوری را تحریم می‌کنند «اگر دیگران به آن ملحق نشوند، دشواری‌هایی برای کاربرد این قانون خواهند داشت. علاوه بر این، شرکت‌های آمریکایی نیز لطمه خواهند دید. به این ترتیب واکنش اتحادیه اروپا طبیعی است». به عقیده وی، تحریم در رابطه با ایران تنها در صورتی مفید خواهد بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد آنها را تایید کند و استفاده از آنها برای همگان الزامی باشد. این روزنامه ادامه داد: الکساندر پیکایف، رییس اداره خلع سلاح و حل و فصل مناقشات انستیتو اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه نیز گفته است که پیامد استفاده از چنین قانونی برای بخش تجاری اروپا به گونه‌ای است که اتحادیه اروپا نمی‌توانست واکنشی از خود نشان ندهد. به عنوان مثال، برای یونان، ایران مهمترین عرضه کننده سوخت است. این کارشناس همچنین اظهار کرده‌ است: «علاوه بر این، اتحادیه اروپا از اینکه آمریکایی‌ها تصمیماتی یک سویه اتخاذ می‌کنند، ناراضی است. مساله تحریم علیه ایران در چارچوب 1+5 بررسی می‌شود که در آنجا هم ردیف با روسیه، آمریکا و چین، سه کشور اتحادیه اروپا و خود اشتون به نمایندگی از اتحادیه اروپا حضور دارند. کاملا محتمل است که تصویب قانون آمریکایی شانس تایید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران را تا حد بسیاری از بین ببرد». به عقیده پیکایف، اروپایی‌ها امیدوارند که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا این طرح قانونی را وتو کند. احتمالا این اقدام اشتون نیز با همین هدف بوده است.
تلاش انگلیس برای جلب حمایت چین
در همین حال، سفیر انگلیس در پکن با اعلام خبر سفر امروز دیوید میلیبند، وزیر خارجه این کشور به پکن مدعی شد که چین اگر از پیوستن به تلاش‌های بین‌المللی برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران خودداری کند، با خطر منزوی شدن روبه‌رو است.
به گزارش ایسنا، سباستین وود، سفیر انگلیس در پکن روز جمعه از طریق ارتباط ویدئویی با لندن با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که انگلیس و چین در هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متحدند.
وی گفت: به نفع چین نیست که خود را منزوی از اعضای دائم شورای امنیت یا گروه 1 + 5 ببیند. این امر به طور بین‌المللی به چین آسیب خواهد زد. سفیر انگلیس در پکن مدعی شد که چین همانند انگلیس مایل نیست ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود، اما اذعان داشت که دو کشور رویکردهای متفاوتی را برای حل این مساله ترجیح می‌دهند. وود گفت: چین بر لزوم تعامل و دیپلماسی تاکید کرده است و می‌خواهد شاهد حل سریع این مساله باشد. ما در هفته‌های اخیر شاهد اختلافات تاکتیکی بوده‌ایم، اما اشاعه هسته‌ای در یک منطقه بی‌ثبات ضررهای زیادی را به خود چین خواهد زد.
دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس قرار است امروز سفری سه روزه به پکن داشته باشد تا با یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین و ون جیابائو، نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.
وود اعلام کرده است که ایران در راس دستور کار میلیبند قرار خواهد داشت. پیش از این، مقامات آمریکا با برگزاری دو دوره سفر به خاورمیانه تلاش گسترده‌ای را برای زمینه‌سازی به منظور ترغیب چین به حمایت از تحریم‌های تازه علیه ایران آغاز کرده بودند. در تازه‌ترین این تلاش‌ها، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه هفته گذشته در عربستان مدعی شد که کشورهای اصلی حاشیه خلیج فارس ظاهرا برای استفاده از نفوذ خود با هدف جلب حمایت چین از تحریم‌ها علیه ایران آماده‌اند، اظهاراتی که عربستان منکر آن شد.

عربستان اظهارت گیتس را تکذیب کرد

عربستان اظهارات وزیر دفاع آمریکا را مبنی بر اینکه مقامات سعودی با وی درباره اعمال فشار به چین برای حمایت از دور جدید تحریم‌ها علیه ایران صحبت کردند، انکار کرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری سعودی پرس به نقل از یک «منبع رسمی» اعلام کرد: گزارش‌هایی طی روزهای گذشته منتشر شده مبنی بر اینکه ریاض نسبت به استفاده از نفوذ خود برای جلب حمایت چین از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ابراز آمادگی کرده است؛ این گزارش‌ها دروغ است. خبرگزاری سعودی به نقل از این منبع گزارش داد: این مساله نادرست است. در طول سفر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا که اخیرا به ریاض سفر کرده بود، درباره این مساله گفت‌وگویی صورت نگرفت. گیتس روز چهارشنبه به عربستان و روز پنج‌شنبه به ابوظبی سفر کرد تا درباره تلاش‌های واشنگتن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت‌وگو کند. وزیر دفاع آمریکا با ادعای اینکه روسیه نسبت به چین برای حمایت از تحریم‌ها آماده‌تر است، گفت که عربستان و امارات علاوه بر آن برای متقاعد کردن روسیه در این زمینه نیز آماده‌اند، «اگر چه در زمینه روسیه نیاز کمتری به انجام این کار است» و تمرکز اصلی «عمدتا بر روی چین» است.
کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا