عدالت گاه در اعلام برائت و گاه در حکم اعدام است

رییس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر رعایت حقوق متهمان تصریح کرد: ما وظیفه‌ محاکمه کردن داریم، نه بی‌احترامی. ما باید حد خدا را جاری و قوانین را در مورد افراد اجرا کنیم و تصمیم قضایی صرف‌نظر از این‌که طرف مقابل چه کسی است، اخذ می‌شود. به گزارش ایسنا، سید علیرضا آوایی در همایش «حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی» در پاسخ به وزیر مسکن و شهرسازی که عنوان کرده بود به کارشناسان این وزارتخانه در محاکم بی‌حرمتی و بی‌احترامی شده، گفت: اولا اگر چنین مواردی در محاکم دادگستری استان اتفاق افتاده، به نوبه‌ خود از وزیر و کارشناس مورد بی‌حرمتی قرار گرفته عذرخواهی می‌کنم. ثانیا آمادگی دارم که مصادیق برای پیگیری ذکر شود. ثالثا ما در محاکم و دادسراها طبق قوانین، فقه و فرهنگ دینی حق بی‌احترامی و بی‌حرمتی به هیچ‌کس حتی مجرمین و جانیان را نداریم.

وی گفت: شریعت ما اجازه‌ بی‌حرمتی و بی‌احترامی به هیچ‌کس حتی متهمان و مجرمین نداده، چه برسد به کارشناسی که آمده تا از حقوق دولت و مردم دفاع کند. آوایی افزود: برخی توهم می‌کنند که حقوق خود را از دولت ستانده‌اند و احساس گناه نمی‌کنند. اصلاح این باور می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

آوایی گفت: بسیار مناسب است که عظمت بیت‌المال و حساس بودن در مورد آن هر روز در رسانه‌ها مطرح شود تا قضیه عادی نشود، به‌ویژه برای ما مسوولان. ما مسوولان اختیاراتی داریم و به تبع آن اموالی نیز در اختیار داریم. اگر اهمیت موضوع را متوجه نشویم ممکن است با توجیهات مختلف دست به اموال مردم بزنیم.

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: ما همیشه برای مقابله با جرایم نمی‌توانیم از ابزار پلیس و دستگاه قضایی استفاده کنیم، بلکه بخش عمده را باورهای مردم برای ما تعیین می‌کنند. ما بیش از آن‌که به پلیس، دادگاه، حفاظت و ... نیاز داشته باشیم، به باورهای دینی و تقویت اعتماد عمومی جامعه نیازمندیم. اگر از آن غافل شویم و در هر منطقه‌ تهران مجتمع قضایی راه‌اندازی کنیم پاسخگوی انسان‌های متجاوز نخواهیم شد.

وی با تاکید بر این‌که استمرار کار در شورا نیاز به اهتمام عناصر این شورا دارد، افزود: عادی شدن مبارزه یکی از آفت‌ها در کار مسوولان است که به خاطر طبع کار گاهی وقت‌ها جرایم نیز برای ما عادی می‌شود.

اگر این مبارزه عادی شود حساسیت به تدریج کاهش پیدا می‌کند و باعث تجری مجرمان و گسترش جرایم می‌شود. وی افزود: تقویت هر بخش از نظام، تقویت تمام نظام و شکستن هرکدام از بخش‌ها آسیب زدن به هویت تمام نظام است. تا ما همه با هم هستیم می‌توانیم کار را پیش ببریم. هرجا نفاق و تشتت به وجود آید معمولا آسیب می‌بینیم.

رییس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر سیر مبارزه گفت: باید همه‌جانبه، با آینده‌نگری، رعایت قاطعیت و احتیاط دیده شود. گاهی عدالت در صدور رای برائت و گاهی در صدور حکم اعدام و مجازات سنگین‌تر است و آن نقطه تعادل برای کیان نظام مورد نیاز است.