وزیر خارجه‌ روسیه راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در سال جاری( ۲۰۱۰) را تایید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه تایید کرد که اولین نیروهای اتمی ایران که توسط کارشناسان روسی در بوشهر احداث می‌شود، سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی خواهد شد. لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: امسال (راه‌اندازی) انجام خواهد شد. وی همچنین گفت که در حال حاضر امور مربوط به قبل از راه‌اندازی انجام می‌شود.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شده بود. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی «و.و.اِ.ار-۱۰۰۰» و سوخت هسته‌ای برای آن را به ایران عرضه کند و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.

حجم کل قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که از این میان قیمت رآکتور حدود ۸۵۰ میلیون دلار است. پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی «اتم استروی اکسپورت» است. در ماه فوریه ۱۹۹۸ فدراسیون روسیه و ایران توافق کردند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه به‌طور کل ساخت آن را تکمیل کند. این پروژه می‌بایست هشتم ژوئیه ۱۹۹۹ (حدود ۱۰ سال قبل) تکمیل می‌شد، اما تاریخ بهره برداری از آن تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است. در نیروگاه بوشهر حدود ۳۰۰۰ کارگر روسی مشغول به کار هستند که دستمزد مهندسان روسی ماهانه ۳۰۰۰ دلار است.

قرارداد احداث دو واحد نیروگاه اتمی آب سبک هر کدام با قدرت حدود ۱۲۹۰ مگاوات در آبان ماه سال ۱۳۵۳ با شرکت آلمانی «کرافت ورک اونیون» که از شرکت‌های تابعه شرکت زیمنس بود، منعقد شد.

آلمانی‌ها احداث این دو واحد را در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر بوشهرآغاز کردند و تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) واحد اول حدود ۷۵ درصد و واحد دوم حدود ۶۰ درصد ساخته شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، پیمانکار آلمانی حاضر به ادامه همکاری با جمهوری اسلامی ایران نشد و متخصصان خود را از نیروگاه اتمی بوشهر خارج کرد.

جمهوری اسلامی ایران سرانجام در ۲۵ اوت ۱۹۹۲ موافقتنامه جامع همکاری‌های هسته‌ای را با مسکو امضا کرد و شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت» هشتم ژانویه ۱۹۹۵ عملیات تکمیل واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر را به عهده گرفت.