نقاشی‌های متفاوت

شیرین پرتوی*

اوایل هفته‌ای که گذشت خبر «نقاشی‌هایی در ژانر وحشت در نگارخانه شیرین» بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. نقاشی‌هایی متفاوت از نقاش جوان، مجید صادقی نژاد که در عین تازگی در سبک و محتوا در یکی دو سال اخیر آنقدر پخته و حرفه‌ای نقاشی خلق کرده است که فروش قابل ملاحظه‌ای به صورت تک فروشی داشته است. جمعه ۱۴ اسفند ۸۸ نخستین نمایشگاه انفرادی مجید صادقی‌نژاد در نگارخانه شیرین برپا می‌شود. ده تابلوی تازه او که بوی غریبی از انسان امروز دارد.

۱ - با «مجید صادقی نژاد» فروردین ۸۸ آشنا شدم. او برای شرکت در نمایشگاه گروهی با چند جوان دیگر آثارش را به نگارخانه شیرین آورده بود. کم حرف و متین بود با دیدن آثارش نگاه خاص و اندیشمند او مرا مجذوب خود کرد. در نقاشی‌هایش یک جور زیبایی ناب و اصیل، یک حس نوستالژیک، غربتی که با تو همدردی می‌کند جریان داشت. در همان نخستین نگاه دریافتم «مجید» آینده درخشانی دارد. در طول سال جاری هم آثار متعددی از او تک تک به فروش رفته است و ‌اینک وقت خوش نخستین نمایشگاه انفرادی اوست و من لبریز از یقینم که او خواهد درخشید.

۲ - ژورنالیسم را دوست دارم و ‌این تیتر را که «نقاشی‌هایی در ژانر وحشت از صادقی نژاد در نگارخانه شیرین برپا می‌شود» فراتر از ژورنالیسم می‌پسندم؛ زیرا نقاشی‌هایی از ‌این جنس در جامعه تجسمی ‌ایران اگر نه نایاب حداقل بسیار کمیاب است. دیگر آنکه آنها که ‌این نقاشی‌ها را دیده‌اند نه تنها نترسیده‌اند، بلکه بسیار لذت هم برده اند! ژانر وحشت به معنای صرف ترسناک بودن نیست، القای وحشتی از تنهایی و بی‌پناهی انسان ‌این روزگاران که گرفتار روزمرگی‌ها، تکرارها و مادیات است. انسان سرگشته‌ای که بیش از همه زمان‌های دیگر می‌داند و همین دانستن، دانستن از آنچه می‌بیند و آنچه‌ها که نمی‌بیند او را به وحشت می‌اندازد. چنین وحشتی گاه با زیبایی بصری و زیبایی‌شناسی تصویری خوشایندی نیز همراه است که نماد و نمونه اش در نقاشی‌های صادقی‌نژاد متجلی است.

شاهد مثال‌اینکه پنج اثر او از مجموعه «مرگ» مثل قند فروش رفت و هنوز خواهان‌هایی دارد که سراغ آنها را می‌گیرند.این نمایشگاه تا چهارشنبه ۱۹ اسفند دایر خواهد بود. علاقه مندان می‌توانند همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب از‌این آثار دیدن کنند.

* مدیر نگارخانه شیرین