استقبال از نقش‌آفرینی ژاپن در مساله هسته‌ای

علی لاریجانی در دیدار با وزیر امور خارجه ژاپن- عکس : AFP علی لاریجانی در ژاپن اعلام کرد:

استقبال از نقش آفرینی ژاپن در مساله هسته‌ای

* ژاپن از آمادگی برای غنی‌سازی تکمیلی اورانیوم ایران خبر داد

دنیای اقتصاد- همزمان با رایزنی‌های دیپلماتیک علی لاریجانی، رییس مجلس، با مقامات ارشد ژاپن در توکیو ،روزنامه «نیکی» ژاپن روز چهار شنبه از آمادگی مقام‌های این کشور برای غنی‌سازی تکمیلی اورانیوم ایران خبر داد. لاریجانی نیز در دیدار‌های دیپلماتیک خود در توکیو از نقش آفرینی ژاپن در مساله هسته‌ای کشورمان استقبال کرد.

لاریجانی که روز سه شنبه تهران را به مقصد توکیو ترک کرده بود، دیروز با نخست وزیر، رییس مجلس، رییس مجلس مشاوران و وزیر خارجه ژاپن دیدار و گفت و گو کرد. وی در‌‌این دیدارها ضمن تشریح مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی کشورمان از جمله فعالیت‌های هسته‌‌ای‌‌ ایران، ‌‌این فعالیت‌ها را صلح‌آمیز و شبیه مدل هسته‌‌ای ژاپن توصیف کرد. وی همچنین بر آمادگی ایران برای ایفای نقش موثر در به ثمر رساندن ایده همگرایی آسیایی که توسط ژاپن مطرح شده است، تاکید کرد. لاریجانی همچنین در دیدارهای دیپلماتیک خود از تمهیدیدات مجلس شورای اسلامی برای ادامه حرکت اتمی کشورمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی‌‌ ایلنا به توکیو، رییس مجلس شورای اسلامی در میزبانی رسمی رییس مجلس نمایندگان ژاپن گفت: ما از نقش آفرینی ژاپن در مسائل بین‌المللی نظیر موضوع هسته‌ای استقبال می‌کنیم و احساس می‌کنیم از آنجا که ژاپن با ایران ارتباط نزدیک دارد، راحت‌تر می‌تواند واقعیت را ببیند. ایران از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای چه در غنی‌سازی و چه در نیروگاه‌ها استفاده خواهد کرد، اما به سمت سلاح اتمی نخواهد رفت.

وی یادآور شد: ما از نقش آفرینی ژاپن در مسائل بین‌المللی نظیر موضوع هسته‌ای استقبال می‌کنیم و احساس می‌کنیم از آنجا که ژاپن با ایران ارتباط نزدیک دارد، راحت‌تر می‌تواند واقعیت را ببیند. لاریجانی تاکید کرد: مبانی فکری جمهوری اسلامی ایران بر اساس دموکراسی، صلح و امنیت در منطقه و همچنین خلع سلاح است. ما سلاح‌های کشتار جمعی را برای جامعه بین‌المللی مضر می‌دانیم.

وی با اشاره به سفر خود به شهر ناکازاکی خاطرنشان کرد: من به ناکازاکی سفر خواهم کرد تا از نزدیک ظلمی را که آمریکا به ژاپن کرده است، ببینم و آن همان آمریکایی است که امروز برای حقوق بشر سروصدا می‌کند.

رییس مجلس خطاب به نمایندگان مجلس ژاپن افزود: شما مطمئن باشید مدل اتمی که ایران دنبال می‌کند، دقیقا مدل هسته‌ای ژاپن است. رییس قوه‌مقننه گفت: کشوری همانند ژاپن می‌توانند به حل سوءتفاهمات کمک کند.

در ادامه این ضیافت، رییس مجلس نمایندگان ژاپن با خیرمقدم به رییس مجلس کشورمان اظهار کرد: امروز برای اولین بار با لاریجانی ملاقات کرده و در زمینه‌های مختلف تبادل نظر‌های مفیدی انجام دادیم.

یوکو میچی، رییس مجلس نمایندگان ژاپن تاکید کرد: همچنین در رابطه با اوضاع افغانستان به توافق رسیدیم تا به منظور حل مساله افغانستان همکاری‌های دو کشور را تقویت کنیم. در رابطه با همکاری‌ها و تفاهمات پارلمانی نیز به توافق رسیدیم که ابتکار عمل نخست وزیر سابق که همان تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی ژاپن وایران است را تقویت کنیم.

یوکو میچی ایران را کشوری مهم از نظر ژاپن ارزیابی کرد و گفت: ایران کشور بسیار مهمی برای ژاپن محسوب می‌شود و مصمم هستیم تا روابط را حفظ و گسترش دهیم.

رییس مجلس نمایندگان ژاپن با اشاره به کاسه بلورینی که در زمان ساسانیان به امپراتوری ژاپن اهدا شده است، گفت: این نشان‌دهنده آن است که ایران و ژاپن دارای روابط دراز مدت هستند.

مدلی شبیه ژاپن

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه‌های سفر خود به ژاپن با رییس مجلس مشاوران این کشور دیدار و گفت‌وگو و از عدم عمل کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهداتش انتقاد کرد.

لاریجانی در دیدار با «ساتسوکی‌اد»رییس مجلس مشاوران ژاپن، برنامه هسته‌ای ایران را مدلی مشابه آنچه در ‌‌این کشور وجود دارد،‌ دانست و گفت: ژاپن نیز دارای تکنولوژی هسته‌ای بدون داشتن سلاح است و ایران نیز شرایط مشابه آن را در برنامه‌های هسته‌ای خود دنبال می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس در تشریح وظایف سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، نقش این سازمان را در کاهش سلاح‌های اتمی ناچیز برشمرده و آن را تحت تاثیر اعمال نفوذ کشورهای غربی به ویژه آمریکا عنوان کرد.

رییس مجلس از اینکه آژانس با وجود تعهداتش برای کمک به کشورهای عضو کاری نکرده است، گفت: آنها تا به حال هیچ کمکی به ایران نکرده‌اند.

لاریجانی از این که آژانس حتی در زمینه تامین سوخت رآکتور اتمی تهران کمکی نکرده است، ابراز ناخرسندی کرد.

وی با اشاره به تعهد کشورهای عضو برای عدم نزدیکی به تولید سلاح‌های هسته‌ای گفت: با توجه به آنکه ایران به تعهداتش به شدت پایبند است، درخواست تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای را نخواهد پذیرفت.

وی با اشاره به همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در این رابطه بین دو کشور وجود دارد، امکان توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی وجود دارد.

رییس قوه‌مقننه یادآور شد: تاریخچه روابط مثبت و سازنده دو کشور موجب همکاری‌های مثبت و سازنده خواهد بود.

لاریجانی با اشاره به شهر ناکازاکی که در جریان جنگ جهانی دوم مورد حمله هسته‌ای قرار گرفته است، ادامه این اقدامات سلطه‌گرانه را امروز در عراق و افغانستان قلمداد کرد.

وی گفت: آمریکا با اقداماتی که در این کشورها به وجود آورده است، نه تنها به دنبال حل مشکلات نیست، بلکه ناامنی و تروریسم را گسترش می‌دهد.

تمهیدات جدید مجلس برای ادامه حرکت اتمی

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با «اوکادا» وزیر خارجه ژاپن بر آمادگی ایران برای ایفای نقش موثر در به ثمر رساندن ایده همگرایی آسیایی تاکید کرد.

در این دیدار علی لاریجانی با تبریک پیروزی دولت ژاپن در انتخابات گذشته این کشور ارزیابی مثبت خود را از روابط دوجانبه به اطلاع وزیر خارجه ژاپن رسانده و خواهان توسعه هر چه بیشتر روابط شد. رییس قوه مقننه از زمینه‌های خوب همکاری نظیر بهینه‌سازی مصرف انرژی، همکاری‌های فرهنگی و علمی و نیز تجارب بین دو کشور به عنوان نقطه قوت روابط دو کشور یاد کرد و خواهان توسعه این همکاری‌ها در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و کارهای زیربنایی شد.

لاریجانی از ایده همگرایی آسیایی که توسط دولت جدید ژاپن ارائه شد، حمایت کرد و با اشاره به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ایفای نقش موثر در به ثمر رسیدن این ایده اعلام کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز و نظیر مدل ژاپنی است و سیاسی کردن و غوغاسالاری در این پرونده می‌تواند به آژانس لطمه وارد کند.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: عده‌ای از کشورهای زورگو نظیر آمریکا نمی‌توانند برای فعالیت‌های استاندارد اتمی ایران مقرراتی جدید وضع کنند و ایران همواره از مسیر مذاکرات سازنده استقبال نموده است، اما چنانچه آمریکا و چند کشور بخواهند با مذاکرات به صورت ابزاری برخورد کنند یا با زبان زورگویی در شورای امنیت سخن بگویند، ایران فریب این شگردها را نخواهد خورد.

لاریجانی یادآور شد: ایران مسیر فناوری هسته‌ای خود را ادامه داده و مجلس نیز تمهیدات جدیدی برای ادامه حرکت اتمی ایران تدارک خواهد دید. در این دیدار اوکادا، وزیر خارجه ژاپن نیز ضمن ابراز رضایت از روابط دوجانبه ایران و ژاپن اظهار امیدواری کرد که این روابط بیش از پیش گسترش یابد.

وی افزود: ژاپن برای مردم و فرهنگ و تاریخ ایران احترام ویژه‌ای قائل است و مایل و مصمم است که روابط دو کشور را گسترش دهد.

اوکادا گفت: ایران دارای منابع طبیعی و انسانی بسیار زیادی است و می‌تواند در جامعه بین‌الملل نقش عمده‌ای ایفا کند و به توسعه کشورش نیز بپردازد.

عکس: ایرنا