سلطانیه: موضوع رآکتور تهران به گروه 1+5 ربطی ندارد

علی اصغر سلطانیه، نماینده ‌ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ گفت: ما هنوز آمادگی داریم که فرصت همکاری فنی با ‌ایران را در چارچوب‌های آژانس و به دور از موضوعات سیاسی برای دیگر کشورها فراهم کنیم. به گزارش ‌ایسنا، سلطانیه گفت:‌ اینکه ‌ایران می‌تواند اورانیوم را تا حد ۲۰ درصد غنی کند به اثبات رسیده است. من به همکارانم در سازمان انرژی اتمی ‌ایران تبریک می‌گویم که توانستند استادی خود در غنی‌سازی را به جهان اثبات کنند. در مورد تولید سوخت نیز سال گذشته رییس جمهور ‌ایران توضیح داد. به کسانی که توان ‌ایران را باور ندارند، یادآوری می‌کنم که بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ‌ایران بازدید کرده‌اند. ما پیش از ‌این نیز ‌این توان را داشته‌ایم، ولی خواستیم از طریق آژانس امکان همکاری فنی را برای آنها فراهم کنیم.

وی افزود: ما هنوز آمادگی داریم که فرصت همکاری فنی با‌ایران را در چارچوب‌های آژانس و به دور از موضوعات سیاسی برای دیگر کشورها فراهم کنیم. ‌این نشان نیت خیر ما است که متاسفانه تا امروز از ‌این فرصت استفاده نشده و هیچ پاسخی به پیشنهاد منطقی و فنی ما داده نشده است.

سلطانیه گفت: ما اکنون در موقعیت پیشین قرار نداریم. اگر آنها در مواضع خود که شرایط را برهم زده بازنگری کنند و پیشنهاد ما را بپذیرند، حاضر خواهیم شد درباره تصمیم‌های دیگر فکر کنیم؛ در غیر ‌این صورت ‌ایران به تولید سوخت مورد نیاز خود ادامه خواهد داد.

نماینده ‌ایران در آژانس همچنین گفت: باید اشتباه بزرگی را در‌اینجا اصلاح کنم. کد ۱/۳ جزیی از ان .پی. تی نیست.‌این ماده شامل تصمیم پیشنهادی شورای حکام در دهه ۱۹۹۰ است که هیچ کشوری ملزم به امضای آن نیست. به همین علت است که ما تا سال ۲۰۰۳ که رییس آژانس از ما درخواست کرد‌این ماده را امضا نکردیم و همچنین بعد از بروز مشکلات اخیر از آن خارج شدیم. حتی در ماده ۱۰ معاهده ان‌پی‌تی نیز شرطی وجود دارد که می‌گوید اگر کشوری ببیند‌ این معاهده با منافع ملی‌اش مغایرت دارد می‌تواند از آن خارج شود. همچنین در مورد رآکتور تهران باید تاکید کنم که ‌این موضوع هیچ ربطی به گروه ۱+۵ ندارد.

وی افزود: نکته دیگر که به آن توجه نمی‌شود ‌این است که رادیوایزوتوپ‌ها نیمه عمر کوتاهی دارند. در زمان ریاست من بر آن مرکز ما‌ این مواد را وارد می‌کردیم که با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم؛ از جمله ‌این که بسیاری از بیمارستان‌ها ناچار بودند در نوبت معطل بمانند. هم اکنون از‌این که ما در ۱۰ سال گذشته توانسته‌ایم‌این مواد را برای استفاده مردم کشورمان تولید کنیم و نیاز به واردات نداشته‌ایم، خوشحالم. کشورهای غربی قبلا برای تامین ‌این رادیوایزوتوپ‌ها برای بیماران ‌ایرانی کمکی به ما نکردند و گمان نمی‌کنیم آنها واقعا در ‌این موضوع به مسائل انسانی اهمیتی بدهند.

آنها فقط ‌این‌گونه موضوعات انسانی را سیاسی می‌کنند. به همین علت به آنها توصیه می‌کنیم به جای رفتن به‌ این مسیرهای نادرست به دنبال راه حلی صلح‌آمیز برای موضوعات فنی در چارچوب آژانس باشند.