کسی از آنها حمایت نمی‌کند

یک ناشر و تولیدکننده آثار صوتی می‌گوید: متاسفانه هیچ حمایت مادی و یا معنوی از تولیدکننده‌های آثار موسیقایی نمی‌شود و مسوولان و متولیان کوچکترین برنامه‌ریزی و اقدامی برای بازگشت حداقل سرمایه ناشران نمی کنند. متاسفانه مدت‌ها است که شاهد هستیم کپی آثار تولیدی هنرمندان و دیگر سی دی‌های غیرمجاز سر چهارراه‌ها و پشت چراغ قرمز و در روز روشن به فروش می‌رسد و هیچ مسوولی هم پاسخگوی این بی‌قانونی‌ها نیست.

به گفته مدیر انتشارات «ایران گام» با استمرار این وضع و حجم بالای فروش این‌گونه آثار کار از بی‌قانونی هم گذشته و گویا همه کمر به نابودی هنر فاخر موسیقی زده‌اند و شگفتا که مسوولان امور فرهنگی نیز نظاره‌گر وضع موجودند. مدیر انتشارات ایران گام معتقد است که بی‌توجهی مسوولان و همچنین عدم فرهنگ‌سازی در شناساندن بازار سالم هنر موسیقی باعث به وجود آمدن اختلال در سیستم تولید و عرضه آثار در ژانرهای مختلف موسیقی شده است. صدرالدین حسینخانی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: متاسفانه هیچ حمایت مادی یا معنوی از تولیدکننده‌های آثار موسیقی نمی‌شود و برخی همکاران به دلیل نداشتن پشتوانه‌های حمایتی از این حرفه کنار کشیدند؛ چرا که برای تولید یک اثر هنری هزینه‌های زیادی صرف می‌شود، ولی متاسفانه پس از انتشار دچار دانلودهای اینترنتی یا کپی‌های غیرمجاز می‌شوند و فروشندگان دوره گرد و اسفند دود کنان سر چهار راه‌ها هم سی دی تکثیری غیرمجاز را در دست دارند و به مردم می‌فروشند.

موسیقی را مستقل نمی‌دانند

به گزارش مهر، محمدعلی چاوشی، مدیر انتشارات «مشکات» نیز معتقد است: وضعیت نشر آثار موسیقی در قالب آلبوم‌های موسیقی و کپی غیرمجاز و تکثیرهای اینترنتی معضل بزرگی است و مدت‌ها است که تولید ملی موسیقی ایران بین ماندن و نماندن معلق است. وی یکی از دلایل عدم فرهنگ‌سازی در این حوزه را مستقل ندانستن هنر موسیقی از سوی مسوولان دانست و گفت: متاسفانه هنر موسیقی در این سرزمین با مشکلات مختلفی مواجه است و این هنر در نگاه متولیان و سیاستگذاران فرهنگی جایگاه درست و تعریف شده ای ندارد و هیچ‌گاه به عنوان یک هنر مستقل به آن نگاه نشده است.

مردم آگاه شوند، دانلود نمی‌کنند

صدرالدین حسینخانی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان با آموزش به تغییر نگاه مخاطبان امیدوار بود، گفت: روزی یک شخص فرهنگی به انتشارات مراجعه کرد و گفت که mp۳ استاد شجریان را می‌خواهد، بعد توضیح دادم که این درخواست عین دزدی از حداقل ۵۰۰ نفر است و گفتم که یک آلبوم چه مشکلاتی را در تولید طی می‌کند و بعد این شهروند عذرخواهی کرد و اعتراف کرد که واقعا نمی‌دانسته است. خوب این تفکر از عدم آموزش نشات می‌گیرد. در واقع مسوولان در اطلاع‌رسانی صحیح و فرهنگ‌سازی آنقدر کوتاهی کردند که مردم ناآگاه باقی مانده اند. مدیر انتشارات ایران گام در ادامه افزود: ملت ما ملت شریفی است و ما مردمی داریم که اگر آگاه باشند و بدانند که برای یک آلبوم چه هزینه‌هایی پرداخت و چه مراحلی طی می‌شود، محال است که آثار موسیقی را کپی یا دانلود اینترنتی کنند.

اما چاوشی، مدیر موسسه مشکات، صدا و سیما را عامل اصلی در کوتاهی آموزش و فرهنگ سازی در حوزه موسیقی دانست و گفت: صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و رسمی بیشترین استفاده را از موسیقی می‌کند بدون اینکه کوچکترین اسمی از صاحب اثر ببرد، در این شرایط چطور می‌توان انتظار داشت که فرهنگسازی مناسب انجام شود.

موسیقی زیرزمینی خوراک نسل جدید

حسینخانی عدم شناخت هنرمندان از سوی مردم را معضل بزرگی عنوان کرد و گفت: هنرمندان در شاخه‌های دیگر هنری با مردم ارتباط‌های نزدیکتری دارند و در رسانه‌ها به کرات دیده می‌شوند، ولی متاسفانه در حوزه موسیقی چنین نیست و مردم بیشتر با هنر هنرمندان موسیقی آشنا هستند و کمتر چهره آنها را می‌شناسند و تنها معدودی از چهره‌های موسیقایی هستند که شناخته شده اند. این در حالی است ما خواننده‌های جوان زیادی داریم که اگر از آنها حمایت شود، می‌توانند الگویی باشند برای علاقه‌مندانی که به موسیقی‌های زیرزمینی و لس‌آنجلسی کشیده شده‌اند ولی متاسفانه هیچ توجهی به آنها نمی‌شود؛ در نتیجه عده‌ای جوان به عنوان خواننده زیرزمینی که هر شعر و موزیک مبتذل را می‌خوانند و در هر شبکه ماهواره ای حضور پیدا می‌کنند، آثاری را پخش می‌کنند که هیچ سنخیتی با فرهنگ موسیقی ایران ندارد و تاسف‌بارتر اینکه هیچ مرجع رسیدگی کننده‌ای وجود ندارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر خواننده‌ای می‌شناسم که سه سال است که پشت در ارشاد ایستاده فقط به این دلیل که می‌خواهد در چارچوب قانون حرکت کند، ولی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. درد ما این است که هیچ مسوولی به درد ما نمی‌رسد و از جوانی که می‌تواند الگویی برای دیگر جوان‌های علاقمند باشد، حمایتی نمی‌کنند و در مقابل عده‌ای از جوان‌ها هستند که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای بال و پر گرفته‌اند و در اتاق خلوت نسل جدید رخنه کرده‌اند.