تاکید ایران بر تداوم عضویت در ان.پی.تی

ایران پیشنهاد آمریکا، فرانسه و روسیه برای تعطیلی رآکتور اتمی تهران را رد کرد دنیای اقتصاد- رییس سازمان انرژی اتمی بر تداوم عضویت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تاکید کرد و همزمان رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه هم پیشنهاد آمریکا، فرانسه و روسیه برای تعطیلی رآکتور تهران و خرید رادیو ایزوتوپ از بازار جهانی را رد کرد. تاکید ایران بر تداوم عضویت در ان‌پی‌تی پس از آن اعلام شد که برخی منابع خبری از مذاکرات درونی در نهادهای رسمی کشور برای خروج از ان‌پی‌تی خبر دادند، اما به گزارش ایرنا رییس سازمان انرژی اتمی موضوع در دستور کار بودن خروج از ان‌پی‌تی را رد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قصد خروج از ان‌پی‌تی را ندارد. علی اکبر صالحی تاکید کرد: موضع رسمی ایران این است که عضو ان‌پی‌تی است و عضو نیز خواهد ماند. وی، ان‌پی‌تی را در جهت مصالح جهانی و ملی کشورمان توصیف کرد و افزود: بحث خروج از ان‌پی‌تی در سطح مسوولان مطرح نشده است.

صالحی در این خصوص که برخی معتقدند با رویه جدید آژانس، ادامه عضویت در ان‌پی‌تی به صلاح جمهوری اسلامی ایران نیست، تصریح کرد: در یک کشور آزاد، هر کسی اختیار دارد که اظهار نظر کند و اظهار نظر افراد موضع رسمی کشور نیست و الزاما با آن تطابق ندارد.

رد پیشنهاد سه کشور

از سوی دیگر رامین مهمانپرست‌، سخنگوی وزارت خارجه‌ایران پیشنهاد سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه مبنی بر تعطیلی رآکتور تحقیقاتی تهران و خرید رادیو‌ایزوتوپ‌ها از بازار جهانی را رد کرد و آن را منطقی ندانست. حدود ۱۰ روز پیش، علی اکبر صالحی برای اولین بار از پیشنهاد جدید سه کشور یاد شده خبرداد، اما مقامات این کشورها به شدت سخنان وی را تکذیب و اعلام کردند که هیچ پیشنهادی ارائه نکرده‌اند.

پس از این ماجرا، هم سخنگوی وزارت خارجه و هم منوچهر متکی وزیر خارجه سخنان صالحی را تایید کردند و حتی متکی این نکته را اضافه کرد که سه کشور مزبور پیشنهاد جدید خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال کرده‌اند. آمریکا، روسیه و فرانسه در نامه خود به آژانس پیشنهاد کرده بودند که تهران رآکتور خود را تعطیل و رادیو ایزوتوپ‌های مورد نیاز خود را از بازار جهانی تامین کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی سه‌شنبه هفته گذشته در نخستین واکنش خود به پیشنهاد یاد شده با بیان اینکه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران روال طبیعی خود را دنبال می‌کند و با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تولید اورانیوم ۲۰ درصد در کشور آغاز و اولین محصول آن تولید شده است، گفته بود:ایران در این رابطه به کارش ادامه می دهد و در رابطه با رآکتور تهران نیز پیشنهادهای مختلفی مطرح شده و می شود که برخی شفاهی و برخی نیز مکتوب بوده‌اند و همه این پیشنهادها در دست بررسی است.مهمانپرست اما دیروز در گفت و گو با‌ «ایرنا»، با رد رسمی این پیشنهاد به نمایندگی از دستگاه دیپلماسی کشور ، تصریح کرد: آنها می‌خواهند فشار سیاسی بی‌منطق و بدون پایه و اساس حقوقی را به کشور ما وارد کنند.‌این که بخواهند‌ایران را تهدید کنند که دست از فعالیت صلح آمیز هسته‌ای خود بردارد یا تهدید به تحریم کنند، موضوع جدیدی نیست که در مورد کشور ما انجام می‌شود.

وی با اشاره به‌اینکه بارها‌ایران اعلام کرده که غنی‌سازی ۲۰ درصد در داخل هیچ منافاتی با معاوضه یا خرید سوخت ندارد، ادامه داد: با توجه به‌اینکه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران سال‌ آینده به اتمام می‌رسد، باید به فکر تامین سوخت در موعد مناسب آن باشیم. چند ماه از مذاکره‌ایران با طرف‌های غربی و کشورهای معرفی‌کننده آژانس برای تامین سوخت گذشت، اما آنها به جای ‌اینکه به سمت تعامل سازنده دو طرفه برای معاوضه سوخت بروند، به سوی مسائل حاشیه‌ای رفتند؛ به طوری که زمان در حال از بین بردن بود. به گفته سخنگوی وزارت خارجه، اگر ما به زمانی نزدیک شویم که سوخت رآکتور در حال اتمام باشد، تولید داروها متوقف خواهد شد و جان هزاران بیمار در خطر خواهد بود؛ به همین دلیل نمی‌توانیم بیش از‌این منتظر باشیم که چه زمانی با طرف مقابل به نتیجه می‌رسیم. مهمانپرست ضمن یادآوری‌اینکه از قبل اعلام کرده بودیم که برای خرید یا معاوضه سوخت آمادگی داریم، اضافه کرد: اما زمانی که دیدیم زمان در حال هدر رفتن است اقدام به تولید کردیم البته همزمان با آن اعلام کردیم که اگر پیشنهاد مناسبی برای ‌اینکه سوخت را برای فروش در اختیار ما قرار دهند یا شرایط مناسبی که تامین کننده نظرات ما باشد، ارائه کنند، آمادگی داریم. متاسفانه پس از‌اینکه آنها احساس کردند که‌ایران توانایی غنی‌کردن سوخت را تا ۲۰ درصد دارد و در مشکل جدیدی قرار گرفته‌اند، اعلام کردند که حاضریم رادیوایزوتوپ‌ها را در اختیار شما قرار دهیم و کمک کنیم تا از بازار جهانی آنها را خریداری کنید. مهمانپرست با بیان‌اینکه خرید رادیوایزوتوپ‌ها از بازار جهانی به معنی تعطیلی رآکتور تحقیقاتی تهران است، گفت: آنها می‌گویند شما کارخانه را تعطیل کنید ما داروها را به شما می‌دهیم.

وی‌این پیشنهاد را منطقی ندانست و گفت: کدام کشور حاضر است صنایع تولیدی خود را تعطیل کرده و محصولات مورد نیاز خود را از خارج تهیه کند، آن هم از کشورهایی که به خاطر فشارهای سیاسی مسائل انسانی برای آنها اهمیتی ندارد.

تلفات هوایی به دلیل تحریم

وی با اشاره به تلفات بسیار کشورمان در صنعت هواپیمایی به دلیل نبود قطعات، تحریم و فرسودگی هواپیماها اظهارکرد: ‌این موضوع که دیگر بحثی انسانی است، هواپیمای ‌ایرباس که اهداف نظامی‌ندارد، آنها حاضر نیستند به خاطر مسائل انسانی فشارهای سیاسی خود را بردارند؛ به همین سبب‌این کار را با داروها نیز انجام خواهند داد. مهمانپرست با تاکید بر‌اینکه جان انسان‌ها برای آنها مهم نیست، گفت: اگر مهم بود یک میلیون نفر در عراق به خاطر زیاده خواهی‌های آمریکا کشته نمی‌شد. ما گفته‌ایم هر پیشنهادی که مستقیم یا غیرمستقیم به ما ارائه شود و تامین کننده نیازهای ما نیز باشد، با دیدی مثبت بررسی خواهیم کرد.

برنامه‌ریزی برای ساخت ۲ سایت غنی‌سازی

رییس سازمان انرژی اتمی درباره مکان‌یابی۱۰ سایت غنی‌سازی که پنج سایت آن به دستور رییس‌جمهور باید در دو ماه پس از اعلام این تصمیم مشخص می‌شد، گفت: نزدیک به ۲۰ مکان را مکان‌یابی کرده‌ایم و گزارش آن را به رییس‌جمهور ارائه داده‌ایم، اما این مکان‌ها، مکان‌هایی بالقوه هستند. به گزارش ایسنا،وی گفت: این مکان‌های بالقوه را براساس ۱۶ الی ۲۰ شاخص‌ تعیین شده ارزیابی می‌کنیم تا نهایتا ۱۰ مکان را مشخص کنیم و انشاءالله سال آینده (شمسی) بنا به دستور رییس‌جمهور ممکن است کار ساخت دو سایت جدید غنی‌سازی را آغاز کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: هر کدام از این سایت‌ها به لحاظ قدرت تولید، نه وسعت مکان، در حد و اندازه سایت غنی‌سازی نطنز هستند. در این دو سایت جدید بنا داریم از سانتریفیوژهای جدید استفاده کنیم. رییس سازمان انرژی اتمی همچنین از اعلام اخبار خوش در ۲۰ فروردین سال آینده توسط رییس‌جمهور درباره نوع سانتریفیوژ‌ها خبر داد و گفت: «آنجا مشخص می‌شود که ما از چه نوع سانتریفیوژهایی در سایت‌های جدید استفاده خواهیم کرد.»