رایزنی‌های بین المللی درباره ایران

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ترکیه با باراک اوباما، درخواست برزیل از ایران برای گفت‌وگو و موضع تند فرانسه و آلمان

دنیای اقتصاد- با گذشت چندین روز از آغاز غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز‌، فعالیت‌های هسته‌ای ایران در صدر توجه سیاستمدران سراسر جهان قرار گرفته و رایزنی‌های چند جانبه بین‌المللی به عمل آمده است‌. در شرایطی که برزیل که اخیرا از خود علاقه نشان می‌دهد در مساله‌ هسته‌ای ایران نقش ایفا کند‌، از ایران خواسته است تا مذاکرات جدیدی را انجام دهد‌،رسانه‌های ترکیه نیز گزارش دادند داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه با باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران مذاکره تلفنی کرده است‌. همزمان چند کشور غربی نظیر آلمان و فرانسه علیه ایران مواضع تندی را اتخاذ کرده اند و در نهایت کارل بیلت وزیر خارجه سوئد هم از احتمال بررسی مساله‌ هسته‌ای ایران در جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا خبر داد‌. این در حالی است که هفته گذشته هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیزدر سفر دوره‌ای به کشورهای جنوب خلیج فارس علیه ایران موضع گیری کرده بود‌.اما تحول جدید در مساله‌ هسته‌ای ایران با مذاکره تلفنی وزیر خارجه ترکیه ورییس جمهور آمریکا آغاز شد‌. داوود اغلو که هفته گذشته برای رایزنی‌های هسته‌ای به تهران سفر کرده بود در ادامه این رایزنی‌ها با باراک اوباما هم گفت و گو کرد‌. به گزارش (ایسنا)، به نقل از روزنامه‌ هابرترک ـ چاپ ترکیه ـ احمد داوود اوغلو ـ درباره این گفت‌وگوی تلفنی گفت: در این گفت‌وگو، تاکید شد که افزایش بی‌اعتمادی درباره مساله هسته‌ای باعث می‌شود که ایران واکنش معکوسی نشان دهد و این موضوع می‌تواند موجب افزایش تنش درباره این مساله شود.

به نوشته این روزنامه ترک، همچنین داوود اغلو در روزهای آینده با جیمز جونز ـ مشاور امنیت ملی آمریکا ـ و مقامات دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ گفت‌وگوی تلفنی خواهد داشت. او در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره تشریح سفر خود به ایران و دیدارهای انجام شده با مقامات ایرانی ادامه داد: کانال‌های ارتباطی درباره مساله هسته‌ای ایران باز است و در این وضعیت تنها کانال ارتباطی موجود از ترکیه می‌گذرد که امکان مانور و حرکت در زمین این کانال ارتباطی وجود دارد.

داوود اوغلو اعلام کرد: ترکیه درباره مساله هسته‌ای ایران با آمریکا در ارتباط بوده و پیشنهادات لازم را منتقل می‌کند.

این روزنامه براساس گفته برخی از منابع ترک در ادامه آورد: داوود اوغلو در تماس‌های انجام شده چه با مقامات ایرانی و چه با مقامات آمریکایی از یک طرف خواهان حرکت در مسیر تنش‌زدایی و از طرف دیگر خواهان نشستن بر سر میز مذاکره برای حل مساله هسته‌ای ایران است و بر همین اساس پیشنهادهایی را به طرفین ارسال می‌کند.

برزیل: ایران باید با آژانس مذاکره کند

همچنین در تحولی دیگروزیر خارجه برزیل تصریح کرد که دولت ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مساله هسته‌ای مذاکره کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری شینهوا گزارش داد: سلسو آموریم ـ وزیر امور خارجه برزیل ـ در کنفرانس ملی حزب کارگران در ریودوژانیرو گفت: در راستای پایان دادن به بن‌بست فعلی بر سر مساله هسته‌ای ایران، باید به دنبال گفت‌وگو بود و افزود که منع اشاعه واقعی را فقط می‌توان از طریق خلع سلاح به‌دست آورد. وزیر امور خارجه برزیل گفت: گام‌های متعددی در جهت (منع اشاعه) برداشته شده است، اما ممکن نیست به‌طور هم‌زمان تمام اقدامات (لازم) را انجام داد.

آموریم گفت: تنها راه اطمینان یافتن از این که ایران حقیقت را می‌گوید این است که بر سر میز (مذاکره) نشست. وزیر امور خارجه برزیل ادامه داد: ظرف یک ماه می‌توان بر مشکلات غلبه کرد. وی از اظهارنظر درباره تحریم‌های احتمالی خودداری کرد و گفت که برزیل می‌خواهد گفت‌وگو انجام پذیرد.

واکنش فرانسه و آلمان به گزارش جدید آژانس

در اقدامی‌دیگرفرانسه از کشورهای جهان خواست که با «عزم راسخ» علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: این گزارش نگرانی‌های جدی را که شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد تایید می‌کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ، والرو مدعی شد که گزارش آژانس «نشان می‌دهد که اتخاذ یک اقدام قاطعانه برای واکنش نشان دادن به فقدان همکاری ایران تا چه حد ضروری است».

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه جوسازی‌های خود علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان گفت: در چند ماه اخیر ایران هرگونه پیشنهاد گفت‌وگو و همکاری را رد کرده است. با توجه به این گزارش ما اکنون چاره‌ دیگری نداریم جز اینکه به همراه شرکایمان در چندهفته‌ آینده اقدامات جدیدی را در شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کنیم.

اولریش ویلهلم، سخنگوی دولت آلمان نیز مدعی شد که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «نگرانی عمیق» دولت آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران را تایید می‌کند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت آلمان در جمع خبرنگاران در برلین مدعی شد: سیاست هسته‌ای خطرناک ایران جامعه بین‌المللی را مجبور می‌کند تحریم‌های جامع‌تری را دنبال کنند و آلمان قاطعانه از این روند حمایت می‌کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که ایران از همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری می‌کند و «همه سوالات ضروری درباره جنبه نظامی برنامه هسته‌ای‌اش را بدون پاسخ گذاشته است».

واکنش سوئد

و بالاخره وزیر خارجه سوئد هم درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت که مشکل می‌توان فهمید آیا ایران در حال اجرای یک برنامه تسلیحاتی است یا خیر.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آلمان گزارش داد: کارل بیلدت ـ وزیر خارجه سوئد ـ روز جمعه به یک شبکه رادیویی سوئد گفت: فهمیدن این که آیا امروز ایران برنامه‌ تسلیحاتی دارد (یا خیر) مشکل است. وی ادامه داد: آن‌ها یک برنامه غنی‌سازی دارند که مطابق با تصمیم‌های شورای امنیت سازمان ملل نیست. ادعاهای بیلدت یک روز پس از انتشار غیررسمی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران مطرح شد. وی گفت که قرار است هفته آینده در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا شرکت کند و احتمالا درباره ایران در این نشست مذاکره خواهد شد. وزیر امور خارجه سوئد خاطرنشان کرد که در هر حال تصمیمات مربوطه به تحریم هم‌چنان بر عهده شورای امنیت است، حتی اگر اتحادیه اروپا در حال گفت‌وگو با ایران باشد. او ادامه داد: تحریم فقط در صورتی موثر خواهد بود که از سوی جامعه بین‌المللی حمایت شود. مذاکرات با روسیه و چین (این دو کشور هر دو اعضای دایم شورای امنیت هستند) و نیز دیگر اعضای شورا در حال انجام است.

لاوروف: مواضع روسیه و آمریکا در قبال ایران متفاوت است

همچنین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از آنچه همکاری نکردن ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی خواند ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که از آنچه «قصور ایران در اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش» خواند بسیار نگران است.

با این حال اندکی بعد معاون سرگئی لاوروف اعلام کرد که روسیه همچنان با اعمال تحریم کمرشکن علیه ایران مخالف است.

لاوروف به رادیو «اکو مسکو» گفت: ما بسیار نگران هستیم و نمی‌توانیم بپذیریم که ایران از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سر باز می‌زند. لاوروف گفت که لزوم این که ایران برنامه‌اش را به طور پنهانی انجام بدهد درک نمی‌کند.

خبرگزاری «نووستی» نیز به نقل از وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد که وی معتقد است روسیه و آمریکا موضع یکسانی در رابطه با ایران ندارند. بنا بر این گزارش، وزیر خارجه روسیه روز جمعه در مصاحبه‌ای با رادیو «اکو مسکو» اظهار داشت: «آمریکا نیز همانند ما، نقض رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را جایز نمی‌داند. این موضع مشترک ما است، هرچند که از نظر روش‌های تحقق آن ما مطابقت صد درصدی نداریم». وی افزود: اما ایران برای ما، برخلاف آمریکا، همسایه‌ای نزدیک است.