دنیای اقتصاد- پاسخ صریح محمود احمدی‌نژاد به منتقدان «بودجه ۴۰هزارمیلیارد تومانی حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی» که قرار است به عنوان منبع توزیع یارانه نقدی در سال آینده مورد استفاده قرار گیرد، بحث درباره سرعت هدفمندسازی یارانه‌ها را وارد مرحله جدیدی کرد. رییس‌جمهور دیروز در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به این سوال که چرا سقف ۲۰هزارمیلیاردتومانی مورد تاکید در قانون یارانه‌ها برای سال اول هدفمندسازی رعایت نشده است اعلام کرد که از نظر دولت و با توجه به قانون مصوب، سال آینده سال دوم هدفمندسازی یارانه‌ها محسوب می‌شود. از نظر منتقدان، بودجه بیشتر در سال اول به مفهوم سرعت بالاتر هدفمندسازی همراه با افزایش بیشتر قیمت‌ها است که موجب تورم بالاتر خواهد شد و بهتر است اصلاح قیمت‌ها به صورت تدریجی انجام شود اما دولت اعتقاد دارد که مدت زمان هدفمندسازی هر چه متراکم‌تر باشد بهتر خواهد بود و از تورم فرسایشی جلوگیری خواهد شد. رییس جمهور در کنفرانس مطبوعاتی دیروز به انتقادها ازلایحه هدفمندسازی یارانه‌ها پاسخ گفت

نظر صریح دولت برای یارانه ۸۹

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: افزایش انتقاد نمایندگان از حجم درآمد یارانه‌ای دولت در لایحه بودجه ۸۹ واکنش صریح محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور را به دنبال داشت.

محمود احمدی‌نژاد دیروز در دومین کنفرانس مطبوعاتی رسمی خود بعد از انتخابات ریاست جمهوری مقابل خبرنگاران داخلی و خارجی قرار گرفت و به سوالات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پاسخ داد. در یکی از موارد خبرنگاری از رییس‌جمهور سوال کرد که برابر قانون هدفمندی یارانه‌ها که مجلس آن را تصویب کرده است، دولت در سال اول اجرای این قانون مجاز است از محل هدفمندسازی یارانه‌ها درآمدی بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان را کسب کند اما دولت در لایحه بودجه ۸۹ این رقم را به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده است. خبرنگار پرسید آیا این اقدام دولت قانونی است؟ احمدی‌نژاد هم در پاسخ گفت که از نظر دولت سال آینده سال دوم اجرای قانون یارانه‌ها به حساب می‌آید و امسال را سال اول اجرای این قانون می‌دانیم به همین دلیل منافاتی بین قانون هدفمندی یارانه‌ها با لایحه بودجه تنظیم شده از سوی دولت وجود ندارد. البته احمدی‌نژاد در شرایطی این استدلال را به کار برد که تعدادی از نمایندگان مجلس از لایحه بودجه دولت انتقاد می‌کنند و معتقدند که دولت برخلاف مصوبه مجلس درآمد بیشتری را از محل هدفمندی یارانه‌ها برای خود تدارک دیده است که علاوه بر اینکه خلاف قانون مصوب مجلس است، بار تورمی سنگین را نیز به دنبال خواهد داشت. تعدادی از نمایندگان چون غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس به حسن غفوری فرد و حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته‌اند که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که اگر لایحه بودجه آنگونه که دولت پیشنهاد کرده‌ است، به تصویب برسد با تورمی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد مواجه خواهیم بود. این نمایندگان در کنار نمایندگان دیگری چون احمد توکلی معتقدند یکی از دلایل تورم‌زا بودن لایحه بودجه ۸۹ تخطی دولت از مصوبات مجلس درباره چگونگی هدفمند‌سازی یارانه‌ها است.

افزایش انتقاد نمایندگان از حجم درآمد یارانه‌ای دولت در لایحه بودجه ۸۹ که در سوال دیروز خبرنگاران یکی از رسانه‌ها از رییس جمهور بازتاب یافت، پاسخ نسبتا مفصل احمدی‌نژاد را هم به دنبال داشت.

وی در تشریح دلایل دولت برای اقدام خود گفت: کجای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای سال آینده این ارقام را پیش‌بینی کرده است؟ وی با بیان اینکه سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سال‌جاری است، ادامه داد: در لایحه‌ای که ما به مجلس دادیم، چنین موردی نبود؛ بلکه در مجلس و برای سال اول افزوده شد. سال اول هم، امسال است؛ چرا که اجرای این قانون در سال‌جاری آغازشده است. اطلاعات جمع‌آوری شده و حساب‌های بانکی در حال گشوده شدن است. رییس قوه مجریه افزود: براساس قانون هم برای سال بعد، باید این درآمد به صورت پله‌ای افزایش یابد و روشن است که این قانون باید طی ۵ سال به صورت کامل اجرایی شود. وی گفت: ما لایحه خود را بر اساس آنچه که توافق شده بود به مجلس داده بودیم و قرار نبود که مجلس آن را تغییر دهد. به این ترتیب ما با آن مصوبه مجلس (قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و تعیین کف و سقف درآمد حاصل از اجرای این قانون) موافقت کردیم، در حالی که آن مصوبه با لایحه دولت تفاوت‌های بسیار زیادی دارد.

وی گفت: ما بر اساس قوانین لایحه بودجه ۸۹، درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها را تعیین کرده‌ایم. زمان اجرای این قوانین نیز، قانون دارد. به این ترتیب که ۱۵ روز بعد از زمان ابلاغ و درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی، به صورت قانونی اجرای قانون آغاز می‌شود. رییس‌جمهوری در خصوص قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یادآور شد: این قانون ۱۸-۱۷ ماده دارد. بعضی بخش‌هایش ممکن است که پنج سال بعد و بعضی‌ها ممکن است ۳ سال بعد اجرا بشود.

وی گفت: در سال‌جاری بعضی از بخش‌های این قانون، بعضی‌های دیگر در سال بعد و برخی دیگر نیز در سال‌های بعد اجرا می‌شود. دولت هم بر این اساس، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا و بر همین اساس درآمد ۴۰ میلیاردی از محل هدفمند کردن یارانه‌ها را اعلام کرده است. احمدی‌نژاد افزود: زمانی که قانون بودجه ۸۹ از مجلس بیرون آمد، اطلاعات بیشتری را در این خصوص اعلام می‌کنیم.

هدفمند کردن یارانه‌ها، اصلاح بنیادین

رییس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از سال آینده بر اساس مصوبه مجلس هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود، ولی شما اعلام کردید این مصوبه خلاف پیشنهاد دولت است، وضعیت شاخص‌های اقتصادی از قبیل نرخ تورم نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری چگونه خواهد بود؟ گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها اصلاح بنیادین در اقتصاد است.

احمدی‌نژاد افزود: این بدین معنا است که هدفمندی یارانه‌ها ریشه‌ها و عوامل اصلی تولید تورم را کنترل می‌کند، بهره‌وری را بالا می‌برد، در نتیجه رشد اقتصادی را افزایش می‌دهد، نسبت‌های اقتصادی را در یک شرایط درست و واقعی قرار می‌دهد و زمینه را برای سرمایه‌گذاری گسترده‌تر آماده می‌کند.

به همه مردم یارانه تعلق می‌گیرد

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و تجدیدنظر درخصوص خوشه‌بندی گفت: مطمئنا جای هیچ گونه نگرانی در این باره نیست و بنای دولت این است که به همه مردم یارانه تعلق بگیرد. احمدی‌نژاد افزود: هر تصمیمی که در این زمینه گرفته شود، به اطلاع مردم خواهد رسید و مردم مطمئن باشند که هر کاری در این زمینه را از قبل به آنها اعلام می‌کنیم تا مردم را برای شرایط جدید تجهیز و آماده کنیم.

تداوم کاهش نرخ تورم

رییس‌جمهوری درباره برنامه‌های دولت برای تک‌رقمی کردن نرخ تورم، گفت: برنامه‌های اقتصادی دولت در مهار تورم و حفظ رشد اقتصادی موفق بوده است و این برنامه ادامه پیدا خواهد کرد. وی افزود: دولت نقدینگی را به سمت تولید هدایت و مدیریت کرد و بسیاری از هزینه‌های غیر‌ضروری را کاهش داد.

وی اضافه کرد: دولت بخشی از منابع بانکی که در مسیر غیر‌واقعی به کار گرفته شده بود را برگردانده و میزان معوقه‌ها را کاهش داده است.

در مجموع قدرت خرید مردم بالا رفته

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره وضع معیشت مردم گفت: شاخص تورم بر اساس اندازه‌گیری حدود ۳۵۰ قلم کالای مصرف خانوار محاسبه می‌شود. ممکن است قیمت یک کالایی منفی بشود و ممکن است قیمت کالایی بالا برود. وی افزود: اما سبد هر کالایی چه وزنی در مصرف خانواده دارد اینها فرمول دارند و نتیجه را از طریق آن می‌گیرند. احمدی‌نژاد تصریح کرد: الان شاخص تورم متوسط سالانه در پایان دی ماه ۱۲ درصد است در حالی که افزایش حقوق کارمندان و کارگران بالای ۲۰ درصد بوده است. وی تاکید کرد: کارمندان و کارگران بیش از ۲۰ درصد افزایش حقوق داشته‌اند شاخص تورم ۱۲ درصد است و در مجموع قدرت خرید مردم بالا رفته است.

به صادرکننده بنزین تبدیل می‌شویم

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای مقابله با تحریم فروش بنزین به ایران از سوی سنای آمریکا، با تاکید بر اینکه کسانی که موضوع تحریم بنزین را مطرح کرده‌اند می‌دانند که حرفشان بی‌ربط است، گفت: با اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به طور قطع مصرف بنزین در کشور کاهش می‌یابد و در آن زمان مدیریت مصرف سوخت برای دولت آسان‌تر می‌شود. رییس‌جمهوری از احداث چند پالایشگاه جدید بنزین در کشور خبر داد و گفت: در آینده نزدیک به صادرکننده بنزین تبدیل می‌شویم.

رشد اقتصادی ۹/۶ درصدی

رییس‌جمهور درباره رشد اقتصادی کشور و علت اعلام نشدن این شاخص از سوی بانک مرکزی، گفت: چون رشد حساب‌های ملی ایران سالانه است به همین خاطر رشد اقتصادی به صورت سالانه محاسبه می‌شود؛ عددهایی که برخی در وسط سال اعلام می‌کنند سندیت ندارد و یک تخمین است. احمدی‌نژاد، رشد اقتصادی کشور در سال گذشته را بیش از ۹/۶ درصد دانست و اظهار داشت: چون رشد در صنعت نفت عدد پایینی بوده و حجم سرمایه‌گذاری هم بالا است، پس رشد سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های کشور بالا بوده است که بر این اساس این رشد اقتصادی در سال گذشته عدد بالا و قابل قبولی است.

رشد مثبت

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به این سوال که شاخص‌های رتبه‌بندی در اظهارات شما که ایران را هفدهمین قدرت اقتصادی جهان دانستید و همچنین در سخنرانی روز ۲۲ بهمن گفتید که با توجه به رویه رو به رشد، این رتبه به دوازدهمین قدرت اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد، چه می‌باشد، گفت: این رتبه‌بندی را دیگران مشخص کرده‌اند و مهم‌ترین آن تولید ناخالص داخلی و حجم اقتصادی است و این دو شاخصه در ایران به سرعت در حال رشد است و در حالی که تقریبا در همه دنیا با رشد منفی روبه‌رو است، اما در ایران رشد مثبت داشته است.

مجلس بودجه بنویسد، زمان می‌برد

رییس‌جمهور گفت:‌ مجلس اگر می‌خواهد بودجه بنویسد زمان زیادی می‌برد، البته این طبق قانون درست نیست و قانون اساسی آن را پیش‌بینی نکرده است، اما اگر بخواهد رسیدگی کند به سرعت می‌تواند این کار را انجام دهد؛ بنابراین ما نگرانی نداریم که مشکلی ایجاد شود اصل بودجه آن چیزی است که دولت داده و ما فکر می‌کنیم آن چیزی که ما دادیم به نفع کشور است.

وی با بیان اینکه بودجه کل کشور از مهرماه آماده بود، گفت:‌ لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها آماده نبود و به محض این‌که لایحه هدفمند کردن تحویل دولت شد با آنکه آن چیزی که دولت می‌خواست نبود، ولی ما اعلام کردیم آماده‌ایم که این بودجه را ارائه دهیم.

آماده مبادله سوخت حتی با آمریکا

رییس‌جمهوری در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت:‌ امروز هم اعلام می‌کنیم که برای تبادل سوخت با کشورهای دیگر و با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حتی آمریکا آمادگی داریم، اما اگر بهانه‌جویی کنند تجربه نشان داده است که نتیجه چه خواهد بود.

رییس‌جمهوری گفت که پول می‌دهیم و مبادله سوخت انجام می‌دهیم، اما اگر بد اخلاقی کنند فقط مبادله سوخت ۵/۳ درصد را انجام می‌دهیم و مبادله همزمان هم انجام می‌دهیم و البته با نظارت آژانس بین‌المللی انژری اتمی باشد.

شرط تغییر شرایط هسته‌ای

رییس دولت دهم همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران خارجی مبنی‌بر اینکه اگر سوخت رآکتور تهران تامین شود آیا ایران غنی‌سازی ۲۰درصد را متوقف می‌کند، گفت: غنی‌سازی ۲۰درصدی در برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران نبود، ما می‌خواستیم برای نیروگاه‌ها سوخت تولید کنیم. وی افزود: تصور و باور ما این بود که طبق مقررات و تعهداتی که اعضا دارند وقتی ایران نیاز به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را اعلام کند، تحویل خواهند داد. مصرف اورانیوم ۲۰ درصدی ایران مصرف کمی است و انبوه نیست.

رییس‌جمهوری یادآور شد: سرمایه‌گذاری در تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به صرفه اقتصادی نیست، ایران از شش ماه قبل درخواست خود را اعلام کرد؛ چراکه سوخت رآکتور تهران، سال‌های آخر خود را می‌گذراند و ما باید از قبل پیش‌بینی می‌کردیم، بنابراین پیشنهاد خود را نیز ارائه کردیم حتی برخلاف تعهدی که آنها داشتند حاضر شدیم تبادل را انجام دهیم.

قطعنامه‌ها هیچ ارزشی ندارد

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که غنی‌سازی اورانیوم در حد ۲۰ درصد تبعاتی برای ایران دارد از جمله عدم حمایت روسیه و تهدید تجاوز نظامی به ایران، گفت: ایران همیشه روی پای خود ایستاده است و البته با روسیه هم ارتباط خوبی داریم و علاقمند به گسترش آن هستیم.

رییس‌جمهور در مورد احتمال حمله نظامی به ایران، گفت: در شرایط فعلی هیچ قدرتی به این گزینه فکر نمی‌کند، البته برخی مانند انگلیس، آمریکا و صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند که اقداماتی را علیه ایران سازماندهی کنند ولی این امر فاقد منطق است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ما شاهد رفتارهای متعدد و متفاوتی از آمریکا و اروپا هستیم، قطعنامه‌های آنها علیه ایران را پوششی برای این اختلاف‌نظرها خواند و افزود: این قطعنامه‌ها هیچ ارزشی ندارد، در حالی که عده‌ای هم به دنبال اصلاح و بهبود ارتباطات با ما هستند که ما هم تلاش می‌کنیم این اصلاح انجام شود.

صحبت‌های کلینتون را جدی نمی‌گیریم

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات هیلاری کلینتون که گفته ایران به سمت دیکتاتوری نظامی پیش می‌رود و قدرت روزافزونی به سپاه داده است، تصریح کرد: ما صحبت‌های وی را جدی نمی‌گیریم، ایشان وزیر خارجه هستند، صحبت‌هایی کردند و باید یک حرف‌هایی بزنند.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: اما بین صحبت‌های ایشان و مواضع اطرافیان اوباما تناقض‌هایی را مشاهده می‌کنیم و نمی‌دانیم حرف‌هایی که زده است موضع دولت آمریکا یا موضع برخی از جناح‌های داخل دولت آمریکا است. رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: ایران نزدیک به ۷۵ میلیون جمعیت دارد، همه دنیا بدانند ۷۵ میلیون نفر پاسدار انقلاب اسلامی در ایران زندگی می‌کنند.

موضع جمهوری اسلامی را دولت تعیین می‌کند

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیدگاه وی درباره تبادل سوخت هسته‌ای تفاوت‌های بارزی با دیدگاه علی لاریجانی (رییس مجلس) دارد و این موضوع باعث سردرگمی مردم شده است، اظهار کرد: این موضوع باعث سرگردانی مردم نشده است، برای اینکه آزادی اظهارنظر در ایران وجود دارد و همه اشخاص می‌توانند اظهارنظر کنند. وی خاطرنشان کرد: ایشان (لاریجانی) هم نظرات خوبی می‌دهند و ما در بسیاری اوقات از نظرات ایشان استفاده می‌کنیم. احمدی‌نژاد تاکید کرد: غیر ‌از آقای لاریجانی عده زیادی هستند که پیام می‌گذارند، از همه اینها ما استفاده می‌کنیم، اما خیلی روشن است که مسوول سیاست خارجی دولت است.

دفاع احمدی‌نژاد از مشایی

رییس‌جمهور، درخصوص انتقادهای عده‌ای از اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس‌جمهوری اظهار داشت: ایران، کشوری آزاد است و افراد می‌توانند اظهارنظر کنند. اما در اظهارنظرها باید معیارهای اخلاقی رعایت شود. وی با بیان اینکه «بنده خبر دارم چه کسانی در کجا می‌نشینند و علیه دولت طراحی می‌کنند و بر تخریب آقای مشایی متمرکز می‌شوند»، تصریح کرد: رحیم مشایی از نیروهای اصیل انقلاب، خدوم و دلسوز با اندیشه بسیار روشن و زلال است.

عربستان و مصر از کشورهای مهم

رییس‌جمهور درباره مواضع ایران نسبت به دو کشور مصر و عربستان با تاکید بر اینکه دولت‌های منطقه در اولویت روابط خارجی با ایران قرار دارند، افزود: عربستان و مصر از کشورهای مهم منطقه و جهان اسلام هستند. همراهی آنها با ایران شرایط منطقه را تغییر خواهد داد و فرصت‌ها را از متجاوزان، اشغالگران و دست‌اندازان به منطقه خواهد گرفت. وی تصریح کرد: ایران هیچگاه به دنبال تنش با هیچ دولتی نبوده است، بخصوص با کسانی که با آنها احساس برادری و دوستی داریم، اما بالاخره فکر می‌کنیم دشمنان فشار می‌آورند، طراحی‌هایی را انجام می‌دهند و اطلاعات نادرست می‌دهند و بعضی دوستان ما را به موضع‌گیری‌های نادرست وادار می‌کنند.

آزادی در حد بالا

رییس‌جمهور درباره ارتباط دولت با رسانه‌ها و اعتماد به آنها گفت: موضوع آزادی مطبوعات و اعتماد من به مطبوعات دو بحث جداگانه است و به نظر من آزادی مطبوعات در ایران در حد بالایی است.

رییس‌جمهور در مورد صدور مجوز و توقیف مطبوعات با اشاره به عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: معاون مطبوعاتی نه می‌تواند مجوز صادر کند و نه اجازه توقیف دارد، بلکه مجوز توسط هیات نظارت که تنها دو نفر از آنها از دولت هستند، صورت می‌گیرد. احمدی‌نژاد افزود: اگر توقیف موقت باشد که در اختیار هیات نظارت است که از سه قوه و غیر‌از قوا هم حضور دارند و اگر لغو امتیاز است که در دادگاه و در حضور هیات منصفه صورت می‌گیرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در دولت نهم و دهم بیشترین مجوزها و کمترین لغو امتیازها صورت گرفته است، افزود: ممکن است افرادی شاکی باشند و در دادگاه پرونده تشکیل بدهند و قاضی هم مجازات کند و این در اختیار دولت نیست و از جانب ما برخوردی صورت نگرفته است.

عکس: حمید جانی‌پور