رایزنی‌های فشرده هسته‌ای در تهران، ریاض و مسکو

منوچهر متکی به حمله دیپلماتیک هیلاری کلینتون پاسخ داد

رایزنی‌های داغ هسته‌ای در منطقه

دنیای اقتصاد- در شرایطی که مقامات آمریکایی تور منطقه‌ای را به خلیج‌فارس آغاز کرده‌اند تا اعراب را علیه‌ایران با خود همراه سازند، همزمان مقامات‌ایران هم بر تحرکات دیپلماسی خود بر‌ای پاسخ به ادعاهای آمریکایی‌ها افزوده‌اند.

البته در میانه چنین تحولاتی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس هم به روسیه سفر کرده تا درباره‌ایران به رایزنی هسته‌ای بپردازد البته در تازه‌ترین تحول هم اتحادیه اروپا خواستار ورود موثر برزیل به پرونده هسته‌ای ‌ایران شده و از سوی دیگر هم احسان داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به ‌ایران سفر کرده تا پیام‌های هسته‌ای جدیدی را تسلیم مقامات‌ایران کند و البته موضع تند عربستانی‌ها علیه‌ایران تکمیل کننده تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای‌ ایران در یکی دو روز اخیر بود.

جدال لفظی متکی و هیلاری کلینتون

اما تازه‌ترین رخداد جدال لفظی‌ بین وزیران خارجه‌ایران و آمریکا بود که در ۴۸ ساعت گذشته انجام گرفت. آن گونه که برخی رسانه‌های خارجی نظیر بی‌بی‌سی و رویترز گزارش کرده‌ و برخی رسانه‌های داخلی نظیر‌ایسنا هم آن را بازتاب داده‌اند، هیلاری کلینتون که به منطقه جنوب خلیج فارس سفر کرده است‌‌‌، دو روز پیش، در دوحه پایتخت قطر‌، ایران را به حرکت به سمت دیکتاتوری نظامی متهم کرد و ادعا کرد: تمام امور حکومتی‌ایران به دست سپاه پاسداران افتاده است و یک روز بعد از آن هم در ریاض؛ پایتخت عربستان همین سخنان را تکرار کرد و خواستار استرداد نظام سیاسی از سوی نظامیان به سیاستمداران ‌ایرانی شد. منوچهر متکی وزیر خارجه دیروز در واکنش به تازه‌ترین اظهارات هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن «با نادیده انگاشتن واقعیت‌های منطقه، خود اسیر نوعی دیکتاتوری نظامی و ترویج و تطبیق رویکردهای نظامی‌گرایانه سابق و دامن زدن به تشنج و بی‌ثباتی در منطقه است».

به گزارش ایسنا، متکی با اشاره به اظهارات هیلاری کلینتون علیه کشورمان، گفت که آمریکا برای چاره‌اندیشی نسبت به مسائل خاورمیانه دچار رویکرد غلط و دور باطل در استمرار رویه‌های اشتباه خود است و عملا با نادیده انگاشتن واقعیت‌های منطقه، خود اسیر نوعی دیکتاتوری نظامی و ترویج و تطبیق رویکردهای نظامی‌گرایانه سابق و دامن زدن به تشنج و بی‌ثباتی در منطقه است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اظهارات هیلاری کلینتون که جمهوری اسلامی ایران را به دیکتاتوری نظامی تشبیه کرده است چیست؟ گفت: ما از این که خانم کلینتون دچار یک شخصیت مجازی و غیرواقعی شده‌اند و سعی می‌کنند حقایق مواضع خود و دولت آمریکا را با یک سری واژه‌ها و الفاظ تصنعی پنهان نمایند و افکار عمومی منطقه را به سمت موضوعات غیرواقعی و نادرست سوق دهند متاسفیم و اینگونه شیوه‌ها را یک فریبکاری نوین قلمداد می‌کنیم، هر چند ماهیت آن کاملا برای نخبگان، مردم آگاه و مقامات متعهد منطقه واضح و بی‌اثر است.

وزیر خارجه کشورمان با تشریح حقیقت مواضع دولتمردان آمریکا و طرح سوالات منطقی در خصوص دیکتاتوری‌های نظامی آمریکا در منطقه، اظهار کرد: آیا کشتن یک میلیون نفر در عراق دیکتاتوری نظامی است یا تعامل سازنده با مردم عراق از طریق پذیرایی از ده‌ها هزار مهاجر عراقی یا حمایت از دولت عراق برای استقرار امنیت و حاکمیت مبتنی بر اراده خویش، آیا حمله به مراسم عروسی و مردم بی‌گناه در افغانستان که در خانه‌هایشان در حال گذران امور روزمره خود بوده و خانه و کاشانه‌شان به طور ناگهانی تخریب می‌شود مصداق واقعی دیکتاتوری نظامی بوده یا پذیرایی از سه میلیون مردم افغانستان و تحمل آثار و عوارض ناشی از این پذیرایی‌ها دیکتاتوری نظامی می‌باشد؟ وی با تبیین طرح‌های شکست خورده آمریکا در خاورمیانه، افزود: پروژه‌های رنگارنگ صلح آمریکا در قالب طرح‌های مادرید، اسلو و آخرین آن آناپولیس و طرح میچل همگی فاقد جوهر و معنای حقیقی برای دردها و درمان‌های ناشی از ظلم و اشغالگری و رویکردهای رژیم صهیونیستی بوده است و نشانگر این واقعیت بوده که آمریکا برای چاره‌اندیشی نسبت به مسائل خاورمیانه دچار رویکرد غلط و دور باطل در استمرار رویه‌های اشتباه خود می‌باشد و عملا با نادیده انگاشتن واقعیت‌های منطقه، خود اسیر نوعی دیکتاتوری نظامی و ترویج و تطبیق رویکردهای نظامی‌گرایانه سابق و دامن زدن به تشنج و بی‌ثباتی در منطقه است.

متکی با تشریح راهکارهای منطقی گفت: ما توصیه می‌کنیم خانم کلینتون و دولتمردان آمریکا به حق و حقیقت‌بینی روی آورده و چشمان خود را روی واقعیت‌های منطقه برای یکبار نیز شده بگشایند، توسعه و رفاه و برخورداری از نوآوری‌های جدید برای زندگی بهتر و همزیستی مسالمت‌آمیز بدون بغض و عداوت را به رسمیت بشناسند، ضمن اینکه ما بر این باوریم که کشورهای منطقه نیز هرگز فریب سیاست‌های نخ‌نمای آمریکا را نخواهند خورد.

موضع تند عربستان علیه‌ایران

البته در این میان عربستانی‌ها هم مواضع تندی را علیه ‌ایران اتخاذ کردند و در واقع واکنش متکی به اظهارات کلینتون دیروز در حالی منتشر شد که وزیر خارجه عربستان نسبت به تاثیر تحریم‌های بیشتر علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش ابراز تردید کرد و خواستار اقدام فوری علیه ‌ایران شد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، سعود الفیصل در کنفرانس خبری مشترکی با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا ضمن تهدید خواندن برنامه هسته‌ای ایران گفت که این تهدید به یک راه‌حل فوری نیاز دارد، نه به تحریم. وزیر خارجه عربستان تحریم‌ها را یک راه‌حل بلندمدت خواند و گفت که تهدید ایران برای عربستان به خاطر نزدیکی جغرافیایی‌اش باید با یک راه حل کوتاه مدت رفع شود نه یک راه حل تدریجی. وی به هیچ‌گونه راه حلی در این باره اشاره نکرد. سعود الفیصل در عین حال خاطر نشان کرد که هرگونه تلاش تحت حمایت آمریکا در این زمینه باید علیه رژیم صهیونیستی نیز اعمال شود.

تلاش آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که دولت چین با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه‌ ایران خواهان ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و گفت‌وگو برای رسیدن به توافق با تهران بر سر برنامه هسته‌ای‌ ایران شده است. کشور ترکیه نیز رویکردی شبیه رویکرد چین در قبال ‌ایران را دنبال می‌کند. در همین چارچوب، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیروز در کنفرانس خبری مشترک با متکی در تهران گفت: ایران در منطقه، یک تاریخ قدیمی دارد و در مساله اقتصادی و سیاسی در منطقه صاحب رای است. ما می‌دانیم سرنوشت ما وابسته به سرنوشت ایران است و باید همکاری و گفت‌وگو با ایران داشته باشیم و مشکلات گذشته در روابط خارجی را نمی‌خواهیم بار دیگر ببینیم. وی افزود: می‌خواهیم از طریق همکاری سازنده، صلح و ثبات در منطقه ایجاد کنیم. شراکت و نقش ایران در منطقه بسیار مهم است.

درخواست اروپا از برزیل

افزون بر تلاش‌های آمریکا برای فشار به‌ایران در زمینه هسته‌ای‌‌‌، اتحادیه اروپا نیز رویکرد فشار بر کشورمان را به شیوه‌ای دیگر دنبال می‌کند. به گونه‌ای که در تازه‌ترین تحول، اتحادیه اروپا از برزیل به عنوان یکی از شرکای تجاری ‌ایران خواسته است تا برای حل موضوع هسته‌ای ‌ایران به غرب کمک کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به برزیل و دیدار با سلسو آموریم وزیر خارجه ‌این کشور از وی خواست تا کشورش ‌این اتحادیه را در حل موضوع هسته‌ای ‌ایران یاری کند. آشتون برزیل را یک «قدرت جهانی» نامید و اعلام کرد که ‌این کشور می‌تواند نقشی کلیدی در حل ‌این ماجرا داشته باشد. در‌این میان‌‌‌، منابع خبری عبری زبان از ناکامی تلاش‌های نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در ممانعت از حمایت روسیه در زمینه برنامه هسته‌ای و قرارداد‌های نظامی ایران خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه عبری زبان یدیعوت‌ آحارونوت‌‌‌، بنیامین نتانیاهو برای مذاکره با سران روسیه، روز دوشنبه وارد این کشور شد و با دیمتری مدودیف رییس‌جمهور روسیه دیدار کرد. محور این مذاکرات درباره مسائل خاورمیانه، مذاکرات صلح میان رژیم‌صهیونیستی و فلسطین و همچنین حمایت روسیه از موضوع هسته‌ای ایران و همکاری‌های نظامی میان ایران و روسیه بوده است. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در این دیدار حمایت روسیه برای تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران خواستار شد. نتانیاهو گفت: موضوع اصلی درباره ایران این نیست که این کشور به قابلیت‌های هسته‌ای دست پیدا کند، زیرا ایران در حال حاضر به این توانایی رسیده است، بلکه مساله اصلی تحریم سنگین ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای است.

عکس: AFP