دنیای اقتصاد- در شرایطی که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در سخنرانی ۲۲بهمن از تولید اولین محموله سوخت هسته‌ای با غنای ۲۰ درصدی خبر داد، چند کشور غربی از جمله آمریکا علیه ایران مواضع تندی اتخاذ کردند و همزمان هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا طی سفری به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس خواستار افزایش تحریم‌های جهانی علیه ایران شد؛ درخواستی که با مخالفت دوباره چین مواجه شد و مقامات پکن بر حل مساله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی تاکید کردند. در این میان علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی هم از پیشنهاد مشترک آمریکا، روسیه و فرانسه به ایران برای مبادله سوخت هسته‌ای خبر داد و در عین حال اعلام کرد اگر غربی‌ها خواستار مبادله سوخت هسته‌ای در خاک ایران باشند با آن موافقت می‌کنیم و غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف خواهیم ساخت. البته فرانسه دادن پیشنهاد جدید به ایران را تکذیب کرده و صالحی هم گفته است فعلا محتوای پیشنهاد سه کشور مورد نظر را رسانه‌ای نخواهیم کرد. سخنرانی هسته‌ای احمدی‌نژاد بازتاب جهانی داشت

مقاومت چین برای افزایش تحریم ایران

دنیای اقتصاد - سخنان محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور‌ایران در روز ۲۲ بهمن واکنش کشورهای غربی را بر انگیخته است.

احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه هفته گذشته خبرداد که نخستین محموله سوخت ۲۰ درصدی تولید شده در کشور آماده و در اختیار متخصصان قرار گرفته است. پس از‌این سخنان‌،آمریکا و شماری از همپیمانانش از امکان تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان با هدف اعمال فشارهای بیشتر و توقف برنامه هسته‌ای آن، سخن گفتند.این در حالی است که چین همچنان دربرابر تشدید تحریم‌ها علیه ایران مقاومت می‌کند.

اما دور تازه تحرکات جهانی درباره پرونده هسته‌ای ایران با سخنرانی احمدی‌نژاد در ۲۲ بهمن آغاز شد. احمدی‌نژاد در سخنرانی‌اش با اشاره به تبلیغات دشمنان مبنی بر حرکت‌ایران به سمت تولید بمب اتمی‌اظهار کرد: همین الان در نطنز ما توانایی تولید سوخت با غنای بسیار بالا را داریم و چرا غربی‌ها فکر می‌کنند با سوخت ۲۰ درصد اتفاقی افتاده است، ما توانایی داریم بالای ۲۰ درصد و حتی ۸۰ درصد غنی‌سازی کنیم، اما چون نیاز نداریم‌این کار را نمی‌کنیم‌.

وی گفت: آنان باید بدانند که ملت ما آنقدر شجاعت دارد که اگر بخواهد بمب اتم بسازد، به صراحت اعلام کند و بسازد و از شما هم نترسد‌، اما وقتی می‌گوییم نمی‌سازیم، یعنی واقعا نمی‌سازیم، چون اعتقاد نداریم ولی اگر در صدد ساخت بمب اتم باشیم شجاعت گفتن آن را هم داریم. اگر شما فکر می‌کنید که بمب اتم شما را نجات می‌دهد، بماند برای شما و با هم محشور شوید.رییس جمهور همچنین خبر داد: آنان اذعان می‌کنند که آمریکا حاضر است در تهیه سوخت ۲۰ درصد به ‌ایران کمک کند، ما نیز موافق هستیم و حتی اگر آمریکا بخواهد به ما سوخت بفروشد، ما آن را خریداری می‌کنیم؛ اما شما باید خودتان را اصلاح کنید.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویتر، آمریکا در واکنش به خبر تولید نخستین محموله سوخت هسته‌ای با درصد غنای ۲۰ درصد در ‌ایران، تنها به ابراز تردید در‌این مورد پرداخت.

در همین رابطه رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید ضمن تردید افکنی درباره توان ‌ایران برای تولید سوخت هسته‌ای در داخل‌این کشور مدعی شد: ‌ایران پیش از‌این نیز چنین موضوعی را مطرح کرده است و به نظر می‌رسد اعلام دستیابی‌ایران به فناوری غنی‌سازی پیش از هر چیز یک اقدام سیاسی باشد.

گیبس در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به سخنان رییس‌جمهوری اسلامی‌ایران در روز پنج‌شنبه در میدان آزادی افزود: ما باور نداریم که‌ایران توانایی غنی‌سازی سوخت هسته‌ای با درصد بالا را داشته باشد.

بر اساس‌این گزارش، با اعلام خبر غنی‌سازی سوخت هسته‌ای در داخل‌ایران، آمریکا و شماری از همپیمانانش از امکان تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان با هدف اعمال فشارهای بیشتر و توقف برنامه هسته‌ای آن، سخن گفته‌اند.

به گزارش بی بی سی‌،گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا گفته است: در صورتی که‌ایران بخواهد به برنامه غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد، تحریم‌های سخت‌تری علیه ‌این کشور اعمال خواهد شد.

فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا نیز روز پنج‌شنبه گفت: تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باید رهبران این کشور و نه مردم ایران را هدف قرار دهد.

او به خبرنگاران گفت: تحریم صدور بنزین به ایران و جلوگیری از رسیدن سوخت مورد نیاز خودروهای مردم، شاید اقدام درستی نباشد.

فراتینی خواستار یکپارچگی جهانی در قبال ایران شد و گفت:ایران می‌خواهد بین ما تفرقه ایجاد کند، اما اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه و چین باید متحد بمانند.

او همچنین حمله احتمالی نظامی ‌به ایران را «فاجعه‌ای برای تمام جهان» خواند.

نشانه‌های یاس آمریکا در همراهی چین

در شرایطی آمریکا و هم‌پیمانانش از لزوم اعمال تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ‌ایران سخن به میان آورده‌اند که برخی نشانه‌های یاس از همراهی چین با اعمال ‌این تحریم‌ها در اظهارات مقامات آمریکایی نمایان شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک به نقل از خبرگزاری رویترز‌، چندی است روابط آمریکا و چین در پی بروز مسائلی چون فروش تسلیحات مدرن از سوی آمریکا به تایوان، مساله ملاقات احتمالی باراک اوباما با دالایی لاما، رهبر ناراضیان تبتی و عدم همکاری چین با آمریکا در تحریم‌های جدید علیه ایران روبه تیرگی گذاشته است.

قدرت‌های غربی به رهبری دولت باراک اوباما، در تکاپو برای وضع تحریم‌های جدید علیه‌ایران هستند، حال آنکه چین با برداشتن گام‌های سختگیرانه علیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت خود مخالفت می‌کند.

به گزارش تابناک، در روزهای گذشته‌ایالات متحده ضمن استفاده از دیپلماسی فشرده در سطح منطقه خاورمیانه که گفته می‌شود تلاشی است برای متقاعد ساختن کشورهای عربی به ویژه عربستان، برای ورود به مذاکره با چین در خصوص اطمینان دادن به‌این کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل برای تامین انرژی‌اش و در نتیجه کاهش حمایتش از‌ایران، سعی دارد با استفاده از جو سازی رسانه‌ای و توان دیپلماسی بین‌المللی خود، چین را به همراهی با غرب در اعمال تحریم‌های بیشتر علیه‌ایران تشویق نماید، موضوعی که تا کنون محقق نشده است. با نگاهی به سخنان جو بایدن، تئوریسین سیاست خارجی اوباما، می‌توان دریافت که آمریکا به‌رغم تلاش‌های گسترده‌اش در‌ این خصوص امید چندانی به همراه شدن چین در‌ این پروژه ندارد.

آمادگی ترکیه برای مبادله اورانیوم

در‌این میان ترکیه بار دیگر اعلام کرده است که کشورش تمایل دارد به‌عنوان نوعی تلاش برای کمک به حل اختلاف‌نظرها بین تهران و غرب مبادله سوخت هسته‌ای ایران در ترکیه انجام شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه دیلی‌تایمز، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در کنفرانس خبری در دوحه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ترکیه می‌تواند محل مناسبی برای تبادل اورانیوم ایران باشد، ولی تاکنون توافقی در این‌باره حاصل نشده است.

اردوغان که بعد از دیدار با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: چنانچه ترکیه به‌عنوان محل تبادل اورانیوم ایران انتخاب شود، هر اقدامی را که از این کشور خواسته شود، انجام خواهد داد. بنابراین گزارش، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز که بارها پیشنهاد میانجی‌گری بین ایران و غرب را ارائه کرده است، امروز برای رایزنی درباره راهکارهای دیپلماتیک حل مساله هسته‌ای ایران به تهران سفر می‌کند.

موضع تند کلینتون علیه ایران

به گزارش ایسنا، هیلاری کلینتون ، وزیر خارجه آمریکا نیز از ایران خواست در سیاست هسته‌ای خود که وی آن را «خطرناک» خواند تجدیدنظر کند و مدعی شد که موضع تهران چاره‌ای به‌جز تحمیل «هزینه‌های بیشتر» به ایران برای جهان باقی نمی‌گذارد. وزیر خارجه آمریکا که در تلاش برای جلب فشار دیپلماتیک علیه ایران است، روز یکشنبه در مجمع جهانی اسلامی ـ آمریکایی در دوحه با بیان این که واشنگتن به دنبال یک راه‌حل صلح‌آمیز است، با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: من مایلم راهی پیدا کنم تا این مساله تا حد امکان از طریق صلح‌آمیز حل شود و مطمئنا از هر گونه تعامل معنادار استقبال می‌کنم، اما ما نمی‌خواهیم در حالی که مشغول تعامل هستیم! آن‌ها درحال ساخت بمب باشند. به گزارش رویترز، کلینتون در ادامه‌ ادعاهای خود گفت: ایران برای جامعه بین‌المللی چاره‌ای باقی نگذاشته است، جز این که هزینه‌های بیشتری را به خاطر گام‌های تحریک‌آمیز این کشور تحمیل کند. شبکه خبری بی. بی. سی، نیز گزارش داد که کلینتون در تلاش برای فشار به عربستان برای کمک در متقاعد کردن چین به حمایت از تحریم‌های جدید علیه ایران است. بی. بی. سی. به نقل از دستیاران کلینتون گزارش داد که وزیر امور خارجه‌ آمریکا قرار است از مقامات عربستان بخواهد به چین اطمینان دهند که هر‌گونه کمبودی در نیازهای این کشور به نفت را در صورت اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه ایران جبران خواهند کرد. همچنین یک مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه گفت که آمریکا می‌خواهد عربستان که روابط تجاری روزافزونی با چین دارد، پکن را متقاعد به کنار گذاشتن مخالفت خود با دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران کند.