معاون صدا سازمان صدا و سیما در گفت‌وگویی مشروح با خبرگزاری مهر درباره زمان راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی، اولویت‌هایش در این معاونت، انتقاد به رادیوهای جوان و گفت‌وگو به خاطر دور شدن از ماموریت‌هایشان، اندک بودن برنامه‌های مناظره و... پاسخ داده است. عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما، ۲۸ دی‌ماه پارسال محمدحسین صوفی را به سمت معاونت صدا منصوب کرد. او در این یک سال و اندی تغییرات زیادی در رادیو ایجاد کرده که می‌توان به انتصاب ۱۴ مدیر جدید اشاره کرد.

خیلی از مردم به افت شبکه‌هایی مثل رادیو جوان و رادیو گفت‌وگو انتقاد دارند. رادیو جوان زمانی خیلی جوان پسند بود و رادیو گفت‌وگو هم با هدف سیاست چند صدایی راه‌اندازی شد، اما دیگر این دو شبکه مخاطب زیادی ندارد.

قبول ندارم این دو شبکه از ماموریت‌های خود دور شده اند. آنها نه تنها مخاطبان قبلی خود را حفظ کردند، بلکه مخاطبان جدید هم جذب کردند. همان‌طور که گفتم ما باید متناسب با اقتضائات روز حرکت کنیم.

چقدر مخاطبان افزایش یافته است؟

رشد مخاطبان خوب بوده، چرا که سیاست ما «حفظ مخاطب فعلی و جذب مخاطب جدید» است.

به هر حال کار رسانه حفظ مخاطب فعلی و جذب مخاطب جدید است، چرا که در این صورت می‌میرد!

تعداد شبکه‌های رادیویی افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر ما شبکه‌های رادیویی را به سه دسته شبکه‌های عمومی، اختصاصی و تخصصی تقسیم می‌کنیم. ضمن اینکه ما در یکسال اخیر شبکه «ایران صدا» را هم فعال کردیم. شبکه ایران صدا خود به تنهایی مجموعه ای از همه شبکه‌ها است. بنابراین وقتی مخاطبان شبکه ایران صدا افزایش پیدا می‌کند طبیعی است برخی از مخاطبان شبکه «ایران صدا» همان مخاطبان شبکه‌های مختلف بودند که از بستر اینترنت برای شنیدن استفاده می‌کنند.

اما برنامه‌های چالشی شبکه رادیو گفت‌وگو که در حوزه‌های مختلف جریان‌ساز بود، قطع شده است، مثل برنامه‌ای که فرزاد حسنی در رادیو گفت‌وگو داشت و اخیرا متوقف شد.

این برنامه متوقف نشد و اجرای آن را به گروه دیگر سپردیم. در حال حاضر آقای حاج مشهدی برنامه انتقادی خوبی روی آنتن این شبکه دارد.

اما مخاطبان، منتقدان و برنامه سازان شبکه‌های مختلف گلایه دارند که برنامه‌های جریان‌ساز حتی در حوزه فرهنگ و هنر متوقف شده است.

ما به دنبال تنوع و نوآوری هستیم. این خلاقیت ممکن است به تغییر کنداکتور، عوامل، برنامه یا حذف و اضافه یک برنامه بیانجامید. مثلا آقای حسنی همان برنامه را در شبکه ایران دارد و در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر هر روز برنامه از ساعت هشت تا نه شب در این شبکه رادیویی داشت.

رادیو بعد از انتخابات می‌توانست به عنوان یک رسانه از جناح‌های مختلف دعوت و برنامه‌های مناظره مناسبی را پخش کند، اما این کار را نکرد. گرچه دوباره برنامه‌های مناظره را شروع شده‌اند، اما فکر نمی‌کنید باید زودتر این مناظره‌ها شکل می‌گرفت.

خیر. از آنجایی که در رادیو ۳۰۰ ساعت در طول روز در شبکه‌های مختلف برنامه تولید و پخش می‌شود، اگر کسی بخواهد در مورد کمیت، کیفیت و تنوع موضوعات و کارشناسان رادیو اظهار نظر کند باید کل این برنامه‌ها را در یک روز بشنود تا منصفانه قضاوت کند.

یکی دیگر از انتقادهایی که به رادیو وارد است درباره برنامه رادیو فرهنگ است. این شبکه رادیویی می‌تواند در عرصه فرهنگ جریان‌ساز باشد، اما این طور نیست و بیشتر برنامه‌های این شبکه به پوشش نمایشگاه نقاشی یا نقد فیلم‌ها خلاصه شده است؟

خوشبختانه رویکرد شبکه فرهنگ بعد از آمدن مدیر جدید تغییر کرده و توانستند کنداکتور جدیدی برای این شبکه تنظیم کنند. این شبکه به مرور زمان در عرصه فرهنگ و هنر جریان‌ساز خواهد بود و به زودی خروجی کار را می‌بینید.

شما از ۲۸ دی‌ماه پارسال که به معاونت صدا منصوب شدید، ۱۴ مدیر را تغییر دادید. همیشه شما گفتید تغییر نباید انجام شود، مگر آنکه ضرورت ایجاب کند. این همه تغییر به خاطر این بود که مدیران قبلی نمی‌توانستند شبکه‌ها را به اهداف عالی که برایشان تعریف شده، برسانند؟

من به لحاظ کمی نمی‌خواهم بحث کنم. شاید یک زمانی ضرورت ایجاب می‌کند که حتی این احکام نیز کم باشد و شاید هم زمانی زیاد باشد. من ۱۴ حکم در مدت ۱۴ -۱۳ ماهه گذشته صادر کردم، اما جالب این است که ۱۰ نفر از این ۱۴ نفر از داخل رادیو بودند و ارتقا پیدا کردند. مثلا کسی بازنشسته شده یا منتقل شده است. مثلا مدیر شبکه جوان صدا مدیر شبکه تهران شد یا مدیر شبکه معارف به عنوان رییس دانشکده صدا و سیما انتخاب شد. بنابراین ضرورت دارد که ما در این تغییر و تحولات یک تصمیم درست بگیریم و زمینه رشد نیروهای موجود در رادیو فراهم شود.