دنیای اقتصاد- اعلام عملیاتی شدن غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم از سوی ایران بازتاب جهانی به دنبال داشته است؛ از جمله رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده است و ایتالیا نیز از مواضع آمریکا حمایت کرده است‌. انگلیس هم در توانایی ایران برای غنی‌سازی 20 درصدی ابراز تردید کرده و آن را یک حرکت سیاسی خوانده است‌. با این وجود، ایران بر باز بودن درهای مذاکره در خصوص مبادله سوخت هسته‌‌ای تاکید کرده است.

ایران رسما آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را اعلام کرد
بازتاب جهانی آغاز غنی‌سازی 20 درصدی
دنیای اقتصاد- همزمان با آغاز تولید اورانیوم ۲۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای نطنز، فرانکو فراتینی، وزیر خارجه‌ایتالیا و رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا براعمال فشارهای بیشتر بر‌ ایران تاکید کردند.
به گزارش ‌ایسنا، علی شیرزادیان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی دیروز از آغاز تزریق اورانیوم با غنای 5/3 درصد برای تولید اورانیوم با غنای 20 درصد در نطنز خبر داد. به گفته شیرزادیان، با حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و دیگر مسوولان سازمان، تزریق اورانیوم با غنای 5/3 درصد برای تولید اورانیوم با غنای 20 درصد در تاسیسات غنی‌ساز نطنز آغاز شد.
جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه از طریق نمایندگی دائم خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای رسمی تصمیم خود برای تولید اورانیوم تا سقف ۲۰ درصد را اعلام کرده بود.
از ‌این رو، آغاز روند تولید اورانیوم با غنای 20 درصد با حضور و نظارت مستقیم دو تن از بازرسان مقیم آژانس در ایران و همچنین دوربین‌های آژانس انجام ‌شد. بر اساس‌این گزارش، ایران در دوم ژوئن 2009 در نامه‌ای از آژانس درخواست کرد تا سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را که در حال اتمام است تامین کند و آژانس در پیشنهادی به کشورهای آمریکا و روسیه این درخواست ایران را با آن‌ها در میان گذاشت؛ اما این کشورها حاضر به دادن سوخت با غنای 20 درصد به ایران در چارچوب درخواست‌های ایران و حساسیت‌ها و نگرانی‌هایش نشدند. رییس سازمان انرژی اتمی نیز صبح روز سه‌شنبه با بیان اینکه از امروز تزریق اورانیوم به سانتریفیوژها را شروع می‌کنیم اعلام کرد که هیچ خط تولیدی در سالن‌های اصلی تاسیسات نطنز که برای تولید اورانیوم با غنای 5/3 درصد جهت سوخت نیروگاه بوشهر در حال کار هستند تعطیل نشده است و ما در سالن تحقیقات (پیلوت) یک زنجیره‌ 164 سانتریفیوژ را برای این منظور (تولید اورانیوم با غنای 20 درصد) آماده کرده‌ایم. این زنجیره بین 3 تا 5 کیلوگرم در ماه اورانیوم با غنای 20 درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران آماده می‌کند که این مقدار دو برابر نیاز ما در رآکتور تهران است که ماهانه به یک‌ونیم کیلوگرم در ماه نیاز دارد. وی افزود: بازرسان آژانس که به طور معمول در تهران حضور دارند، براساس اعلام قبلی و طبق توافقی که ایران و آژانس با یکدیگر دارند بر این روند نظارت دارند و کار حسابرسی مواد هسته‌‌ای را انجام می‌دهند. صالحی در پاسخ به اینکه ایران توانایی تولید غنی سازی تا 20 درصد و تبدیل آن به صفحه سوخت را در اختیار دارد؟ تصریح کرد: ما تجربه تولید قرص سوخت را داشته‌ایم و اولین بار است که به سمت تولید صفحه سوخت که در اصفهان انجام می‌شود، می‌رویم. ما دانش فنی این کار را داریم، اما چون اولین تجربه ما در این زمینه است با تامل جلو می‌رویم.
واکنش به غنی‌سازی ۲۰ درصدی
به گزارش خبرگزاری مهر، واکنش خصمانه کشورها و مقامات غربی به اعلام آغاز غنی‌سازی ‌ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری شینهوا، در پی دیدار فرانکو فراتینی وزیر خارجه‌ ایتالیا با رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا که برای رایزنی درباره برخی امور به اروپا سفر کرده دو طرف بر اعمال فشارهای بیشتر بر‌ ایران تاکید کردند. فراتینی از ‌ایران خواست تا به سیاست خرید زمان پایان دهد و از جامعه جهانی نیز خواست به ‌ایران اجازه ندهد تا مداوم مواضعش را در رابطه با مکان غنی‌سازی در داخل یا ارسال آن به خارج آنگونه که سازمان ملل از آن خواسته تغییر دهد. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که رابرت گیتس در دیدار با نیکلا ساکوزی رییس‌جمهوری فرانسه خواستار اعمال فشارهای بیشتر بر ‌ایران شد.به گزارش‌ایلنا، گیتس با تاکید بر این‌که حل بدون مناقشه مساله هسته‌ای ایران به نفع تمامی طرف‌ها است، اعلام کرد که استفاده از راهکار نظامی علیه این کشور گزینه مناسبی نیست. وی همچنین گفت: امیدواریم بتوانیم سران ایران را به همکاری هسته‌ای با جامعه جهانی متقاعد کنیم. این مقام آمریکایی ادامه داد: امیدوارم حل و فصل مساله هسته‌ای ایران به کمک ابزارهای اقتصادی و دیپلماتیک محقق شود.هروه مورن وزیر دفاع فرانسه نیز در دیدار با همتای آمریکایی خود از همراهی پاریس با واشنگتن در اعمال فشار بر ‌ایران خبر داد.در همین حال، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس نیز در موضعی جانبدارانه نگرانی خود را از اقدام ‌ایران برای آغاز غنی‌سازی اعلام کرده است.آمانو بر‌این باور است که اعلام ‌این تصمیم ممکن است بر تلاش‌های کنونی جامعه جهانی برای تضمین دسترسی ‌ایران به سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران تاثیر منفی بگذارد. گیل تودور سخنگوی آژانس گفت: مدیر کل آژانس آمادگی خود را برای‌ایفای یک نقش میانجی در خصوص تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی ‌ایران اعلام کرده است.

تولید و معاوضه سوخت مغایر نیستند

دنیای اقتصاد- تولید سوخت هسته‌ای در مقیاس ۲۰ درصد و مبادله اورانیوم ۵/۳ درصد با اورانیوم ۲۰ درصد موضوع محوری تازه‌ترین نشست سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران بود.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این که اعلام غنی‌سازی ‌٢٠ درصد از سوی ایران، جنجال‌سازی‌هایی از سوی کشورهای غربی را به همراه داشت، پاسخ ایران به این جریان‌سازی‌ها چیست؟ گفت: غنی‌سازی اورانیوم برای تامین سوخت رآکتور تهران در چارچوب فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان است و هیچ مغایرتی با اهداف صلح‌آمیز ندارد. این مساله جزو حقوق کشورهای عضو آژانس است و برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران این کار صورت خواهد گرفت. مهمانپرست در عین حال تاکید کرد: هر زمان طرف‌های مقابل ما آمادگی داشته باشند تا حقوق ما را تامین کنند، می‌توانیم بحث معاوضه سوخت را عملیاتی کنیم. به گفته وی، موضوع آمادگی برای غنی‌سازی ‌٢٠ درصد و شروع آن هیچ منافاتی با بحث معاوضه سوخت ندارد و‌ ایران همچنان آمادگی دارد تا در صورتی که شرایطش را در نظر بگیرند و آن شرایط را تامین کنند این معاوضه را انجام دهد. نیاز اصلی ‌ایران تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است و همان‌طور که بارها گفته شده است این رآکتور مصارف انسانی با اهداف تولید دارو برای بیماران دارد که نیاز جدی به آن دارند. وی در پاسخ به این‌که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که طرح غنی‌سازی ‌٢٠ درصد در ایران معاوضه سوخت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: اگر مدیرکل آژانس اعلام کرده باشد که غنی‌سازی ‌٢٠ درصد ممکن است معاوضه را تحت‌الشعاع قرار دهد، ما این را مبنی بر مخالفت با فعالیت هسته‌ای خودمان نمی‌دانیم. اگر چنین اظهارنظری با این دقت بخواهد صورت گیرد معتقدیم از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ما برداشت درستی نشده است. وی در پاسخ به اظهارات یکی از مقامات ایتالیایی در مورد سیاست ایران برای اتلاف وقت در مورد موضوع هسته‌ای گفت: این‌گونه نیست. ما برای گرفتن زمان مطالب خود را مطرح نمی‌کنیم. مواضع ما کاملا شفاف است و با همکاری و نظارت آژانس فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنیم. هر فعالیتی که آغاز کرده‌ایم با همکاری آژانس بوده است.