برای ورود تکنولوژی‌های پیشرفته مجوز بدهید

رییس انجمن صنفی ویدئو رسانه کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر صنایع و معادن، خواستار صدور مجوز برای ورود تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا نظیر لوح فشرده دیجیتالی DVD و BLU- RAY شد. به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی ویدئو رسانه کشور محمد علی زم، رییس هیات‌مدیره این تشکل صنفی در نامه‌ای خطاب به علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن نوشت: «همان‌گونه که مستحضر هستید واحدهای صنفی تولید و تکثیر لوح‌های فشرده CD، و DVD که هم‌اکنون در کشور به فعالیت مشغول هستند، متاسفانه از تکنولوژهایی استفاده می‌کنند که سال‌ها است در کشورهای پیشرفته منسوخ شده‌اند و به‌رغم کوشش‌های فراوانی که در دهه گذشته و خصوصا دوران وزارت جنابعالی برای تولید انواع محصولات فرهنگی و لوح فشرده دیجیتالی انجام شده، لیکن با توجه به واردات تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های منسوخ شده، عقب‌ماندن صنایع تولیدی اقلام فوق از دستاوردهای نوین دنیا در این زمینه، تضییع منابع ارزی کشور از سوی دیگر و عدم کیفیت مناسب محصولات تولید شده، تقاضا دارد ضمن صدور مجوزهای جدید برای ورود تکنولوژی پیشرفته روز جهان نظیر لوح فشرده دیجیتالی DVD و BLU- RAY به داخل کشور و همچنین ایجاد‌ساز و کار لازم برای استفاده از تسهیلات بانکی با هدف افزایش توان فنی، تحقیقاتی و تکنیکی در این خصوص، موجبات ارتقای کیفی و کمی محصولات فرهنگی را فراهم فرمایید.

روابط عمومی انجمن صنفی ویدئو رسانه می‌افزاید: لوح فشرده بلو - ری (BLU- RAY , BD) نوعی دیسک نوری است که کاربرد اصلی آن ذخیره ویدئو با کیفیت بالا و اطلاعات کامل بوده و از نظر ظاهری نیز مشابه با DVD و VCD است.

نام بلو- ری از تکنولوژی لیزر آبی (از نوع بنفش) مشتق شده است که برای خواندن و نوشتن این نوع دیسک‌ها استفاده می‌شود.

به دلیل طول موج کوتاه (۴۰۵ نانومتر)، ظرفیت ذخیره اطلاعات بلو- ری بیشتر از DVD (لیزر با نور قرمز و طول موج ۶۵۰ نانومتر) است. یک دیسک بلو- ری دو لایه، می‌تواند ۵۰ گیگابایت ذخیره کند که شش بار بیشتر از ظرفیت یک دی وی دو لایه است.

با اینکه ویژگی‌های بلو-ری مشخص و نهایی شده‌اند، اما مهندسین همچنان در حال توسعه آن هستند. بلو- ری چهار لایه با ۱۰۰ گیگابایت فضا و شش لایه با ۲۰۰ گیگابایت فضا، دیسک‌هایی هستند که کار بر روی آنها شروع شده و در حال تحقیقات و پیشرفت است.

توسعه لایه‌ها حتی تا ۱۰ لایه اما با ۲۵۰ گیگ نیز مطرح شده اما مشکل تولید آن، پایین بودن تکنولوژی دیسک‌خوان‌های امروزی عنوان شده است.