بررسی آثار ۱۰ سناریوی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بر متغیرهای کلان کشور ماموریت جدید بانک مرکزی است دنیای اقتصاد - سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت از ماموریت جدید بانک مرکزی برای بررسی آثار ۱۰ سناریوی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بر متغیرهای کلان کشور خبر داد و در عین حال در خصوص نتایج نشست‌های کارگروه تحول اقتصادی دولت در هفته گذشته گفت: فعلا سناریوهای مختلفی مطرح است، ولی در استفاده از حامل‌های برق و گاز برای بخش کشاورزی و تولید، قیمت‌های تبعیضی قایل شدیم.

به گفته محمدرضا فرزین که با خبرگزاری‌های مهر و فارس گفت‌وگو کرده است، کارگروه تحول اقتصادی دولت در یکی از جلسات اخیر خود موضوع آثار ۱۰ سناریوی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بر متغیرهای کلان کشور همچون تورم، رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مصرف کل را بررسی و در این راستا ماموریت جدیدی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محول کرده است. به گفته وی، قبلا بررسی ۱۰ سناریوی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به کارشناسان بانک مرکزی سپرده شده بود که روز یکشنبه کارشناسان این بانک با حضور در نشست کارگروه نتایج بررسی‌های خود را تشریح کردند. وی خاطرنشان کرد: قبلا ۵ سناریو برای اصلاح قیمت‌ها ارائه کرده بودیم، سپس دو سناریوی دیگر مطرح شد و اخیرا سه سناریوی دیگر را نیز پیشنهاد کردیم. وی افزود: مقرر شده است بانک مرکزی این موضوع را بررسی و در جلسات آتی کارگروه تخصصی تحول اقتصادی دولت ارائه کند، ضمن اینکه بانک مرکزی با بررسی این ۱۰ سناریو، پیشنهادی نیز در این خصوص ارائه خواهد کرد.

سناریوهای برق و گاز

فرزین با بیان اینکه در سناریوها رویکردهای مختلفی داشتیم، تصریح کرد: به عنوان مثال در یک سناریو پیش‌بینی شد قیمت برق و گاز که انرژی اصلی و مورد نیاز تولید‌کنندگان است، افزایش قیمتی نداشته باشیم. در سناریوی دیگر از سیاست تبعیض قیمتی استفاده نکردیم. در یک سناریو اصلاح قیمت‌ها به صورت متوازن حرکت می‌کند و سناریوی دیگر این است که طی ۵ سال اصلاح قیمت‌ها در چند فاز صورت گیرد. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: بر این اساس تعداد سناریوها زیاد شد و از بانک مرکزی خواستیم سناریوها را بررسی و نتایج آن را به کارگروه طرح تحول اعلام کند.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت گفت: سناریوهای مختلفی نیز درباره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در پنج سال مطرح است. به عبارت دیگر، سناریوهایی همچون اینکه اصلاح قیمت‌ها در دو، سه و پنج فاز انجام شود، مطرح و آثار هر کدام از آنها در حال بررسی است.

قیمت‌های تبعیضی برای بخش کشاورزی

وی از بررسی بسته سیاستی - حمایتی بخش کشاورزی در جلسه سه شنبه گذشته کارگروه تحول اقتصادی دولت خبر داد و اعلام کرد، ادامه بررسی این بسته به جلسات آتی موکول شده است. فرزین با تاکید بر اینکه دولت حمایت‌های خود را از بخش کشاورزی ادامه خواهد داد، اظهار کرد: در این بسته به روش‌های جدید حمایتی از بخش کشاورزی در شرایط هدفمندی یارانه‌ها و بسترها و سیاست‌های لازم در کوتاه، میان و بلندمدت در این راستا، پرداخته شده است. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت ادامه داد: بر همین اساس، این کارگروه قصد دارد با بررسی آثار هدفمند کردن یارانه‌ها بر بخش کشاورزی، روش‌های جدید حمایتی را که منجر به افزایش بهره‌وری و توسعه این بخش شود، در این بسته در نظر بگیرد.

فرزین ادامه داد: در نشست روز سه‌شنبه بحث‌ها حول این محور بود که اگر قرار است قیمت حامل‌ها را تغییر دهیم، چه آثاری بر روی بخش کشاورزی دارد و روش‌های حمایتی چه می‌تواند باشد. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی ادامه داد: درباره بسته سیاستی کشاورزی به جمع‌بندی نرسیدیم. وی در عین حال تصریح کرد: فعلا سناریوهای مختلفی مطرح است، ولی در استفاده از حامل‌های برق و گاز برای بخش کشاورزی نیز قیمت‌های تبعیضی قایل شدیم. فرزین در پاسخ به این پرسش که آیا بخش‌های مولد اقتصاد در استفاده از سایر حامل‌ها مانند بنزین نیز از قیمت‌های تبعیضی بهره‌مند می‌شوند؟ اظهار کرد: در بخش حمل‌ونقل می‌توان بخش عمومی را از بخش غیر‌عمومی تفکیک کرد، ولی در سایر موارد انجام چنین تفکیکی امکان‌پذیر نیست.

وضعیت تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها

وی درباره وضعیت تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، تصریح کرد: اساسنامه تاسیس سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها نهایی و برای تصویب به هیات دولت ارائه شد، اما تا کنون هیات دولت نظر رسمی خود را درباره آن اعلام نکرده است. وی یادآور شد: این سازمان بر اساس ماده ۱۵ طرح تحول، مستقل و با سه شرط «استفاده از امکانات موجود دولتی برای تشکیل»، «عدم‌استخدام نیروی انسانی جدید در دولت» و «نداشتن دفتر در سایر استان‌ها» راه‌اندازی خواهد شد.

دستور کار جلسه آتی کارگروه تحول

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی اعلام کرد در جلسه بعدی کارگروه تحول اقتصادی، موضوع حساب‌های بانکی و آمادگی نظام بانکی در این باره و بسته سیاستی - حمایتی صنعت در دستور کار قرار دارد. به گفته فرزین، کارگروه تخصصی تحول اقتصادی نیز موضوعاتی چون تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر متغیرهای کلان، آیین نامه نحوه حمایت از بخش صنعت و تولیدکنندگان در زمان هدف‌مندی یارانه‌ها را بررسی خواهد کرد.

خوشه‌بندی فعلا مبنای پرداخت یارانه نیست

معاون پارلمانی رییس‌جمهور در خصوص ایرادات مربوط به خوشه‌بندی‌ها نیز گفت: خوشه‌بندی‌ها فعلا مبنای پرداخت یارانه‌های نقدی نیست و نیاز به اصلاح و پالایش دارند. میرتاج‌الدینی افزود: مرکز آمار ایران راهکارهای لازم برای اصلاح خوشه‌بندی‌ها را به موقع اعلام می‌کند. تمدید برنامه چهارم توسعه، کشور را یک سال از سند چشم‌انداز ۲۰ساله عقب می‌اندازد. به گزارش مهر‌، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در جمع خبرنگاران کهکیلویه و بویراحمد، افزود: بودجه سال ۸۹ با توجه به برنامه پنجم توسعه تنظیم شده است و تاخیر در تصویب لایحه برنامه پنجم توسعه مشکلی در امور کشور ایجاد نمی‌کند. وی بیان کرد: تمدید برنامه چهارم توسعه ضرورتی ندارد، زیرا بیشتر مواد قانون برنامه چهارم توسعه کشور از جمله خصوصی‌سازی، اصل ۴۴ قانون اساسی، حمل و نقل عمومی، بهینه‌سازی مصرف سوخت، هدفمند کردن یارانه‌ها و... به قانون تبدیل شده‌اند.

میرتاج‌الدینی اظهار داشت: به علت کمبود زمان برای تصویب همزمان برنامه پنجم و لایحه بودجه سال ۸۹ در مجلس ابتدا لایحه بودجه در مجلس بررسی می‌شود و سپس لایحه برنامه پنجم مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی همچنین در خصوص اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: با اجرای این طرح ۲۰ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۲۰ درصد در منابع کشور صرفه‌جویی می‌شود. میرتاج الدینی با اشاره به مصرف بالای سوخت در کشور تصریح کرد: از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت تولیدی در کشور روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در داخل کشور مصرف می‌‌شود و میزان مصرف داخلی گاز نیز بسیار بالا است. وی اظهار داشت: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه سوخت به صورت عادلانه بین اقشار مختلف مردم توزیع می‌شود.