انتقاد از برخورد قضایی با رسانه‌ها
دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور و سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد به تشریح سیاست‌های رسانه‌ای مدنظر دولت پرداختند و خواستار ایجاد فضای باز انتقادی شدند. آنگونه که ایرنا خبر داده است، رییس‌جمهور دیروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید ایرنا از برخی برخوردهای قضایی با رسانه‌ها انتقاد کرده و حسینی وزیر ارشاد هم توقیف رسانه‌ها را چاره‌ساز ندانسته است.

اعلام سیاست‌های رسانه‌ای دولت
احمدی‌نژاد: رسانه‌ها حق انتقاد دارند
وزیر ارشاد: توقیف روزنامه‌ها راه مقابله با جنگ نرم نیست
روز گذشته مقامات بلند پایه دولت در دو مراسم جداگانه به تشریح سیاست‌های رسانه‌ای مورد نظر دولت پرداختند. از طرفی وزیر ارشاد متذکر شد که توقیف مطبوعات راهکار مقابله با جنگ نرم نیست و از سوی دیگر هم محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری تاکید کرد که رسانه‌ها باید حق این را داشته باشند که افراد را در جهت اصلاح مورد انتقاد قرار دهند. این سخنان در دو مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خبرگزاری ایرنا و همایش استراتژی رسانه‌های داخلی مقابل جنگ نرم ایراد شد. علی‌اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور طی حکمی از سوی وزیر ارشاد مدیرعامل جدید ایرنا شد. پیش از این محمد جعفر بهداد مدیرعامل این خبرگزاری بوده است.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد که ظهر دیروز (سه‌شنبه) در مراسم تودیع و معارفه رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید حق این را داشته باشند که افراد را در جهت اصلاح مورد انتقاد قرار دهند، اظهار داشت: در جامعه همه مسائل باید بر اساسی شکل بگیرد و اهالی فکر و قلم باید در جهت سازندگی جامعه و مسوولان بکوشند؛ چراکه همه آحاد ملت در برابر قانون یکسان هستند.
وی با بیان اینکه بعضی کشورهای سلطه‌گر به بهانه پوشش خبری از وقوع زلزله یک کشور به دنبال اشغال و چپاول آن هستند، گفت: عده‌ای در دنیا از خبر و خبررسانی برای تحمیق و تخریب شخصیت انسان‌ها و ملت‌ها و تسلط خود بر افکار عمومی جهان استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه امروز آدم‌کش‌ترین افراد در دنیا به وسیله اخبار دروغ و با شخصیت پردازی رسانه‌ای به عنوان قهرمان صلح معرفی می‌شوند و جایزه جهانی دریافت می‌کنند. احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ما به دنبال پاکی، صداقت، صلح و یگانه‌پرستی هستیم و اساس کار ما با کشورهای زورگو متفاوت است، اظهار داشت: ما به خود اجازه نمی‌دهیم که برای محکوم کردن دشمن، مطلبی غیرواقعی یا اتهام غیر‌اخلاقی علیه او منتشر کنیم.
توقیف راهکار مقابله با جنگ نرم نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حاشیه همایش استراتژی رسانه‌های داخلی مقابل جنگ نرم گفت: کار ما حمایت از مطبوعات و رسانه‌ها است؛ اینکه باید با جریان جنگ نرم رویارویی شود را همه پذیرفته‌اند، اما در شیوه مقابله با این جنگ باید تقسیم کار صورت گیرد همان‌طور که در جنگ تحمیلی کارها تقسیم می‌شد. به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی در مورد توقیف روزنامه‌ها و اینکه آیا راهکاری برای جنگ نرم است یا خیر؟ گفت: توقیف به هیچ‌وجه راهکار نیست بلکه حمایت از مطبوعات راهکار اصلی است. همان‌طور که در کشورهای غربی روز به روز تعداد رسانه‌ها افزایش می‌یابد ما نیز متناسب با سلایق و اقشار گوناگون جامعه باید سایت، خبرگزاری، روزنامه و نشریه داشته باشیم که جوابگوی نیازها باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دوره جدید سعی در تعامل همیشگی بوده تا فاصله‌ای بین معاونت مطبوعاتی و امور اطلاع رسانی و رسانه‌ها نباشد. در برخی مقاطعی که بعد از انتخابات کشور دچار مشکلاتی بوده است لازم بود بعضی اوقات تذکراتی داده شود؛ زیرا ما باید جوابگوی مردم باشیم که از ما می‌پرسند چرا اقدامی در برابر این گونه مطبوعات صورت نمی‌گیرد، البته امیدواریم شرایط بهتر شود. او همچنین اظهار کرد: در ماه گذشته شاهد بودیم کسانی که با ایران مشکل دارند و در خارج از کشور هستند در مطبوعات داخلی ما چهره‌سازی و اسطوره‌سازی می‌شوند. مطبوعات در جریان هستند که اگر بخواهند مصالح نظام را در نظر بگیرند نمی‌توانند از کسانی که با نظام مشکل دارند چنین چهره‌هایی بسازند و خبررسانی کنند.
دستگاه‌های قضایی حساسیت خود را بر نیروهای انقلابی متمرکز نکند
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: دستگاه‌های قضایی نباید حساسیت خود را بر روی نیروهای انقلابی متمرکز کنند. به گزارش ایرنا، دکتر «محمد حسینی» در سخنانی در این مراسم در محل نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه برخی اوقات دستگاه‌های نظارتی و قضایی بر روی بعضی از افراد حساس می‌شوند، اظهار داشت: علت اساسی این امر، شیطنت‌ها و راهنمایی‌های غلط برخی افراد است. وی گفت: این مساله باعث می‌شود که دیگران و افراد خاص خواسته یا ناخواسته از این فرصت استفاده کرده و به انقلاب و نظام اسلامی، ضربه وارد کنند. وی ادامه داد: افرادی که در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی خدمات زیادی را به نظام ارائه کرده‌اند و همچنین افرادی که باعث تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی اطلاعات شده‌اند باید مورد تحسین قرار گیرند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر فردی از خواص را نقد نکند و به کلیات بسنده کرده و جزئیات را شرح ندهد، رسالت مطبوعاتی خود را انجام نداده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «افرادی که در مقابل این فتنه‌ها قرار می‌گیرند، باید تقدیر شوند.»

تشریح سیاست‌های جدید ایرنا

مدیرعامل جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی در مراسم تودیع و معارفه اظهار داشت: به طور قطع اجازه داده نخواهد شد که ایرنا به عرصه‌ای برای دست اندازی‌های سیاسی، حزبی، جناحی، گروهی یا فردی تبدیل شود. ماموریت این سازمان خبری همسو کردن همه تلاش‌ها برای ارائه بهترین خدمات به مردم ایران در حوزه اطلاع‌رسانی است.
به گزارش ایرنا علی‌اکبر جوانفکر با بیان اینکه «ما اهل دعوا، بگومگو، تنازع و جدال در مواجهه با نیروهای سیاسی درون نظام مردم سالار دینی و معتقد به ارزش‌ها و آرمان‌های جمهوری اسلامی نیستیم» خاطرنشان ساخت: نه آنها را در برابر خود و نه خود را در برابر آنها می‌بینیم. جوانفکر اذعان داشت: رویکرد اصلی ما مبتنی بر زدودن تلاش‌های بی‌دلیل و بدون منطق و بعضا هدایت شده از سوی دشمنان انقلاب است.
عکس: ایرنا