دنیای اقتصاد- دو روز پس از تایید لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در شورای نگهبان و تبدیل آن به قانون، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت از آغاز اجرای این قانون تا سه‌ماه دیگر خبر داد. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت مصمم به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است، گفت: دولت قصد ندارد یارانه ۱۶ قلم کالای مورد نظر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به طور همزمان هدفمند کند. وی همچنین از دستور رییس‌جمهور به وزرا برای حضور در جلسه فوق‌العاده کارگروه تحول اقتصادی دولت که از این پس در اکثر روزهای هفته برگزار خواهد شد، خبر داد. سخنگوی طرح تحول اقتصادی خبر داد:

اجرای هدفمندی یارانه‌ها از ۳ ماه دیگر

وزیر بازرگانی: اینکه یارانه کالاهای اساسی را هدفمند کنیم یا نه، بستگی به تصمیم دولت دارد

دو روز پس از تایید لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در شورای نگهبان و تبدیل آن به قانون، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت از آغاز اجرای این قانون تا سه ماه دیگر خبر داد.

محمدرضا فرزین که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به تبدیل لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به قانون با تایید شورای نگهبان گفت: به دولت برای اجرای این قانون سه ماه فرصت داده شده است که دولت نیز در این فرصت اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.

وی اعلام کرد که طی این هفته، دور جدید اطلاع‌رسانی درباره هدفمند کردن یارانه‌ها آغاز خواهد شد و با بیان اینکه هم‌اکنون تعدادی از بسته‌های حمایتی از هدفمند کردن یارانه‌ها تدوین و در دولت مصوب شده است، تصریح کرد: تعدادی دیگر از این بسته‌ها نیز به زودی تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد البته درباره جزئیات این بسته‌های حمایتی توضیحی نداد، اما در گزارشی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزیر بازرگانی منتشر کرده، بخشی از این حمایت‌ها در حوزه بازار کالای کشور توضیح داده شده است. به نوشته این پایگاه اینترنتی، مهدی غضنفری درباره تمهیدات وزارت بازرگانی برای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: تمام برنامه‌ها و تدابیر ما بر این پایه استوار است که با هدفمند کردن یارانه‌ها، کالا به وفور در دسترس مردم باشد، زیرا اگر تصمیماتی گرفته شود که کالا در بازار کم شود، دچار مشکل خواهیم شد، لذا باید این مطلب را همیشه مدنظر قرار دهیم که مردم پس از هدفمند کردن یارانه‌ها بتوانند به‌راحتی خرید کنند.

وزیر بازرگانی درباره روند هدفمندی یارانه کالاهای اساسی نیز اظهار داشت: اینکه یارانه کالاهای اساسی را هدفمند کنیم یا نه، بستگی به تصمیم دولت دارد و اگر تصمیم به هدفمند کردن یارانه‌ها در خصوص کالایی گرفته شود، درباره آن اطلاع‌رسانی مناسب نیز خواهد شد.

وی در مورد اطلاع‌رسانی هدفمند کردن یارانه‌ها و دغدغه‌های پیرامون آن نیز گفت: با قانونی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، جزئیات بیشتری از این موضوع که قبلا به خوبی مطالعه و کارشناسی شده است،‌ در اختیار نخبگان و مردم قرار می‌گیرد.

تشکیل سازمان هدفمندی؛ یک ماه دیگر

اما سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت توضیحاتی درباره روند بوروکراتیک تاسیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها داد. فرزین در پاسخ به این پرسش که سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها از چه زمانی تشکیل خواهد شد، گفت: براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، برای تشکیل این سازمان یک ماه فرصت به دولت داده شده است. وی از برگزاری جلسه‌ای در دفتر معاون اول رییس‌جمهور با موضوع بررسی اساسنامه تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها که امروز (شنبه) برگزار می‌شود، خبر داد و اظهار داشت: این موضوع همچنین در جلسه یکشنبه کارگروه تحول اقتصادی دولت نیز مطرح خواهد شد.

فرزین درباره آیین‌نامه‌های اجرایی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز گفت: ظرف مدت سه ماه، چندین آیین‌نامه‌ اجرایی شامل حمایت از تولید نان صنعتی، بازتوزیع، حمایت از تولید، اطلاعات خانوار و نحوه رسیدگی به آن و همچنین چگونگی شناسایی جامعه هدف باید تدوین شود که هم اکنون این آیین‌نامه‌ها در مرحله تنظیم و تصویب است. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت مصمم به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است، گفت: دولت قصد ندارد یارانه ۱۶ قلم کالای مورد نظر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به طور همزمان هدفمند کند.

وی همچنین از دستور رییس‌جمهور به وزرا برای حضور در جلسه فوق‌العاده کارگروه تحول اقتصادی دولت که از این پس در اکثر روزهای هفته برگزار خواهد شد، خبر داد و افزود: در جلسات یکشنبه و سه‌شنبه این هفته، این کارگروه بحث سبد کالا، نحوه اطلاع‌رسانی به مشمولان و ۹ بسته حمایتی از هدفمند کردن یارانه‌ها بررسی خواهد شد.

پیشنهاد اجرای آزمایشی در چند استان

در همین حال، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد کرد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شود.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با «ایلنا» در پاسخ به سوالی که به زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره داشت، گفت: این مساله قانون دارد و پس از آنکه شورای نگهبان آن را نهایی کرد، رییس مجلس در کمتر از ۱۰ روز باید آن را به دولت ابلاغ کند و دولت طبق قانون یک ماه فرصت دارد که آن را در روزنامه رسمی کشور چاپ و به دستگاه‌های مجری ابلاغ کند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مجری و تیم اقتصادی دولت پس از نوشتن آیین‌نامه از اردیبهشت سال آینده باید آن را اجرا کنند. این نماینده مجلس با بیان اینکه بهتر است هدفمند کردن یارانه‌ها ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شود، تصریح کرد: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در دی‌ماه سال گذشته به مجلس تقدیم و بیش از یک سال است که مجلس روی آن کار کرده است. در گذشته انتقاداتی مطرح بود؛ اما در حال حاضر چون قانون شده، باید همه از آن حمایت کنند تا دولت موفق شود آن را اجرا کند.

خباز تاکید کرد: چنانچه این قانون درست اجرا شود، به نفع مردم است و اگر سلیقه‌ای و نادرست به اجرا درآید، آثار منفی برای کشور خواهد داشت.

وی به جلسه غیرعلنی و غیررسمی مجلس و دولت در مرداد ۸۷ اشاره کرد و گفت: در آن جلسه آقای احمدی‌نژاد هدفمند کردن یارانه‌ها را مطرح کردند و بنده گفتم بعد از تصویب لایحه که امروز همان روز است، آن را به صورت آزمایشی در یک یا دو استان کوچک اجرا کنید تا نقایص آن را متوجه شوید تا سپس در مرحله نهایی در کل کشور اجرا شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نباید ۷۰ میلیون جمعیت ایران را با لایحه‌ای که تجربه اجرایی آن را نداریم روبه‌رو کنیم، اظهار داشت: دولت می‌تواند با اجرای این لایحه در یک یا دو استان کوچک ایراد کار و محاسن را متوجه شود و با اصلاح آن و کمک گرفتن از مجلس می‌تواند در ۵ استان دیگر آن را اجرا و سپس در کل کشور اجرا کند. خباز خاطرنشان کرد: این قانون باید طوری اجرا شود که ضرر آن حداقلی و منافع آن حداکثری باشد.