«رقص زمین» داستان نسل حسین پاکدل

ایسنا- حسین پاکدل که این روزها نمایش «رقص زمین» را در تالار «چهارسو» تئاتر‌شهر اجرا می‌کند، معتقد است: هنر، ظهور و بروز پدیده‌های اجتماعی است و اگر جدای از جامعه خود باشد، دیگر معنای خود را از دست خواهد داد. این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر گفت: تئاتر هنری است که در برابر همه اتفاقات جامعه خود و جامعه جهانی واکنش نشان می‌دهد و اصولا هنر نقد، هنری است که می‌تواند همه کژی‌ها و کاستی‌ها را به رخ بکشد و برای اصلاح، عیب‌یابی کند.

پاکدل با اشاره به نمایش «رقص‌زمین» مطرح کرد: آنچه در نمایش «رقص زمین» رخ می‌دهد، واکنشی است نسبت به رویداد‌های جامعه و به مسائل امروز محدود نمی‌شود؛ بلکه داستان نسل ما را روایت می‌کند؛ نسلی که چهل پنجاه سال گذشته را درک کرده است. گروه اجرایی امیدوارند توانسته باشند آینه‌ای را در مقابل وقایعی که براین نسل گذشته، قرار بدهند.

این کارگردان تئاتر درباره رویکرد نشانه‌شناسانه و سمبلیک نمایش هم عنوان کرد: نمایش «رقص زمین» در ذات خود سه نسل را مورد بررسی قرار می‌دهد که شامل نسل میانی، نسل قبل و نسل بعد است. ما سایه نسل قبل را می‌بینیم و صدایش را می‌شنویم. نسل میانی را می‌بینیم ولی نیستند در واقع روح هستند. نسل بعد یعنی نسل جوان را نمی‌بینیم ولی هستند، تنها نسل زنده ما نسل آینده است. بنابراین رویکرد ما نسبت به نسل گذشته با صدا و سایه آنها است.