شکست بی‌صدای «قانون»

نگاه سوم- جز چند خطی در یکی از خبرگزاری‌ها و بعضی سایت‌ها و روزنامه‌ها، چیز بیشتری به مرگ اولین زن قانون‌نواز ایرانی اختصاص پیدا نکرد. چندمین خبر تاسف بار جامعه هنری ایران در سال ۸۸ این چنین روایت می‌کرد: سیمین آقارضی نوازنده پیشکسوت‌ساز قانون پس از یک دوره بیماری درگذشت. و بعد به نقل از خانه موسیقی آمده بود: این نوازنده قدیمی قانون متولد سال ۱۳۱۷ در تهران بود و سهم به‌سزایی در نشر و گسترش این‌ساز مهجور داشت. وی با ارکسترهای مختلفی از جمله ارکستر مرحوم خالقی همکاری داشته و در تهیه آلبوم‌های متعدد با صدای خوانندگان مختلفی هم‌کاری کرده بود.

اما شاید کسی یادش نباشد که موسیقی سریال امام علی، تنهاترین سردار، مسافر ری، روز واقعه و بسیاری دیگر از کارهای تاریخی دیگر با سرپنجه جادویی او و نوای زیبای قانونش ماندگار و شنیدنی شد. سال‌ها پیش آلبومی از او به نام قانون منتشر شد که به نام قانون سیمین معروف شد و تا مدت‌ها موسیقی زمینه بسیاری از برنامه‌های رادیو و تلویزیون بود. آقارضی اولین کسی بود که پای خانم‌ها را به نوازدگی قانون بازکرد و ملیحه سعیدی و پریچهر خواجه از یادگارهای او در‌ساز دلنواز قانون هستند.

سیمین آقارضی درمنی در پانزدهم آذر ماه سال ۱۳۱۷ در تهران و در خانواده‌ای هنردوست و هنر پرور زاده شد. اشتیاق وافر او به موسیقی سبب شد از همان کودکی پس از سپری کردن دوره ابتدایی به هنرستان موسیقی ملی راه پیدا کند. آقارضی با بهره‌گیری از آموزش‌های محمود ذوالفنون، ردیف‌های ویولن را به طور کامل نزد استاد

زنده یاد ابوالحسن خان صبا آموخت. همچنین پیانو را نزد استاد جواد معروفی، قانون را نزد استاد مهدی مفتاح، آواز را از استاد غلامحسین بنان و تنبک را نزد استاد حسین تهرانی فراگرفت. علاوه بر سازهای نامبرده وی با نواختن رباب، بربط، قیچک و کمانچه نیز آشنایی کامل داشت.