خروج طرح قطع رابطه با انگلیس از دستور کار مجلس

دنیای اقتصاد- طرح یک فوریتی الزام دولت جمهوری اسلامی‌ایران به قطع روابط سیاسی با دولت انگلستان در پی تذکر رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر بررسی نشدن‌این طرح در کمیسیون با نظر لاریجانی از دستور کار مجلس خارج و به کمیسیون مربوطه ارجاع شد. نمایندگان مجلس در آغاز جلسه علنی روز چهارشنبه طرح یک فوریتی الزام دولت جمهوری اسلامی‌ایران به قطع رابطه کامل سیاسی با دولت انگلستان را در دستور کار داشتند که با تذکر رییس کمیسیون امنیت ملی مبنی بر بررسی نشدن ‌این طرح در ‌این کمیسیون، مقرر شد طرح مذکور ابتدا در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد.

امضاکنندگان‌ این طرح یک فوریتی که ۳۵ نفر از نمایندگان مجلس هستند، در مقدمه توجیهی‌این طرح برای قید فوریت، سوابق طولانی دخالت‌های مستقیم وغیر مستقیم دولت انگلیس در امور‌ایران به ویژه نسل کشی در جنگ جهانی اول، کودتای رضاخان، سرنگونی دولت مصدق و حمایت از رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ‌ایران را دلایل ارائه ‌این طرح یک فوریتی ذکر کرده‌اند.

طراحان همچنین اظهارات مکرر و صریح مقامات رسمی دولت انگلستان بر حمایت از فتنه گری‌های قبل و بعد از انتخابات دولت دهم و پشتیبانی مالی و همچنین تبلیغات رسانه‌ای و اعزام جاسوس را از دیگر دلایل خود برای ارائه‌این فوریت برشمرده‌اند.

بر اساس ماده واحده ‌این طرح فوریتی، دولت موظف است از تاریخ تصویب ‌این قانون کلیه روابط سیاسی خود را با دولت انگلستان متوقف و به حالت تعلیق در آورد.

در تبصره یک ماده واحده ‌این طرح قید شده که دولت موظف است همزمان با توقف ارتباطات سیاسی، دعاوی خود مبنی بر ضرر و زیان‌های مادی و معنوی به ملت‌ایران در طول سالیان گذشته را در مجامع داخلی و بین‌المللی دنبال نموده و هر ۶ ماه از نتیجه اقدامات خود مجلس شورای اسلامی را مطلع کند. در تبصره ۲‌ این طرح آمده است: چنانچه دولت انگلستان از اقدامات خود علیه دولت و ملت ‌ایران عذرخواهی رسمی و علنی نماید، برقراری ارتباط مجدد موکول به نظر مجلس شورای اسلامی است. حسین فدایی، روح‌ا... حسینیان، الیاس نادران، مهدی کوچک‌زاده، بیژن نوباوه، حسین ابراهیمی، محمد تقی رهبر و محمدکریم شهرزاد از جمله امضاکنندگان ‌این طرح یک فوریتی هستند.

در جریان بررسی ‌این طرح در صحن علنی مجلس، کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از اقدامات و مواضع وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص روابط ایران با انگلیس انتقاد کرد.

جلالی در جلسه علنی روز چهارشنبه در تذکری آیین‌نامه‌ای و در ادامه بحث پیرامون یک فوریت طرح الزام قطع رابطه ایران با انگلیس اظهار کرد: بحث انگلیس مطالبه افکار عمومی ما است، کسی نمی‌تواند نقش این کشور را در ارتباط و تحولات ایران نادیده بگیرد.

وی افزود: طرحی که دوستان ارائه کرده‌اند، با یک نگرش عمیق در خصوص مساله انگلیس است، چرا که کشور انگلیس در گذشته تاریخی ایران مرتکب خباثت‌ها و جنایات بسیاری شده ‌است؛ همچنین در حوادث اخیر بعد از انتخابات نیز اقداماتی را انجام داده است. ‌

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در خصوص سوء‌تعبیر برخی از سخنان رییس این کمیسیون تاکید کرد: ما در کمیسیون امنیت بحث کاهش روابط با انگلیس را از گذشته مطرح کرده‌ایم.

جلالی با ابراز تاسف از اقدامات سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور و موضع‌گیری‌ آن‌ها در مقابل اقدامات این کمیسیون گفت: سخنگوی این دستگاه اعلام کرد که کاهش سطح روابط با انگلیس در دستور کار ما نیست و این جای گلایه از وزیر خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور دارد.

وی افزود: کمیسیون امنیت پیش از این‌ها در خصوص روابط با کشور انگلیس اقدامات لازم را انجام و واکنش‌های لازم را انجام داده است.

نماینده شاهرود خطاب به لاریجانی تصریح کرد: شما به عنوان رییس مجلس و عضو شورای امنیت ملی باید در این زمینه تدبیری بیاندیشید.

وی افزود: ما باید در این زمینه اقدام جدی انجام دهیم، ولی متاسفانه برخی مقامات فکر می‌کنند قطع رابطه با انگلیس با برخی الفاظ سیاسی ممکن است در صورتی که همین مقامات و برخی آقازاده‌ها همچنان در کشور انگلیس تحصیل کرده و به روابط خود با این کشور ادامه می‌دهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت تاکید کرد: مطالبه جدی مردم ما از مجلس این است که در این زمینه تصمیمی جدی بگیرید. لذا از شما می‌خواهیم این موضوع را به صورت جدی بررسی کنید تا ما جوابگوی افکار عمومی باشیم.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکرات گفت: این موضوع خیلی مهمی نیست که این قدر راجع به آن بحث می‌کنید.

وی افزود: الان بحث فوریت مطرح است و نمایندگان حق دارند طرحی را امضا و با فوریت آن را به مجلس ارائه دهند.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: این وظیفه کمیسیون امنیت مجلس است که در خصوص کشوری با این سابقه به دقت رصد کند و در خصوص سطح روابط خود با آن‌ها نظر دهد. فکر می‌کنم در مجموعه کمیسیون امنیت بهتر است با توجه به ابعاد و جدیت در خصوص سطح روابط ایران با انگلیس با وزارت خارجه و شورای‌عالی امنیت هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و این طرح را به سامان برساند.

وی در پایان از بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس خواست تا این موضوع را با دقت بیشتری بررسی و پیگیری کند.

علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در جریان بررسی ‌این طرح در جلسه علنی دیروز درخصوص یک فوریت طرح الزام قطع رابطه ایران با انگلیس گفت: تصویب چنین طرحی بدون توجه به منافع ملی کشور کار شتاب‌زده‌ای است و به مطالعه بیشتری نیاز دارد.

بروجردی بعد از آن که یک فوریت طرح التزام قطع رابطه کامل دولت ایران با انگلیس در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس مطرح و بررسی آن برای یک ساعت به تعویق افتاد، در تذکری آیین‌نامه‌ای، گفت: همه ملت مستحضر هستند که دولت انگلیس کارنامه سیاه در تاریخ کشور ما دارد.

وی افزود: انگلیس در ایران قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل اتخاذ سیاست‌های انگلیسی همواره حقوق ملت ایران را تضعیف کرده است. با اصل این موضوع هیچ کس در کشور ما حتی در سطح مسوولان مخالفتی ندارد، اما آنچه که حائز اهمیت است، این که این امور در مجلس شورای اسلامی باید به صورت تخصصی دنبال شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به وظایف کمیسیون‌های تخصصی اظهار کرد: موضوع محدودیت ارتباط با انگلیس به کار حساب شده نیاز دارد؛ چرا که اتخاذ تصمیم در این خصوص مبتنی بر منابع ملی ما است.

وی ادامه داد: در کمیسیون امنیت ملی درباره موضوع ارتباط با انگلیس جلساتی با وزرای مربوطه و معاونان آنها داشته‌ایم و این موضوع به صورت تخصصی در این کمیسیون دنبال می‌شود. بروجردی تصریح کرد: تصمیم چنین طرحی بدون توجه به منافع ملی کشور کار شتاب زده‌ای است و به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

کاهش روابط اقتصادی با کشورهای مداخله‌گر

وزیر خارجه گفت:‌ دستگاه دیپلماتیک کشور دخالت‌های نادرست و اظهارات ناصواب کشورهایی که در امور داخلی ایران دخالت می‌کنند را به دقت رصد خواهد کرد و بحث کاهش روابط اقتصادی با این کشورها را در دست بررسی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، منوچهر متکی، وزیر خارجه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یوسف‌بن‌علوی وزیر خارجه عمان با بیان این که برخی طراحی‌‌های خاص تبلیغاتی برای وارونه جلوه دادن انتخابات ایران داشتند، گفت:‌ پاسخ هوشمندانه رهبر انقلاب و مقاومت ملت ایران تمامی این نقشه‌ها را نقش بر آب کرد. وی افزود: کشورهایی که با اظهارات مداخله‌جویانه خود در امور داخلی ایران دخالت کردند، باید بدانند اظهارات آنها بر مناسبات دوجانبه‌شان با ما تاثیرگذار خواهد بود و هر زمان که به جمع‌بندی کاهش سطح روابط با این کشورها دست پیدا کنیم، بر اجرای آن تردید نخواهیم کرد و آن را عملیاتی می‌کنیم. متکی همچنین در رابطه با مدارکی که وزارت خارجه با استناد به آنها بحث دخالت آمریکا و اسرائیل در ترور دانشمند ایرانی را مطرح کرده است، گفت: موضوع امنیت در هر کشوری بحثی کلان است و رهگیری آفات امنیتی پروسه‌ای است که برعهده سیستم‌های اطلاعاتی آن کشور محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورمان نیز با رصد مجموعه تحولاتی که رویکرد آنها منجر به یک اقدام ضدامنیتی می‌شود و نیز آنچه روز گذشته (سه‌شنبه) به دست دشمنان انقلاب و ملت ایران اتفاق افتاد را در دست بررسی دارند و ما صرف‌نظر از بیانیه‌های برخی محافل در پی یافتن نقاط دقیق این اقدام هستیم و اطلاعات آن را نیز به افکار عمومی منتقل خواهند کرد.