سرنوشت بودجه مترو در دست مجمع تشخیص مصلحت

دنیای اقتصاد - با اصرار نمایندگان مجلس بر نظر قبلی خود، سرنوشت بودجه ارزی اختصاص یافته به مترو، به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد.

نمایندگان در جلسه علنی روز سه‌شنبه طرح اختصاص دو میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی به حمل‌ونقل عمومی شهرها (که یک میلیارد آن مختص مترو تهران است) را که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، مورد بررسی قرار دادند و با ۱۴۳ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر، بر نظر قبلی خود تاکید کردند. با این رای، نمایندگان این طرح را که از نظر شورای نگهبان مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی بود، برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند.

بر اساس مصوبه مجلس، مبلغ یک میلیارد دلار جهت تامین تجهیزات و احداث خطوط راه‌آهن شهری تهران و حومه، مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار جهت تامین تجهیزات و احداث خطوط قطارهای شهری سایر کلانشهرهای دارای طرح مصوب قطار شهری و مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار جهت اجرایی کردن طرح‌های جامع حمل‌ونقل ترافیک سایر شهرها از محل حساب ذخیره ارزی به صورت تسهیلات در اختیار شهرداری‌های مربوطه قرار خواهد گرفت.

ارجاع به مجمع تشخیص از سر ناچاری

مخبر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در جلسه دیروز درباره اصرار این کمیسیون بر نظر قبلی مجلس گفت: وقتی شورای نگهبان ایراد قانونی مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی در برداشت از حساب ذخیره ارزی برای مترو را عنوان کرد، راهکار دیگری برای آن وجود نداشت؛ جز اینکه این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود.

محمد رضا خباز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مخالفت با ارجاع این طرح به مجمع تشخیص مصلحت گفت: نمایندگان محترم اصلا برآورد کرده‌اند که موجودی حساب ذخیره ارزی چقدر است که می‌خواهیم دو میلیارد دلار آن را برداریم؟ بهتر است مخبر کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گزارشی ارائه کنند تا نمایندگان در جریان مانده حساب ذخیره ارزی قرار گیرند.

نماینده کاشمر در مجلس افزود: متاسفانه ما روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنیم؛ چرا می‌خواهیم مجمع تشخیص مصلحت نظام در برابر چنین موضوعی قرار دهیم؛ اگر این مصوبه به مجمع تشخیص برود، علاوه‌بر اینکه یک سال برای بررسی زمان می‌برد یک نوع انتظار بیهوده برای پرداخت هم ایجاد می‌کند؟

از سوی دیگر، مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران در موافقت با مصوبه مجلس برای برداشت از حساب ذخیره ارزی جهت تخصیص به مترو تهران و برخی شهرستان‌ها با اشاره به بودجه‌های کلانی که برای واردات بنزین در کشور تخصیص داده می‌شود، تصریح کرد: ترافیک تهران، مشهد، اصفهان و سایر شهرهای مراکز استان همه را کلافه کرده است. از نمایندگان می‌خواهم تا با دادن رای مثبت به این مصوبه که مشکل ترافیک را حل می‌کند، وظیفه خود را ادا نمایند. در پایان این اظهار نظر‌ها، نمایندگان سرانجام به ارجاع طرح یادشده به مجمع تشخیص مصلحت، رای مثبت دادند.

طرح ترمیم بودجه ۸۸ نهایی شد

دیگر مصوبه دیروز مجلس، مواد باقیمانده از طرح ترمیم بودجه سال ۸۸ دولت بود که بر اساس ماده ۵ آن، «دولت مجاز شد درآمدهای موضوع ردیف‌های ۱۱۰۱۰۶ و ۱۳۰۱۰۲ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ را تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش دهد.» همچنین مقرر شد «مبلغ ۳۵ هزار میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی‌های مالی بودجه سال ۸۸، کسر و به ترتیب ۲۱ هزار میلیارد ریال به اعتبارات هزینه‌ای و سه هزار میلیارد ریال جهت بهسازی، آسفالت و ایمنی راه‌های روستایی و روکش آسفالت راه‌های روستایی فاقد آسفالت مناسب، هزار میلیارد ریال آب و فاضلاب روستایی، یک هزار میلیارد ریال آب و فاضلاب شهری، ۵۰۰ میلیارد ریال بافت‌های فرسوده، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال جهت تکمیل بیمارستان‌های در دست اجرای وزارت مسکن و شهرسازی، ۷۰۰ میلیارد ریال بهسازی و طرح‌هادی روستاها، توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۶۰۰ میلیارد ریال به دهیاری‌های سراسر کشور جهت عمران روستاها توسط سازمان‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و شش هزار میلیارد ریال بقیه طرح‌های عمرانی ملی و استانی به اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای اضافه شود.»

بر اساس یکی دیگر از بندهای این مصوبه، «اعتبار موضوع جزء ردیف ۵۳۰۰۰۰ جدول شماره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ تا سقف پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد.»

بر پایه مصوبات دیروز مجلس، همچنین «به وزارت نیرو اجازه داده شد تا مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال به عنوان اوراق مشارکت برای طرح غدیر با تعهد بازپرداخت دولت به فروش رساند.» ضمن اینکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد «سهم شرکت ملی نفت ایران بابت ارزش نفت خام تولیدی را براساس گزارش عملکرد ماه قبل که توسط وزارت نفت اعلام می‌شود در پایان هر ماه از محل و وجوه حاصل از نفت خام صادراتی (حساب ذخیره ارزی) به صورت علی‌الحساب به حساب شرکت ملی نفت ایران نزد آن بانک واریز کند.»

جنجال بر سرتخصیص بودجه به بسیج

در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح بودجه سال ۸۸ و پس از آنکه سقف هزینه‌ای بودجه مورد بحث در این طرح بسته شده بود، ممانعت محمدرضا باهنر از رای گیری درباره پیشنهاد حسن کامران برای «اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به بسیج برای مقابله با جنگ نرم» موجب اعتراض چندین نماینده شد.

پس از آن‌که کامران، پیشنهاد خود را مطرح کرد، باهنر که ریاست جلسه‌ علنی را بر عهده داشت، آن را مغایر آیین‌نامه داخلی مجلس دانست و طبق روال اداره جلسه علنی بدون رای‌گیری آن را از دستور بررسی خارج کرد. همین امر موجب شد چند تن از نمایندگان از جمله فاطمه آجرلو، مهرداد لاهوتی، بهروز جعفری و محمود احمدی بی غش نسبت به این مساله به رییس جلسه تذکر دهند.

فاطمه آجرلو در تذکر خود خطاب به باهنر گفت: متاسفانه شما در این زمینه گزینشی عمل کردید و از برخی پیشنهادها با کمال تعجب به سرعت گذشتید و نگذاشتید نمایندگان نظر خود را بدهند.

باهنر در پاسخ به آجرلو گفت: فکر می‌کنم این سخن شما نشانه عدم آگاهی شما از آیین‌نامه باشد. اینکه بنده عنوان کردم پیشنهاد آقای کامران قابل طرح نیست، به معنای موافقت و مخالفت با پیشنهاد نیست. وی گفت: در این طرح منابع به طور کامل توزیع شده است؛ بنابراین ما به پیشنهادهای دیگر همچون پیشنهاد آقای عباسپور هم که برای آموزش عالی بودجه می‌خواست، اجازه طرح ندادیم.

محمود احمدی بیغش نیز در تذکری خطاب به باهنر گفت: شما به جای بقیه نمایندگان صحبت کردید و نگذاشتید این پیشنهاد به رای گذاشته شود؛ این روا نیست هنگامی که به بسیج می‌رسیم این گونه عمل شود. اما باهنر در پاسخ به وی، به کنایه گفت: اشکالی ندارد میکروفن که باز می‌شود

هر چه را که می‌خواهید مطرح کنید و جملاتی از قبیل اینکه «نمی‌گذاری طرحی مطرح شود»، «هر کاری می‌خواهی انجام می‌دهی» و غیره را بیان کنید، اما ان‌شاءا... در عمل حق بسیج را ادا کنیم و ما هم تلاش می‌کنیم اینگونه عمل نماییم.

وی افزود: پشت تریبون این گونه صحبت کردن در مورد همدیگر مناسب نیست. باهنر همچنین در پاسخ به دیگر نمایندگانی که مشابه همین تذکر را مطرح کردند، گفت: در هر صورت حساسیت شما قابل تقدیر است؛ اما این پیشنهاد قابل طرح نبود و در آن زمان هم توضیح دادم که در بودجه سال ۸۹ برای ماموریت‌های بسیج مبالغ بیشتری در نظر خواهیم گرفت.