منتظر اقدام ‌١+5 برای تشکیل جلسه هستیم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران آمادگی معاوضه سوخت ‌٥/٣ درصد با ‌٧٥/١٩ درصد را دارد؛ در صورتی که طرف مقابل آمادگی برای معاوضه به صورت مرحله‌ای داشته باشد در نشست‌های بعدی در مورد جزئیات آن از جمله محل انجام این معاوضه مذاکره خواهد شد. به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این که اولتیماتوم دو ماهه به غرب در مورد تامین سوخت هسته‌ای رو به پایان است پس از پایان این دو ماه ایران چه اقدامی خواهد داشت، گفت: در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای و تامین سوخت رآکتور تهران همچنان منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم. هم برای خرید سوخت آمادگی داریم و هم برای معاوضه به صورت مرحله‌ای؛ در صورتی که شرایط مورد نظر ما احراز شود؛ این آمادگی وجود دارد. اگر این دو امکان‌پذیر نشد، تولید در دستور کار ما خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه کلینتون اعلام کرده است قدرت‌های بزرگ این هفته در ارتباط با ایران تشکیل جلسه می‌دهند و احتمالا در مورد اعمال تحریم‌های جدید گفت‌وگو می‌کنند، آیا تحریم‌های جدید بر ضد ایران در راه است، اظهار کرد: این تحریم‌ها کارآمد نیست‌. معتقدیم با این روش موضوعاتی که وجود دارد حل نمی‌شود. بهترین راه و روشی است که حقوق کشورهای مختلف از جمله حقوق مسلم ما در بحث هسته‌ای محترم شمرده شود و نیازهای فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ما رفع شود.

مهمانپرست تاکید کرد: پرونده هسته‌ای ما کاملا روال عادی دارد و دخالت دادن مسائل سیاسی و اغراض خاص در رویه حقوقی صحیح نیست.

وی افزود: اظهاراتی که آقای پترائوس و نظامی‌های دیگر کرده‌اند، غیرسنجیده و غیرمسوولانه می‌دانیم و سخنانی که شاید در میان صداهای مختلفی که از آمریکا شنیده می‌شود تلاش دارند صدایش بلندتر به گوش جهانیان برسد که این کار نشان‌دهنده بازگشت به عقب و تکرار اشتباهات دوران هشت ساله جمهوری‌خواهان است و نسبت به محتوا و عواقب این اظهارات بی‌توجهی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اینکه رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است، ترجیح آمریکا این است که با ایران گفت‌وگو کند آیا پیشنهاد جدیدی از سوی غرب دریافت کرده‌اید، گفت: پس از اجلاس ژنو که با کشورهای عضو ‌١+۵ برای بررسی موضوعات مورد علاقه ایران و آنها تشکیل شد و بسته پیشنهادی ایران در دستور کار قرار گرفت همچنان منتظر اقدام طرف مقابل برای اعمال تاریخ تشکیل جلسه بعدی هستیم. موضوع جلسه بحث بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و می‌ توانیم از مشترکات بسته پیشنهادی خودمان با بسته پیشنهادی که طرف مقابل داده بود این مذاکره را شروع کنیم.

وی همچنین در این رابطه که اگر تحریم از طرف کشورهای ‌١+۵ صورت گیرد موضع‌ ایران چه خواهد بود، گفت: ایران بارها اعلام کرده است که این رویه را رویه کارآمد و درستی نمی‌دانیم. به جای احقاق حقوق کشورهای متعهد که همکاری کاملی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته‌اند و تعهدات خود را اجرا کرده‌اند و تامین حقوق آنها برخوردهای سیاسی با اهداف و اغراض خاص را درست و سازنده نمی‌دانیم؛ اما در عمل اگر آنها چنین اشتباهی هم انجام داده‌اند همان کاری را که ظرف ‌٣١ سال گذشته انجام داده‌ایم، باز هم دنبال می‌کنیم. روی توان مردم مقتدر خود ایستادگی می‌کنیم و ان‌شاءالله پله‌های ترقی را محکم‌تر از گذشته طی می‌کنیم.

وی همچنین در مورد تحریم بنزین علیه ایران نیز گفت: اگر قرار باشد در مورد سوخت فسیلی آن هم بنزین چنین تهدیداتی علیه کشور ما انجام دهند این نشان دهنده حقانیت ماست و ثابت می‌کند که رویه‌ای که این کشورها دارند در رابطه با سوخت هسته‌ای هم بهانه‌ای بیش نیست؛ اگر در آینده سوخت فسیلی به اتمام برسد و کشورها محتاج سوخت هسته‌ای باشند آنها می‌خواهند با سوخت هسته‌ای نیز کشورها را تهدید کنند. این مساله مورد قضاوت افکار عمومی قرار می‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر پناهندگی سرکنسول ایران در نروژ گفت: ما در نروژ سفارت داریم؛ جایی که سفارت داریم طبیعتا سرکنسول‌گری نمی‌تواند دایر شود؛ این خبر غلطی است؛ سفیر ما در نروژ ماموریتش تمام شده و سفیر جدید اعزام شده است.

از آنجا که سرکنسول‌گری آنجا نداریم در نتیجه سرکنسول نداریم؛ آقای حیدری نیز کارمند بخش کنسولی است و ماموریتش تمام شده و برای جایگزین او فردی اعزام شده است. به صورت طبیعی مدتی طول می‌کشد تا جابه‌جایی و انتقال انجام شود‌.

وی توضیح داد: ایشان در رابطه با وضعیت تحصیلی فرزندش مشکلی دارد و تمایل دارد مدت بیشتری در آنجا بماند تا مشکل تحصیلی فرزندش را حل کند. معتقدم ایشان هوشمندتر و زیرک‌تر از آن است که با فضاسازی برخی از کسانی که با انقلاب و نظام مخالفت دارند راه اشتباهی برود. فکر می‌کنیم دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران با هوش و ذکاوت از حقوق ملت ایران دفاع می‌کنند و وظیفه‌ای که بر عهده همه آنها است و اینکه از نظام جمهوری اسلامی ایران و خون‌هایی که ریخته شده است با تمام توان حمایت و دفاع کنند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا مورد مشابهی از پناهندگی دیپلمات‌های ایرانی بوده است، گفت: این جریان‌سازی و فضاسازی رسانه‌ای است و منابعی که این اخبار را منتشر می‌کنند همان‌هایی هستند که در مواردی مثل چاه فکه نیز می‌گفتند مشکل جدی به وجود می‌آید.

اغراض سیاسی پشت این خبررسانی کاملا مشهود است؛ منابع ناموثق و خبرهای جعلی،‌ انتظار ما از رسانه‌ها این است به هویت خود و دقت اخبار توجه بیشتری کنند. این حیثیت خبرنگاری را مخدوش می‌کند، اگر به این مسائل توجه نشود.

رایزنی ۱+۵ درباره ایران در این هفته

وزیر خارجه آمریکا از برگزاری نشست کشورهای عضو گروه موسوم به ۱+۵ برای بررسی موضوع هسته‌ای ایران در اواخر هفته جاری در نیویورک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا هنگام سفر خود به هاوایی در روز دوشنبه ادعا کرد که گروه ۱+۵ درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران اواخر هفته نشستی را برگزار خواهد کرد. وی افزود: گروه ۱+۵ در پایان این هفته بار دیگر نشستی را برگزار خواهد کرد تا درباره انواع و میزان تحریم‌هایی که باید پیگیری شود تصمیم‌گیری کند.

کلینتون با اشاره به نوع برخی تحریم‌ها مدعی شد به نظر وی این بار تحریم‌ها موثر خواهد بود. وی در عین حال گفت‌: آمریکا تمام رویکردها را برای برخورد با ایران در نظر دارد. ما از پیشنهاد آژانس درباره رآکتور تحقیقاتی تهران حمایت می‌کنیم و فکر می‌کنیم که این اقدام برای جامعه جهانی اعتماد‌سازی خواهد کرد.