دنیای اقتصاد- سرانجام تکلیف تنها پست باقی‌مانده در دولت دهم مشخص شد و دو سخنگو برای دولت دهم معرفی شدند. شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت دهم معرفی شد و محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور هم به عنوان سخنگوی دولت در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی معرفی شد. این برای اولین بار است که یک سخنگوی اقتصادی برای اعلام دیدگاه‌ها و اخبار دولت معرفی می‌شود. دو سخنگو برای دولت دهم

حسینی وزیر اقتصاد به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت و رحیمی معاون اول رییس‌جمهور هم به عنوان سخنگوی سیاسی فرهنگی انتخاب شدند

دنیای اقتصاد- بالاخره تکلیف سخنگوی کابینه دهم محمود احمدی‌نژاد هم معلوم شد. اسفندیار رحیم مشایی اعلام کرد که سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد به عنوان سخنگوی دولت در مسائل اقتصادی و محمد رضا رحیمی‌، معاون اول احمدی‌نژاد به عنوان سخنگوی دولت در همه مسائل سیاسی‌، اجتماعی و فرهنگی انتخاب شدند. احمدی‌نژاد در حالی برای کابینه دهم دو سخنگو برگزید که علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد هم از آغاز تشکیل کابینه، خبر داده بود که دولت جدید چند سخنگو خواهد داشت‌. هرچند که پیشتر به گفته مشاور احمدی‌نژاد، احتمال حضور سه سخنگو برای مسائل اقتصادی‌، فرهنگی و سیاسی و سایر مسائل بیشتر می‌رفت، اما در نهایت ظاهرا احمدی‌نژاد تصمیم گرفته است که رحیمی‌علاوه بر ورود به مسائل سیاسی در حوزه فرهنگی واجتماعی و سایر موضوعات هم پاسخگو باشد. اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر احمدی‌نژاد روز گذشته این خبر را در حالی به ایسنا اعلام کرد که با وجود گذشت ۶ ماه از تشکیل رسمی‌کابینه سخنگویی برای آن انتخاب نشده بود و در این مدت هم شایعاتی مبنی بر این که شاید شخص اسفندیار رحیم مشایی برای این سمت انتخاب شود شنیده می‌شد، اما وی هر بار این شایعات را تکذیب کرده و گفته بود که من سخنگو نیستم،ولی چون به موضوعات مختلف اشراف دارم احمدی‌نژاد این اجازه را به من داده است که در موضوعات مختلف پاسخگو باشم. بر همین اساس، هم در این بازه زمانی رحیم مشایی و تا حدودی جوانفکر درباره برخی موضوعات به ویژه در سفرهای استانی به سوالات خبرنگاران جواب می‌دادند.

چگونگی خداحافظی الهام

روند انتخاب سخنگو برای کابینه‌های احمدی‌نژاد، اما نشان از این دارد که وقتی احمدی‌نژاد به ساختمان پاستور قدم نهاد تمایل چندانی برای انتخاب سخنگو نداشت و احمدی‌نژاد بر این باور بود که بهترین سخنگویی دولت وی با ملت، عملکرد دولت در بطن کشور است و این دولت چندان به دنبال رسانه‌ای شدن نیست. همین مساله هم سبب شد تا در نهایت غلامحسین الهام، رییس دفتر وی با حفظ سمت در اواخر پاییز سال ۸۴ به عنوان سخنگوی دولت نهم انتخاب شود. الهام در طول دورانی که سخنگویی دولت را بر عهده داشت بارها حمایت صریح خود را از دولت ابراز کرده بود. او پیش از آن که پشت تریبون دولت نهم قرار بگیرد‌، سخنگویی را در شورای نگهبان و قوه‌قضائیه(۸۱ تا ۸۳) تمرین کرده بود. او که جزو یاران نزدیک احمدی‌نژاد در دولت نهم محسوب می‌شد در سال ۸۵ و پس از فوت نابهنگام جمال کریمی‌راد وزیر دادگستری دولت نهم، بهترین گزینه برای تصدی مسوولیت وزارت دادگستری شناخته شد. الهام که سمت‌های مختلفی را در مباحث قضایی درکارنامه خود داشت به عنوان وزیر دادگستری از سوی احمدی‌نژاد به مجلس هفتم معرفی شد و پس از آن که رای اعتماد گرفت به الهام ۵۰ ساله‌ای مبدل شد که همزمان ریاست دفتر احمدی‌نژاد، سخنگویی دولت،وزارت دادگستری و بعدها ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در دولت نهم در اختیار داشت. الهام همه این مشاغل را در حالی بر عهده می‌گرفت که همزمان عضو حقوقدان شورای نگهبان هم به شمار می‌رفت‌. اینها دست به دست هم داد تا مجلس هفتمی‌ها طرح ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل برای حقوقدانان شورای نگهبان را از تصویب بگذرانند و صراحتا علت در دستور قرار دادن این طرح را چند شغله بودن الهام عنوان کنند. این طرح پس از یک رفت و برگشت به شورای نگهبان و مجلس در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسید و سبب شد تا الهام در روزهای پایانی عمر دولت بین شورای نگهبان و دولت گزینه اول را انتخاب کند و با دولت دهم خداحافظی کند.

رحیمی‌کیست؟

رحیمی‌ هم ازجمله گزینه‌هایی است که قبل از آن که به معاونت احمدی‌نژاد ارتقا یابد به حمایت‌های صریحش از دولت احمدی‌نژاد قبل و بعد از این که رییس دیوان محاسبات شود، مشهور بود‌. احمدی‌نژاد پس از آن که نتوانست رحیم مشایی را در جایگاه معاونت اولی خود تثبیت کند و انتخاب او با واکنش‌های متعددی از سوی چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس مواجه شد، رحیمی ‌را برای این سمت برگزید‌. رحیمی‌ که متولد یکی از روستا‌های شهرستان قروه از توابع کردستان است، از سال ۷۲ تا ۷۶ استاندار کردستان در دولت ‌هاشمی‌ بود و در مجلس هفتم به ریاست دیوان محاسبات رسید و در دولت نهم به سمت معاون امور حقوقی و پارلمانی احمدی‌نژاد منصوب شد.رحیمی‌در نهایت در کابینه دهم به معاون اولی رسید و از این پس هم قرار است تا در نقش سخنگوی دولت البته به غیر از مسائل اقتصادی ظاهر شود.

سخنگویان دولت‌های پس از انقلاب

حضور سخنگو در ساختار دولت را سید محمد خاتمی ‌در دولت نخستش احیا کرد. چه پیش از این در دولت‌های ‌هاشمی‌ این سمت از چارت دولت حذف شده بود و شخص وی و حسن حبیبی معاون اول او نقش سخنگویی را بر عهده داشتند. سید محمد خاتمی‌ در دولت نخست خود عطا الله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد وقت را به عنوان سخنگوی خود برگزید که به سبب اشتغالات دیگر کمتر در هیات سخنگوی دولت ظاهر شد. او در دولت هشتم برای اولین بار عبدالله رمضان‌زاده دبیر هیات دولت را برای سخنگویی دولت انتخاب کرد. عباس امیر انتظام، اولین سخنگوی دولت موقت بود که پس از تسخیر سفارت آمریکا و ارائه مدارکی علیه وی در دادگاه انقلاب محاکمه و به اشد مجازات محکوم شد که با پیگیری‌های مقامات ارشد و مرحوم بازرگان مجازاتش به حبس ابد تقلیل یافت. پس از او با روی کار آمدن دولت رجایی بهزاد نبوی این نقش را بر عهده گرفت. وی در دولت میرحسین موسوی به دلیل حضور در وزارت صنایع از این سمت کنار رفت و برای مدتی احمد توکلی جانشین وی شد و این نقش با آمدن دولت خاتمی‌ دوباره جان گرفت.