دولت: لایحه بودجه 4 بهمن به مجلس می‌رود

مجلس، بررسی برنامه پنجم را به بعد از تصویب بودجه موکول کرد

دنیای اقتصاد - معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفته است که دولت، لایحه بودجه سال آینده را چهارم بهمن ماه به مجلس تقدیم می‌کند. همزمان، یک عضو هیات‌رییسه مجلس نیز اعلام کرده که بر اساس تصمیم هیات‌رییسه، مجلس بررسی برنامه پنجم توسعه را به بعد از تصویب بودجه ۸۹ موکول کرده است؛ بنابراین آغاز بررسی دو سند مهم اقتصادی سال‌های آینده کشور در مجلس دست کم تا دو هفته دیگر به تعویق می‌افتد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور در نخستین جلسه علنی بعد از تعطیلات هفته آینده مجلس (چهارم بهمن ماه) تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه هفته آینده مجلس تعطیل است و نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند، تقدیم لایحه بودجه سال آتی به نخستین جلسه علنی بعد از این تعطیلات موکول شده است. میرتاج‌الدینی در خصوص اینکه هیات‌رییسه مجلس تصمیم گرفته تا ابتدا لایحه بودجه و سپس برنامه پنجم را مورد بررسی قرار دهد، نیز گفت: این کار از اختیارات مجلس شورای اسلامی است. وی در عین حال گفت: بودجه‌ای که در دولت تدوین شده، منطبق بر برنامه پنجم توسعه است و لذا اولویت دادن به بررسی بودجه سال آتی به برنامه پنجم مشکلی ایجاد نمی‌کند. معاون پارلمانی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: انتظار نمی‌رود که تغییراتی که مجلس روی لایحه برنامه پنجم ایجاد شود، بیش از ۱۰ درصد باشد.

میرتاج الدینی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، تصمیم به تقدیم لایحه بودجه در چهارم بهمن را حاصل «توافق ضمنی» با برخی اعضای هیات‌رییسه مجلس دانست و گفت: دولت آمادگی تقدیم لایحه بودجه در هفته آینده را نیز دارد، اما چون هفته آینده مجلس جلسه علنی ندارد، با توافق ضمنی که در صحبت با اعضای هیات‌رییسه داشتیم قرار شد این لایحه در اولین جلسه پس از تعطیلات مجلس ارائه شود. وی در عین حال در پاسخ به این سوال که در صورت آماده بودن لایحه بودجه ۸۹، چرا این لایحه همزمان با برنامه پنجم به مجلس ارائه نشد؟ گفت: تصمیم این بود که در زمان ارائه این لایحه با برنامه پنجم توسعه، فاصله‌ای باشد تا نمایندگان مقدمات بررسی برنامه پنجم توسعه را فراهم کنند.

مجلس: اول بودجه، بعد برنامه

این در حالی است که مجلسی‌ها تصمیم گرفته‌اند بررسی لایحه برنامه را به بعد از تصویب نهایی بودجه موکول کنند. جاسم ساعدی، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی در این زمینه به ایرنا گفت: براساس تصمیم هیات‌رییسه مجلس بررسی لایجه بودجه سال آتی مقدم بر بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه است. ساعدی افزود: هیات‌رییسه مجلس در جلسه روز یکشنبه خود تصمیم گرفت به‌دلیل همزمانی ارائه دو لایحه، آغاز بررسی لایحه بودجه در اولویت باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: مجلس هفته آینده به‌دلیل حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه جلسه علنی ندارد و تعطیل است، اما اگر قرار شود هفته آتی لایحه بودجه به مجلس تقدیم شود، تعطیلی مجلس لغو می‌شود.

ساعدی تاکید کرد: اگر لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ هفته آینده به مجلس ارائه شود، آغاز بررسی این لایحه در مجلس بر آغاز بررسی لایجه برنامه پنجم توسعه اولویت دارد. وی در عین حال بررسی این دو لایحه در مجلس را براساس روند قانونی و طبق آیین نامه داخلی عنوان کرد.

روندی که ساعدی از آن صحبت کرده است، به گفته محمد دهقان، دیگر عضو هیات‌رییسه مجلس، در مورد لایحه برنامه شامل بیش از دو ماه برای هر یک از لوایح بودجه و برنامه است. دهقان در این باره به خبرگزاری مهر گفت: بررسی لایحه بودجه ۵۵ روز در کمیسیون‌ها وقت می‌برد و این مدت بدون در نظر گرفتن تعطیلات مجلس و تعطیلات آخر هفته است. دو هفته هم برای بررسی در صحن علنی وقت نیاز داریم که جمعا می‌شود ۷۰ روز؛ یعنی اگر در همین هفته نیز لایحه بودجه به مجلس ارائه شود ما را تا پایان سال درگیر می‌کند.

به گفته نماینده مردم چناران و طرقبه، رسیدگی به برنامه پنجم نیز حداقل ۳۶ روز در کمیسیون‌های مجلس وقت می‌برد که اگر تعطیلات مجلس و تعطیلات آخر هفته را نیز به آن اضافه کنیم این زمان افزایش می‌یابد. این درحالی است که بررسی برنامه حداقل دو هفته از وقت مجلس را در صحن علنی می‌گیرد و شاید تا یک ماه هم ما در صحن درگیر تصویب این لایحه شویم؛ بنابراین بیش از دو ماه باقیمانده تا پایان سال فرصت لازم داریم تا برنامه را به سرانجام برسانیم.

دهقان افزود: ما در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم در یک زمان به طور موازی دو کمیسیون تلفیق تشکیل دهیم؛. چراکه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه باید در کمیسیون تلفیق مجلس حضور داشته باشند. کمیسیون تلفیق هم نمی‌تواند در یک زمان دو لایحه مهم را بررسی کند.

دهقان البته معتقد است هنوز تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ نشده است: تصمیم‌گیری برای بررسی این لوایح و اولویت‌بندی برای آن باید در جلسه‌ای با جمعی از نمایندگان مطرح شود. برای رسیدن به این تصمیم ما همچنان منتظر ارائه لایحه بودجه می‌مانیم و تا ارسال آن به مجلس بررسی برنامه پنجم منتفی است.

توکلی: بررسی همزمان ممکن نیست

در همین حال، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با تاکید بر اینکه بررسی بودجه بر برنامه مقدم است، به ایسنا گفت: طبیعتا امکان رسیدگی همزمان به این دو لایحه وجود ندارد؛ اگر تا ۲۹ اسفند بودجه به دولت ابلاغ نشود، کلیه دخل‌وخرج‌های دولت از اول فروردین متوقف می‌شود و در نتیجه راهی که وجود دارد، این است که مجلس باید برای بررسی لوایح برنامه و بودجه یکی را در ابتدا ترجیح دهد که گرچه منطقا برنامه مقدم بر بودجه است، اما در شرایط فعلی و به طور طبیعی بودجه بر برنامه مقدم می‌شود.

احمد توکلی افزود: البته این راه هم وجود دارد که مجلس به برنامه بپردازد و برای بودجه دولت یک دوازدهم یا سه دوازدهم تصویب کند که البته این کار در جمهوری اسلامی یک بار در زمان جنگ اتفاق افتاد و دیگر هم تکرار نشد. مقصود از یک دوازدهم و سه دوازدهم هم این است که به دولت اجازه داده می‌شود که به میزان سه دوازدهم بودجه مصوب سال‌جاری برای سه ماهه اول سال دخل و خرج کند تا تکلیف قانون بودجه سال ۸۹ روشن گردد.

وی این کار را نشانه بی‌ثباتی و اقدامی منفی قلمداد کرد و افزود: از آنجا که این کار رسم نیست و انجام نمی‌شود، فکر می‌کنم مجلس ناچار شود به خاطر تخلف دولت در ارائه به موقع برنامه و بودجه برنامه را کنار بگذارد و به لایحه بودجه بپردازد. نماینده تهران در مجلس درباره احتمال تمدید برنامه چهارم عنوان کرد: احکام برنامه چهارم اعتبارش تا آخر سال است و لذا اگر مجلس به ناچار به آن تصمیم ذکر شده برسد، مجبور می‌شود فکری هم برای ادامه احکام برنامه چهارم بکند که آن هم راه مکملی است که اگر مجلس نتوانست برنامه پنجم را پیش از سال جدید بررسی کند که قطعا هم نخواهد توانست، همراه با بودجه این کار را انجام دهد، باید فکری هم برای ادامه اعتبار احکام برنامه چهارم داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه احتمال عقلانی تصویب بودجه به صورت یک دوازدهم یا سه دوازدهم وجود دارد، اما احتمال واقعی این کار کم است، افزود:‌ البته فکر می‌کنم که مجلس هم به این سمت نمی‌رود و شخصا هم معتقدم که نباید به این سمت رفت.