دنیای اقتصاد- رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات روز گذشته «دیوید پترائوس» در خصوص حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، اظهارات وی را غیرمسوولانه و نسنجیده توصیف کرد. به گزارش ایرنا، ژنرال پترائوس که فرماندهی کل ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه را بر عهده دارد، اظهار داشت که کشورش طرح‌های احتیاطی برای مواجهه با برنامه اتمی ایران تدارک دیده است. واکنش تهران به اظهارات پترائوس

رامین مهمانپرست: اظهارات پترائوس درباره امکان‌پذیری حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نسنجیده است

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات دیوید پترائوس فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خصوص حمله به تاسیسات هسته‌ای‌ایران، اظهارات وی را غیرمسوولانه و نسنجیده توصیف کرد.

ژنرال پترائوس که فرماندهی کل ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی را برعهده دارد، در گفت‌و‌گویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان که روز یکشنبه پخش شد، گفته بود که حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ‌ایران امکان‌پذیر است و امری ناممکن و دور از دسترس نیست.

این مقام ارشد نظامی آمریکاهمچنین افزوده بود که آمریکا طرح‌های احتیاطی برای مواجهه با برنامه اتمی ‌ایران تدارک دیده است. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی. ان. ان، پترائوس اشاره‌ای به جزییات‌این طرح‌ها نکرد، اما گفته بود: ارتش آمریکا تاثیر هر گونه اقدام احتمالی را که در آنجا اتخاذ می‌شود در نظر گرفته است.‌این که فرماندهی مرکزی درباره «اگرها»ی مختلف فکر نکرده باشد و برای اقدامات احتیاطی گوناگون برنامه‌ای نریخته باشد، غیرممکن است.

پترائوس همچنین با خودداری از اظهارنظر درباره برخی خبرها پیرامون احتمال حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ‌ایران در پاسخ به سوالی درباره آسیب‌پذیری‌ این تاسیسات گفته بود: ‌ایران‌این تاسیسات را مستحکم‌تر کرده است و به تعداد تونل‌های زیرزمینی‌اش افزوده است. وی در عین حال با بیان ‌این که‌این تاسیسات ضدبمب نیستند، افزوده بود: می‌توان آنها را بمباران کرد و سطح تاثیرات حاصله بسته به‌اینکه چه کسی دست به ‌این اقدام می‌زند، متفاوت خواهد بود. رییس فرماندهی مرکزی آمریکا تاکید کرده بود که به عقیده وی هنوز زمان برای ‌اینکه کشورها با ‌ایران تعامل داشته و در برابر ‌این کشور دیپلماسی اتخاذ کنند وجود دارد و به ‌این نکته اشاره کرد که به کارگیری طرح‌های احتیاطی آمریکا ضرب‌الاجلی ندارد. مطمئنا پیش از آنکه همه چیز به اوج خود برسد یک دوره زمانی خواهیم داشت.

مهمانپرست اما در گفت‌و‌گو با ‌ایرنا درباره اظهارات ‌این ژنرال آمریکایی گفته است که اظهار‌نظر ‌ایشان نسنجیده انجام شده و بهتر است هرگونه اظهار نظر در ‌این‌باره‌، در چارچوبی با رویکردهای سازنده مطرح شود.

وی همچنین سفرهای اخیر منوچهر متکی وزیر خارجه به عراق و سوریه و دیگر سفرهای منطقه‌ای وی را به منظور تقویت همگرایی میان کشورهای منطقه دانست و گفت: افزایش همگرایی در منطقه به نفع ملت‌های منطقه است و هر چه‌این همگرایی بیشتر تقویت شود، امکان حضور و دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای کمتر خواهد شد. وی سفرهای پرتعداد وزیر خارجه کشورمان به کشورهای همسایه و منطقه را بخشی از ارتباط دیپلماتیک ‌ایران با کشورهای منطقه دانست و آن را امری کاملا طبیعی و در جهت پیشبرد همکاری‌ها در بخش‌های مختلف و رسیدگی به امور دوجانبه و منطقه‌ای توصیف کرد.

معاوضه مرحله‌ای سوخت؛ موضع ثابت‌ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضوع سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نیزگفت: موضع ما همان آمادگی برای معاوضه سوخت به صورت مرحله‌ای است.

وی افزود: اگر طرف‌های مقابل هم‌این آمادگی را داشته باشند و گام‌های اولیه را در ‌این زمینه بردارند، بحث و بررسی درخصوص بقیه جزییات از جمله تعیین محل معاوضه سوخت و دیگر مسائل مربوط به آن، جزو مراحل بعدی کار خواهد بود.

وی جلب اعتماد‌ ایران از سوی طرف‌های مقابل و ارائه تضمین صد درصدی به جمهوری اسلامی را مهم‌ترین اصل در موضوع تبادل سوخت دانست. منوچهر متکی‌، وزیر خارجه نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره ضرب‌‌الاجل ‌ایران به طرف‌های مقابل درباره تامین سوخت رآکتور تهران، با بیان ‌این که ما یک پیام دادیم که به خوبی از سوی طرف‌های مقابل دریافت شد، گفته بود: منتظریم تا پاسخ عملی گروه وین را دریافت کنیم.

متکی درباره ضرب‌الاجل دو ماهه ‌ایران به طرف‌های مقابل درباره تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران که حدود ۲۰ روز دیگر به پایان ‌این ضرب‌‌الاجل باقی است و‌این که‌ آیا بعد از پایان ‌این مدت جمهوری اسلامی‌ ایران اقدام به تولید سوخت ۲۰ درصد خواهد کرد؟ اظهار کرده بود: ما یک پیام دادیم که‌این پیام به خوبی از سوی طرف‌های مقابل دریافت شد. وی افزود: منتظریم تا پاسخ عملی گروه وین را دریافت کنیم آنگاه نظرات خود را اعلام خواهیم کرد.

بحث پیشنهاد آژانس اتمی درباره مبادله سوخت هسته‌ای میان ‌ایران و برخی کشورهای غربی برای اولین بار پس از مذاکرات فنی کارشناسان ‌ایرانی با نمایندگان گروه ۱+۵ در وین که در روزهای ۲۷ تا ۲۹ مهرماه سال جاری صورت گرفت، توسط محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس انرژی اتمی مطرح شد. برمبنای ‌این پیشنهاد، ‌ایران باید ۷۵ درصد از اورانیوم با غنای ۵/۳ درصد خود ( معادل ۱۲۰۰ کیلو‌گرم) را به روسیه ارسال کند و درنهایت پس از فرآوری‌این اورانیوم در روسیه تا مقیاس ۲۰ درصد و تولید میله‌های سوختی هسته‌ای در فرانسه،‌ این میله‌های سوختی به تهران ارسال شود. کمتر از ۴۸ ساعت پس از ‌این پیشنهاد کشورهای مذاکره کننده (آمریکا، روسیه و فرانسه) به غیر از‌ ایران از ‌این پیشنهاد استقبال کردند.‌ ایران نیز در هفته بعد پاسخ کتبی خود به آن را به البرادعی داد. پاسخی که تاکنون منتشر نشده است؛ اما مقامات تهران گفته‌اند که خواستار مبادله سوخت در شرایط مناسب هستند. از جمله متکی چندی پیش از پیشنهاد‌ ایران به غرب برای مبادله ۴۰۰ کیلو گرم اورانیوم به صورت همزمان (تحویل اورانیوم ۵/۳ درصد و دریافت اورانیوم ۲۰ درصد) در کیش خبر داد. افزون بر کیش‌، مهمانپرست نیز کمتر از یک ماه پیش اعلام کرده بود که ایران آماده است تا در صورت اعتمادسازی طرف مقابل (گروه ۱+۵) بحث خرید سوخت را در چارچوب معاوضه مرحله‌ای انجام دهد. تا کنون کشورهای مختلفی برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند که در این رابطه می‌توان به کشورهای برزیل، ژاپن، ترکیه و شهر کیش اشاره کرد.

مهمانپرست با بیان این مطلب که ایران با پایان مهلت مقرر ۲ماهه برای تامین سوخت رآکتور تهران اقدامات مقتضی را ارائه خواهد کرد، افزوده بود:زمانی که ایران برای تامین سوخت رآکتور تهران از آژانس درخواست کمک کرده بود مقرر شد تا پس از تعیین کمیته‌ای در این رابطه تصمیم‌گیری شود.روند حقوقی درخواست ایران از آژانس در حال پیگیری بود، اما غربی‌ها با جوسازی‌های خود این مطلب را به یک موضوع خاص رساندند و ابهام‌سازی کردند.