نبض جامعه را در دست داشت

آخرین نشست سلسله جلسات مرور آثار اکبر رادی با روخوانی نمایشنامه «شب روی سنگ‌ فرش خیس» به کارگردانی ایوب آقاخانی برگزار شد. در این نشست که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، اردشیر صالح‌پور که به عنوان کارشناس جلسه حضور داشت، در سخنانی گفت: اکبر رادی حیات تازه‌ای را آغاز کرده است، اکنون ما در نبود او بیشتر قدرش را می‌دانیم، هرچند هنوز مانده تا رادی را بشناسیم. او رادی را درام‌نویسی بزرگ و انسانی شریف توصیف کرد و افزود: از منظر او خانواده آزمایشگاهی برای رنج‌ها و شادی‌های جامعه ما است و در آثار او خانواده بستر کوچکی برای بررسی جامعه است. صالح‌پور با تشریح برخی از جزئیات و ریزه‌کاری‌های آثار رادی متذکر شد: رادی در آثارش ساختارگر است. او نبض جامعه خود را در دست دارد. در شخصیت‌پردازی‌های خود به آدم‌ها اصالت و ریشه می‌بخشد. همچنان‌که انتخاب نام‌ها در آثار رادی بسیار هوشمندانه است، او نشانی‌های روز دنیای معاصر را می‌دهد. صالح‌پور در عین‌حال با اظهار تاسف از بی‌توجهی جامعه به برخی از ذخایر ملی و فرهنگی یادآور شد: رادی به عنوان استاد ادبیات تا مدت‌ها برای تدریس در دانشگاه دعوت نشده بود، درحالی‌که دانشگاه‌های هنری ما به شدت به او نیاز داشتند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به پاره‌ای دیگر از ویژگی‌های آثار اکبر رادی اشاره کرد و افزود: رادی اصطلاحات فنی هر شغل را به اقتضا در اختیار کاراکترها قرار می‌دهد، شخصیت‌های او صراحت و شفافیت دارند و باورپذیرند، رادی با شخصیت‌های خود زیسته است.صالح‌پور تقابل خیر و شر را از دیگر ویژگی‌های آثار رادی برشمرد و افزود: تم نمایشنامه «شب روی سنگ‌فرش خیس» درباره احتضار فضایل انسانی است. فضای نمایشنامه او بسیار هولناک است. در این اثر خانواده در معرض آسیب فردی و اجتماعی قرار می‌گیرند، نمایشنامه می‌خواهد به ما نشان بدهد که چگونه یک خلل کوچک، کشتی جامعه را دچار مشکل می‌کند.او ادامه داد: همچنان که انتخاب فصل در اثر او با هوشمندی کامل صورت می‌گیرد، در این نمایشنامه زمستان که فصل انجماد است، به عنوان فصل وقوع رویدادها انتخاب شده است.

این سلسله نشست‌ها به همت بنیاد اکبر رادی برگزار شده بود که طی آن آثار این نویسنده روخوانی شدند و جلسه نقد و بررسی آنها نیز با حضور کارشناسان و استادان تئاتر برگزار شد.