دوره مدارا و سیاست ارفاقی تمام شد

با متهمان حوادث روز عاشورا و بعد از آن به عنوان جرایمی علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور برخورد می‌شود

و دیگر سیاست ارفاقی جایگاهی ندارد و با محکومان به شدت برخورد خواهد شد

این مساله که ادعا می‌شود پلیس باعث درگیری‌های روز عاشورا شده است، از نظر ما قابل قبول نیست دنیای اقتصاد- دادستان تهران به کسانی که علیه امنیت ملی و ارکان نظام اسلامی اقدام کنند، هشدار داد و با اتمام حجت با کسانی که از این پس با قصد آشوب و اغتشاش در خیابان‌ها حضور پیدا کنند، تاکید کرد که این متهمان دیگر از سیاست‌های ارفاقی و مدارای دستگاه قضایی برخوردار نخواهند بود. به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی یکشنبه شب در گفت‌وگو با برنامه تحلیلی «من طهران» ( از تهران) شبکه خبری العالم، با اشاره به رفتارهای ساختارشکنانه و توهین به مقدسات مذهبی و آرمان‌های سیاسی ملت ایران در دو عرصه داخلی و بین‌المللی بعد از انتخابات ریاست جمهوری توسط آشوبگران و اغتشاشگران، گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران شمار بسیار کمی به انتخابات و نتایج آن انتقاد کردند و مسوولان سیاسی و قضایی کشور نخست این انتقادها و اعتراض‌ها را مربوط به همین مسائل انتخاباتی تلقی کردند. وی افزود: با گذشت زمان و حوادثی که روی داد، مسوولان کشور و دوستداران انقلاب هشدار دادند که بعضی شعارها و اقدامات از حدود خود خارج شده و در روز جهانی قدس برخی‌ها با نادیده گرفتن بیانات حضرت امام خمینی (ره) که این روز را روز اسلام خوانده‌اند، سعی کردند که موضوع رژیم صهیونیستی را از این مساله جدا و بین صفوف ملت جدایی بیندازند. آنها در این روز شعارهایی سر دادند که با مساله اعتراض به نتیجه انتخابات فاصله‌های زیادی داشت.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: واقعا برای دوستداران انقلاب و نظام مهم است که چرا برخی به خود اجازه دادند در روز قدس، روز اسلام شعارهایی بر خلاف‌اندیشه‌ها و آرای حضرت امام(ره) سر بدهند و فریاد بزنند، «نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران». دادستان تهران به حذف شعار مرگ برآمریکا در روز ۱۳ آبان یعنی روز مبارزه با استکبار به سرکردگی آمریکا اشاره کرد و گفت: در این مرحله دستگاه قضایی و مقامات ارشد سیاسی ایران به ادامه روند معترض شدند و تاکید کردند که این شعارها و این حرف‌ها نمی‌تواند با مساله انتخابات مرتبط باشد.

جعفری، اهمیت روز عاشورای حسینی و حفظ حرمت آن را برای ملت ایران و همه شیعیان جهان وحتی غیرمسلمانان یادآور شد و افزود: در حالی که مردم مشغول عزاداری بودند، عده‌ای به خودشان اجازه دادند اقداماتی انجام دهند که نه تنها در عرف ایرانی‌ها بلکه در عرف تمام شیعیان یک ساختار‌شکنی به تمام معنا بود. وی «تعرض به عزاداران حسینی، آتش زدن اموال عمومی و رفتار زشت و زننده و سردادن شعارهای ساختارشکنانه» را در روز عاشورای حسینی بخشی از آشوبگری‌ها و اغتشاشات خواند که دیگر هیج ارتباطی با اعتراض به نتیجه انتخابات نداشت و به روشنی نیت و هدف آشوبگران و هتاکان را برملا ساخت که به دنبال لطمه زدن به اساس و ارکان نظام اسلامی هستند.

وی با تاکید بر این‌که «ما فکر می‌کنیم طراحان این حوادث حتما با برنامه قبلی اقدام کرده‌اند»، تصریح کرد: این مساله که ادعا می‌شود پلیس باعث این درگیری شده است از نظر ما قابل قبول نیست.

جعفری دولت آبادی گفت: یک سال قبل از سرنگونی شاه و پیروزی انقلاب اسلامی، ما بزرگترین تظاهرات مردم را در روز عاشورا داشتیم، اما هیچ‌گونه اقدامات خشونت آمیز و جرایم ارتکابی مانند عاشورای ۸۸ رخ نداد، چون مردم هوشیار بودند. جعفری بار دیگر این ادعا را که پلیس عامل درگیری‌ها بوده است، رد کرد و گفت: افرادی هتاک و آشوبگر اما‌اندک و قلیل در روزهای تاسوعا و عاشورا، شعارهایی کاملا ساختار شکنانه سرداده و اقداماتی کاملا مجرمانه انجام دادند که قوه‌قضائیه با متهمان قاطع و محکم و در عین حال عادلانه برخورد می‌کند.

جعفری دولت آبادی در پاسخ به این پرسش که اتهامات و کیفرخواست‌هایی که اغتشاشگران می‌توانند با آن مواجه شوند، چیست و آیا اتهامات آنها تا مرز مفسد فی‌الارض یا محارب هم می‌رسد، تصریح کرد: به نظر ما در روز عاشورا، اقدامات کسانی که هتاکی کرده و دست به آشوبگری زدند متوجه اسلامیت نظام جمهوری اسلامی بود.

مجازات متهمان از پیش تعیین شده نیست

جعفری دولت آبادی با تاکید بر اینکه «هرگز نوع مجازات هر یک از متهمان از پیش تعیین شده و کلیشه ای نیست»، اظهار داشت: قضات حتما به دلایل، اظهارات و اقرار متهمان توجه و گزارش‌های پلیس و سوابق را دریافت می‌کنند و با دقت و وسواس به جرایم رسیدگی و احکام متناسب را صادر می‌کنند.

دادستان تهران در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتی بین متهمان قبل از حوادث عاشورا و روز عاشورا و بعداز آن وجود دارد‌، اظهار داشت: با متهمان قبل از حوادث روز عاشورا معمولا به عناوینی مانند اخلال در نظم برخورد می‌شد و احساس می‌کردیم برخی از باب کنجکاوی در اغتشاشات و آشوب‌ها حضور پیدا می‌کنند و بر این اساس زیاد سخت‌گیری نمی‌شد و حتی سیاست ما ارفاقی بود. جعفری تاکید کرد: اما با متهمان حوادث روز عاشورا و بعد از آن به عنوان جرایمی علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور برخورد می‌شود و دیگر سیاست ارفاقی جایگاهی ندارد و با محکومان به شدت برخورد خواهد شد.

دسته بندی متهمان روز عاشورا

دادستان تهران در پاسخ به این پرسش که چه اتهاماتی متوجه شرکت‌کنندگان در حوادث روز عاشورا است؟ تصریح کرد: اینها به چند گروه تقسیم می‌شوند، به عنوان مثال کسانی بودند که ممکن است اموالی را آتش زده باشند و این اقدام آنها به قصد مقابله با اساس جمهوری اسلامی باشد، قانونگذار در مورد اینها مجازات شدیدتری پیش بینی کرده است. جعفری گفت: در قانون مجازات اسلامی ایران، چنانچه برای قاضی احراز شود قصد و اقدام کسانی مقابله با حکومت و اساس نظام اسلامی ایران است، تا مجازات مرگ پیش بینی شده است اما اثبات این امر حتما باید برای قضات احراز شود. دادستان تهران با بیان اینکه «تنها درباره حوزه قضایی تهران صحبت می‌کند»، خاطرنشان کرد: مجازات هر یک از متهمان بر اساس نوع جرایم ارتکابی و انواع اتهاماتشان، می‌تواند کمتر یا زیادتر شود ولی مسلما کسانی که در این تجمع‌ها شرکت کردند براساس ادله‌ای که داریم اتهامات آنها اتهامات امنیتی است و قانون ما مجازاتی مشخص برای آنها پیش بینی کرده است.

اعدام دسته جمعی دروغ است

جعفری دولت آبادی با رد آمار و ارقامی که برخی رسانه‌های خارجی درباره برخورد با متهمان منتشر می‌کنند و با ابراز تعجب از این نحوه رفتار غیرحرفه‌ای آنها، تاکید کرد که ادعای اعدام‌های دسته جمعی در ایران کاملا دروغ است.

وی گفت: ما اگر اعدام کنیم، اعلام می‌کنیم زیرا معتقدیم که نظام ما محکم و کارآمد و متکی به مردم بزرگ خود است، بنابراین نیاز نیست که مخفی کاری کنیم. اگر احکام قطعی صادر و برای مردم قابل انتشار باشد، حتما اعلام می‌کنیم.