نگاه سوم- کتاب یکی از مهمترین کالا‌های فرهنگی است که متاسفانه در سبد خانواده‌های ایرانی جایگاه چندانی ندارد. سرانه مطالعه در کشور با توجه به آمارهای رسمی بسیار پایین‌تر از حد انتظار است.

در همین شرایط رسالت اطلاع‌رسانی ایجاب می‌کند تا رسانه‌ها به معرفی آثار منتشر شده بازار چاپ و نشر بپردازند و از سویی دیگر مخاطبان را ترغیب کنند تا هرازگاهی سری به کتابفروشی‌ها بزنند. از آنجایی که وضعیت بازار کتاب در روزهای پایانی سال رونق بیشتری می‌گیرد و ناشران خود را برای حضور جدی‌تر در نمایشگاه کتاب آماده می‌کنند، خالی از لطف ندیدیم که گاهی در این صفحه به معرفی تازه‌ترین‌های نشر در حوزه‌های مختلف بپردازیم. این صفحه درست به همین دلیل تدارک دیده شده است و سعی می‌کنیم از این پس هرازگاهی این حرکت را ادامه دهیم.

اندیــشه و علـم
جهان‌کتاب با دو اثر تازه
موسسه جهان کتاب به تازگی دو کتاب منتشر کرده است که عبارت هستند از:
1 - جهان به کجا می‌رود؟ نوشته دکتر علی‌افضل صمدی. این کتاب به آلودگی محیط‌زیست در ابعاد جهانی آن می‌پردازد و مساله گرمایش زمین و خطراتی را که آینده سیاره ما را تهدید می‌کند، شرح می‌دهد. مباحثی مانند پیمان‌های جهانی کیوتو و ریو و آنچه قرار بود در اجلاس اخیر گرمایش زمین (کپنهاگ) مورد توافق جهانی قرار بگیرد، از دیگر مطالب کتاب است. با توجه به ناکام ماندن اجلاس گرمایش زمین در کپنهاگ، مطالب مورد بحث این کتاب همچنان تازه و مطرح است.


گفتنی است که از نویسنده این کتاب، پیش‌تر کتاب‌های انرژی اتمی (چاپ سوم: ۱۳۸۸) و از بی‌نهایت بزرگ تا بی‌نهایت کوچک (چاپ دوم: ۱۳۸۸) توسط همین ناشر منتشر شده است.
2 - ناکجاآباد و خشونت. گفتارها و گفت‌و‌گوهایی از کارل پوپر، به انتخاب و ترجمه خسرو فاقد و رحمان افشاری. این کتاب با پیشگفتار مفصل مترجمان آغاز می‌شود که در آن به پیشینه طرح آرا و ترجمه آثار کارل ریموند پوپر، فیلسوف نام‌آور اتریشی، در ایران پرداخته‌اند. کتاب سپس با مقاله بلندی در شناخت «جهان اندیشگی پوپر» (تالیف خسرو ناقد) ادامه می‌یابد که در بر دارنده شرحی از زندگی فکری پوپر، معرفی افکار و آثار او و تاثیر جهانی آنها است. در پی آن ترجمه چند گفتار و گفت‌و‌گو از پوپر آمده است. مقاله‌ای مفصل از هانس آلبرت با عنوان «عقل‌گرایی انتقادی» در شرح آرای فلسفی پوپر و سپس «کتاب‌شناسی گزیده آثار» (انگلیسی - آلمانی) پایان‌بخش کتاب است. از این مجموعه (گفتارهای فلسفی) پیش‌تر کتاب زندگی به‌رغم تاریخ، گفتارها و گفت‌و‌گوهایی از لشک کولاکوفسکی،به انتخاب و ترجمه خسرو ناقد منتشر شده است.


آموزش
آموزش «زندگی در محله»
مجموعه ۱۲ جلدی با محوریت «آموزش مهارت‌های مدیریت محله» به صورت کتابچه‌هایی کوتاه، ساده، روان و با مثال‌های عینی و کاربردی برای استفاده عموم شهروندان منتشر شده است.


«محله چیست و چه مسائلی دارد»، «چگونه در محله زندگی کنیم؟»، چگونه به محله کمک کنیم؟»، «چگونه محله را اداره کنیم؟»، «چگونه یک انجمن محله را اداره کنیم؟»، «چگونه در مورد یک مساله محله تصمیم‌گیری کنیم؟»، «یک عضو انجمن محله چه نکاتی را باید بداند؟»، «چگونه برای محله برنامه‌ریزی کنیم؟»، «چگونه یک برنامه فرهنگی برای محله طراحی کنیم؟»، «چگونه یک برنامه اجتماعی طراحی کنیم؟»، «چگونه یک برنامه فرهنگی - اجتماعی در محله اجرا کنیم؟» و «چگونه یک شناسنامه فرهنگی اجتماعی برای محله تهیه کنیم؟» عناوین مجموعه ۱۲ جلدی «زندگی در محله» است که هر یک از مجلدات متناسب با موضوع خود، در قالب مفاهیم، توصیه‌ها و نکته‌های کاربردی و با ارائه مثال‌های محسوس و تمرین‌هایی عملی به آموزش مهارت‌های مدیریت محله پرداخته است.
بخش سوالات و تمرین، از جمله ویژگی‌های شاخص تمام مجلدات این مجموعه است که به خوانندگان و کاربران کمک می‌کند تا به صورت عملی و ملموس با مفاهیم و مطالب آشنا شوند و موارد آموخته را در اداره محلات به کار گیرند.
گفتنی است؛ مجموعه ۱۲ جلدی «آموزش مهارت‌های مدیریت محله»، به کوشش دکتر نادر منصور کیایی و زیرنظر اکبر بختیاری، مدیریت فرهنگسرای تهران و مراکز فرهنگی هنری مناطق ۲۱ و ۲۲ و با مشارکت معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۲۲، مدیریت شبکه ارائه‌کنندگان خدمات و محصولات سازمان فرهنگی هنری و منطقه آزاد ارس تهیه و منتشر شده و به صورت رایگان در اختیار شهروندان و نهادها قرار می‌گیرد.


فرهنگ و مردم
چهار کتاب حرفه‌ای از یک ناشر تازه‌کار
نشر «آموت» فعالیت حرفه‌ای‌اش را با انتشار چهار کتاب در حوزه فرهنگ و مردم شناسی از نویسنده و محقق پیشکسوت عبدالرحمان عمادی آغاز کرد. نکته‌ای که در برخورد با این کتاب‌ها به ذهن مخاطب می‌رسد، اینکه ناشر برای انتشار کتاب‌ها وقت گذاشته است. طرح جلد مناسب هر کتاب که همه آنها کار جواد آتشباری است یکی از ویژگی‌های مهمی است که خواننده را ترغیب می‌کند تا با اشتیاق کتاب را در دست بگیرد و ورق بزند. عبدالرحمان عمادی پژوهشگری است که سال‌ها در حوزه
مردم شناسی تلاش کرده و برای علاقه‌مندان این حوزه نامی آشنا است. قرار است کتاب‌های دیگری از این نویسنده توسط همین ناشر منتشر شود، اما در اینجا به معرفی چهار کتاب تازه از او می‌پردازیم.


حمزه آذرک و هارون‌الرشید عباسی
این کتاب درباره قیام حمزه آذرک سیستانی، علیه هارون‌الرشید عباسی و ترجمه نامه‌هایی است که بین هارون و حمزه مبادله شده است. به اعتقاد نویسنده، جنبه ایرانی بودن قیام آذرک، از قیام ابومسلم بیشتر بود؛ چرا که قیام ابومسلم خلافت را به دست بنی‌عباس داد، ولی آذرک، جهان‌بینی و نظریه داشت و معتقد بود باید خود مردم در سرنوشتشان دخیل باشند. با نام خوارج در سال 170 علیه عباسیان قیام کرد. این قیام که چند سالی بعد از قیام ابومسلم خراسانی شکل گرفت، به جنگ‌‌های مفصلی منجر شد که در همه آنها هارون‌الرشید عباسی از سپاه ایران شکست خورد. در این کتاب آشکار می‌شود که ایرانیان آن موقع اهل کتاب بودند. کتاب «حمزه آذرک و هارون‌الرشید (در آیینه دو نامه)» 96 صفحه است و با قیمت 2000 تومان منتشر شده است.
آسمانکت
«آسمانکت» به معنای صاعقه است و در این کتاب نام یکی از رسم‌های کهن هست که مردم ایران بدان اعتقاد داشتند. رعد و برق در قدیم، نمونه بسیار بزرگی از هشدار خداوند بوده و مورد توجه بیشتر مذاهب دنیا قرار می‌گرفته است. البته عده‌ای هم معتقد بودند که وقتی صاعقه می‌آید، قدرت پادشاهی و نیرومندی را به گروهی خاص اعطا می‌کند. مذاهب مختلف «آسمانکت» را به زبان خودشان روایت کرده‌اند؛ ‌ضمن آ‌نکه این موضوع همواره مورد بحث و توجه بوده و جنبه‌های مختلفی را بیان می‌کرده است. این کتاب در قالب مقالاتی به بررسی لایه‌های معنایی و‌ رمزی واژه‌ها و اصطلاحاتی از زبان کهن فارسی و سروده‌های کهن ایرانی پرداخته است. مقاله دیگر این کتاب «کدوزنی» است که جشنی در زمان صفویان در شمال ایران بوده؛ به این ترتیب که کدویی مزین را در جایی آویزان می‌کردند و با اسب دور آن می‌گشتند و به آن تیر می‌زدند. در این مقاله معناهای متفاوت و رمزی این رسم بررسی شده است.
«آب استه» و ستایش آب و باروری، مقاله دیگری از این کتاب است که در آن ستایش جشن و دعایی برای آب خواهی و ستایش آب بررسی شده. در این مقاله به معنای این واژه در الواح سومر نیز نگاهی شده است. کتاب «آسمانکَت (چند رسم مردمی)»
210 صفحه است و با قیمت 4000 تومان منتشر شده است.
خوزستان در نام واژه‌های آن
این کتاب درباره شناسنامه تاریخی و فرهنگی خوزستان در پیوند با ایران زمین از راه نام‌واژه‌های ایرانی است.عبدالرحمان عمادی، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ایرانی در این کتاب مقاله‌ای درباره ریشه‌شناسی برخی واژه‌ها و معانی بنیادین برخی از نام‌های خوزستان در دوره‌های مختلف نوشته است. نام بخش اول کتاب «پیوند برخی از نام‌های جغرافیایی خوزستان با آب که سر‌آغاز آفرینش بود» ‌نام دارد. «آب و آفرینش نزد ایرانیان»، «آب در اوستا»، «برخی واژه‌ها با آب پیوند دارند»، «گفتار برخی نویسندگان فارسی درباره آب» و «گفته‌های دیگران و شواهدی از لغات»، مطالب این فصل کتابند.«شوش»، سر‌آغاز فصل بعدی کتاب «خوزستان و نام‌واژه‌های آن» است که «نشانه‌های ستایش ناهید در زمان اشکانیان»، «نام‌های گوناگون شوش»، «معناهای گوناگون شوش و پیوند شوش با باز»، «باز گشاده بال شوش» و «پیوند شوش با سوسن، زنبق، سنبل، نیلوفر، نرگس و ریحان»، از بخش‌های مختلف آن است.«گل لوتوس»، نیز نام فصل بعدی کتاب است. کتاب «خوزستان در نام واژه‌های آن» 460 صفحه است و قیمت آن 9000 تومان است.
دوازده گُل بهاری
(نگاهی به ادبیات دیلمی و طبری)
«دوازده گل بهاری» که نام این کتاب قرار گرفته، نام قصه‌ای قدیمی است درباره اینکه بهار، با دوازده گل بهاری آغاز می‌شود و این دوازده گل از نگاه یک دختر دم‌بخت شناسایی می‌شود. در کتاب‌هایی مانند «حدود‌العالم» نام همه مناطق دامنه‌ای کوهستان البرز، دیلمستان بوده و خود مردم دیلم ادبیاتشان را دیلمی می‌گفتند. نویسنده در این کتاب معتقد است شاهنامه فردوسی کتابی شکل‌یافته از فرهنگ فولکلور و گفته دهقانان است؛ در واقع دهقان حافظ و راوی روایات قصه‌های شاهنامه بوده و به همین دلیل، شاهنامه یکی از مظاهر فرهنگ عمیق فولکلور ایرانی است. شرح بر یک دو بیتی در قابوسنامه نوشته قابوس‌بن‌وشمگیر سال‌ها یکی از مشکلات غیرقابل حل محققان و اساتید دانشگاه بود که عبدالرحمان عمادی این مشکل را حل کرد. این شعر در یادنامه مرحوم غلامحسین یوسفی نیز آمده ‌است. در این دوبیتی، یازده مثل آمده که نشانگر مفهومی از نوعی پیوستگی فرهنگی و عمیق این منطقه و غنای آن است. کتاب دوازده گل بهاری (نگاهی به ادبیات دیلمی و طبری) دربرگیرنده هشت مقاله با نام‌های دوازده گل بهارى، شعرى دیلمى درباره جغرافیاى تاریخى ایران زمین، گوشه‌اى از ادبیات و لغات طبرى، دیلمى، چند واژه کهن و ایرانى بجا براى اصطلاحات صیفی‌کارى و کشت و توسعه نباتات جالیزى، داستانى از اسکندر و دارا در دو شعر کهن طبرى و دیلمى، کشف معناهاى یک دوبیتى دیلمى، طبرى در قابوسنامه با یازده مثل دیلمى است. کتاب «لامداد» (چند جُستار از ایران) ۱۹۲ صفحه است و با قیمت ۴۰۰۰ تومان منتشر شده است.


شعر و داستان
در طول سال‌های گذشته بازار چاپ و نشر کتاب‌های ادبی به ویژه شعر و داستان نسبت به ژانرهای دیگر بیشتر بوده است. در این میان ناشرانی هم پیدا شدند که با انتشار آثار چهره‌های جوان در کنار آنهایی که نام و نشانی در حوزه ادبیات دارند به هویت مستقلی رسیدند. ناشرانی که اکنون برای مخاطبان جدی این عرصه نام‌های قابل اعتماد و مهمی به حساب می‌آیند و مهم‌ترین اهدافشان معرفی نسل تازه از راه رسیده است. انتشارات داستان سرا یکی از همان‌ها است. ناشری که به حمایت شاعران جوان معروف شده است و در وضعیتی که خیلی‌ها تمایل چندانی برای چاپ آثار شاعران و نویسندگان جوان نداشتند، وارد میدان شد و خیلی زود گوی سبقت را ربود. انتشارات داستان سرا اخیرا کتاب‌های زیادی در حوزه شعر و داستان منتشر کرده است که تازه‌ترین‌هایش عبارتند از:

ویرگول‌ها به کنار! آمدنم آمده تو ببیند مجموعه شعر آفاق شوهانی چاپ اول: ۱۳۸۸ ۲۰۰۰نسخه ۱۴۰۰تومان

مرگ خدایان موازی مجموعه داستان سعید کوشش چاپ اول: 1388 1000نسخه 1600 تومان

پشت این غزل مردی است از همیشه عاشق تر مجموعه شعر سیدجعفر عزیزی چاپ اول:۱۳۸۸ ۱۲۰۰ نسخه ۲۲۰۰ تومان

حالا نام دیگری دارم مجموعه شعر ساغر شفیعی چاپ دوم: 1388 1000 نسخه 1800 تومان

من ملوان خواب‌های خودم هستم مجموعه شعر اسماعیل علی پور چاپ اول: ۱۳۸۸ ۱۰۰۰نسخه ۱۲۰۰ تومان

سوم شخص مجموعه داستان احسان نیک آیین چاپ اول: 1387 1000نسخه 1200 تومان

۰

یک سیب در سه دیس مجموعه شعر محمد آشور چاپ اول: ۱۳۸۸ ۱۲۰۰ نسخه ۱۷۰۰ تومان

1

چند متر آسفالت خیس مجموعه شعر حمید روشان چاپ اول:1388 10000 نسخه 1350 تومان

۲

مشترک مورد نظر خاموش است مجموعه شعر زهره یوسفی چاپ اول: اسفند ۱۳۸۷ ۱۰۰۰ نسخه ۱۶۰۰ تومان

3

مزرعه گل‌های خنثی مجموعه شعر حامد رسولی چاپ اول:1388 1000نسخه 1400 تومان

۴

در امتداد عشق مجموعه شعر جمشید رسولی انتشارات آیینه جنوب چاپ اول:۱۳۸۸ ۱۲۰۰ نسخه ۴۵۰۰ تومان

5

زمین با چرخش چشمت قشنگ است مجموعه شعر شریعت رسولی چاپ اول:1388 1200 نسخه 1300 تومان

6

چرا کتاب؟

چرا کتاب؟

چرا کتاب؟

چرا کتاب؟

چرا کتاب؟

چرا کتاب؟

چرا کتاب؟