واکنش آمریکا و آلمان به اولتیماتوم ایران

دنیای اقتصاد- ضرب‌الاجل یک ماهه ایران برای مبادله سوخت هسته‌ای با غرب واکنش آمریکا و آلمان را در پی‌داشته است. کاخ سفید با بیان این که تهران با این اقدام برای خود مانع ایجاد کرده، گفته است که ایران برای تامین سوخت مورد نیاز خود کافی است پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد. آلمان نیز با حمایت از این موضع اعلام کرده است که اولتیماتوم ایران هیچ تغییری ایجاد نکرده است. روز شنبه خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد: منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در تلویزیون جمهوری اسلامی هشدار داد که اگر تا پایان ماه جاری میلادی قراردادی که غرب را متعهد به ارائه سوخت هسته‌ای برای ایران کند، به وجود نیاید، کشور ایران خود به تولید سوخت هسته‌ای می‌پردازد.

متکی با تاکید بر جدی بودن این هشدار اعلام کرده بود که غرب باید درباره پذیرفتن پیشنهاد جایگزین ایران برای فروش سوخت هسته‌ای یا معاوضه آن در قبال اورانیوم غنی‌شده ایران تصمیم خود را اتخاذ کند. جامعه بین‌المللی یک ماه برای تصمیم‌گیری وقت دارد، در غیراین صورت، تهران اورانیوم خود [با درصد غنای پایین] را به اندازه‌ای که برای سوخت هسته‌ای مورد نیاز است، غنی‌سازی خواهد کرد.

دیروز نیز رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران یک ماه دیگر برای دستیابی به تفاهم با طرف‌های ذی‌ربط هسته‌ای صبر می‌کند.

به گزارش ایسنا، مهمانپرست اظهار کرد: برابر مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های ذی‌ربط قرار شده بود که سوخت رآکتور تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران تامین شود و چنانچه این امر محقق نشود، این کشور خود سوخت را تولید کند. در این میان برخی از طرف‌ها از جمهوری اسلامی ایران خواستند که ایران دو ماه برای تفاهم صبر کند که از سوی کشورمان با این موضوع موافقت شد. اینک یک ماه از دو ماه به پایان رسیده و یک ماه دیگر فرصت باقی مانده است تا چنانچه این امر اجرا نشود جمهوری اسلامی ایران تصمیم مقتضی را اتخاذ کند. دیروز اما، همزمان با تاکید مهمانپرست بر تازه‌ترین اظهارات متکی مبنی بر ضرب‌الاجل یک ماهه به غرب برای مبادله سوخت هسته‌ای‌، مایک همر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این ضرب‌الاجل گفت که این کشور برای تامین سوخت مورد نیاز خود کافی است پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، وی افزود: اگر هدف ایران دسترسی به سوخت است، قطعا دلیلی وجود ندارد که این کشور طرح کنونی را که اصول آن را در ژنو پذیرفته است ناکافی ارزیابی کند. آلمان نیز در واکنش به اظهارات متکی و اولتیماتوم ایران به غرب، از موضع آمریکا در این‌باره حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه‌، آلمان در حمایت از گفته‌های سخنگوی کاخ سفید خواست تا از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای ایران اطمینان حاصل کند و تاکید کرد:‌ اولتیماتوم ایران هیچ تغییری ایجاد نکرده است. سخنگوی وزارت خارجه آلمان به خبرگزاری فرانسه گفت: وضعیت تغییری نکرده است، طرح پیشنهادی جامعه جهانی معتبر است و ایران باید فرصت کنونی را دریابد.

خبرگزاری فرانسه همچنین دیروز به نقل از یک منبع دیپلماتیک سازمان ملل گزارش داد که کارهای مقدماتی روی پیش‌نویس یک قطعنامه علیه ایران به زودی آغاز می‌شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این منبع خبری تاکید کرد: کارهای مقدماتی روی پیش‌نویس یک قطعنامه تحریمی احتمالا در اواسط ژانویه (اواخر دی ماه) آغاز می‌شود.

واشنگتن‌پست نیز هفته گذشته از احتمال وضع تحریم‌هایی علیه برخی مقامات ایران خبر داده بود. روزنامه‌ نیویورک‌تایمز نیز دیروز ادعا کرد که آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، این روزنامه آمریکایی در گزارشی با تاکید بر ناکارآمدی تحریم‌های قبلی برای منصرف کردن ایران از برنامه هسته‌ای خود به نقل از مقامات دولت آمریکا نوشت که واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه تهران بررسی می‌کند.

این روزنامه نوشت: پیشنهاد تحریم‌های مورد بحث در حالی مطرح می‌شود که دولت آمریکا یک بازبینی جدید درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را به پایان رسانده است. در همین حال‌، دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل با اشاره به موضوع اقدام آمریکا در بررسی تحریم جدید ایران، از این امر استقبال کرد.

دانی آیالون در نشستی در تل‌آویو از هرگونه تحریم جدید علیه ایران استقبال کرد.

این مسوول اسرائیل همچنین مدعی شد که جهان علیه برنامه هسته‌ای ایران موضع خواهد گرفت و شورای امنیت نیز تحریم‌هایی طی یک ماه علیه ایران در پیش خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که از عدم مشروعیت این رژیم در میان مردم بسیاری کشورهای اروپایی مانند اسپانیا بسیار نگران است به فرافکنی پرداخت و مدعی شد که بر اثر تحریم‌های جدید نظام ایران تا یک سال دیگر وجود خواهد داشت.

رادیو رژیم صهیونیستی هم‌زمان با این خبر اعلام کرد: فرانسه که خواستار اقدام قاطعانه در بررسی موضوع برنامه هسته‌ای ایران شده است در ماه فوریه ریاست شورای امنیت را بر عهده خواهد گرفت.

بحث پیشنهاد آژانس اتمی درباره مبادله سوخت هسته‌ای میان ‌ایران و برخی کشورهای غربی برای اولین بار پس از مذاکرات فنی کارشناسان ‌ایرانی با نمایندگان گروه ۱+۵ در وین که در روزهای ۲۷ تا ۲۹ مهرماه سال جاری صورت گرفت، توسط محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس انرژی اتمی مطرح شد. برمبنای ‌این پیشنهاد، ‌ایران باید ۷۵ درصد از اورانیوم با غنای ۵/۳ درصد خود ( معادل ۱۲۰۰ کیلو گرم) را به روسیه ارسال کند و درنهایت پس از فرآوری ‌این اورانیوم در روسیه تا مقیاس ۲۰ درصد و تولید میله‌های سوختی هسته‌ای در فرانسه، ‌این میله‌های سوختی به تهران ارسال شود. کمتر از ۴۸ ساعت پس از ‌این پیشنهاد کشورهای مذاکره‌کننده (آمریکا، روسیه و فرانسه) به غیر از ‌ایران از‌ این پیشنهاد استقبال کردند. ‌ایران نیز در هفته بعد پاسخ کتبی خود به آن را به البرادعی داد. پاسخی که تاکنون منتشر نشده است؛ اما مقامات تهران گفته‌اند که خواستار مبادله سوخت در شرایط مناسب هستند. از جمله متکی چندی پیش از پیشنهاد‌ایران به غرب برای مبادله ۴۰۰ کیلو‌گرم اورانیوم به صورت همزمان (تحویل اورانیوم ۵/۳ درصد و دریافت اورانیوم ۲۰ درصد) در کیش خبر داد. پس از آن نیز وی بار دیگر از مبادله سوخت در کشور ترکیه سخن به میان آورد. در همین رابطه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در تازه‌ترین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به ‌اینکه آقای متکی به صورت تلویحی اعلام کرده است که حاضر به مبادله سوخت در خاک ترکیه هستیم، ولی آقای احمدی‌نژاد گفته است اگر شرایط ما را مبنی بر مبادله سوخت در خاک ایران نپذیرند غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کنیم، این دوگانگی چگونه توجیه می‌شود، گفت: دوگانگی وجود ندارد و نظرات یکی است. آن چیزی که آقای متکی مطرح کرد اعلام آمادگی ایران برای معاوضه مرحله‌ای سوخت است. وی افزود: در این مطلب اشاره شد که این می‌تواند یک فرصت باشد برای طرف‌های مقابل و اگر اصل موضوع از طرف کشورهای مخاطب پذیرفته شود، بقیه جزئیات که یکی از آن می‌تواند برخی پیشنهادهایی باشد که یکی گفته است در ژاپن باشد یکی گفته است در برزیل و یکی دیگر گفته است در کیش، بحث‌هایی است که قابل پیگیری خواهد بود؛ اما تاکنون کشور خاصی قطعی نشده است‌.

مهمانپرست افزود: آن بحثی که از ابتدا داشتیم این بود، در صورتی که شرایطی که اعلام کردیم احراز شود ما آمادگی داریم‌. وی تصریح کرد‌: باید اعتماد و اطمینان در ما به وجود بیاورند و دلیل آن هم رفتاری است که در سابق درباره ما انجام شده است‌.