70 درصد دانشگاهیان به کسی رای داده‌اند که اکنون در راس مدیریت کشور نیست

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه مخالفت با سیاست‌های دولت به معنای مخالفت با نظام نیست و باید میان دانشجوی منتقد با معاند تفاوت قائل شد، گفت: بر اساس آمارهای موجود ۷۰ درصد دانشگاهیان به کسی رای داده‌اند که اکنون در راس مدیریت کشور نیست، این مساله به نوعی دلسردی ایجاد می‌کند. به گزارش ایلنا، حجت الاسلام محمد محمدیان صبح دیروز در اجلاس شصت و دومین نشست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها شرایط مثل قبل نیست و واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد، گفت: مشکل اصلی که در این چند ماه به وجود آمده باعث شد به دلایلی بخش‌هایی از جامعه به هم تنه بزنند و تعادل جامعه به هم بخورد که در این میان عده‌ای هم زمین خورده‌اند.

او با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد دانشگاهیان به کسی رای داده‌اند که اکنون در راس مدیریت کشور نیست، اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود ۷۰ درصد دانشگاهیان به کسی رای داده‌اند که اکنون در راس مدیریت کشور نیست، بنابراین این مساله به نوعی دلسردی ایجاد می‌کند؛ چرا که کسی که به فردی رای می‌دهد و اگر آن فرد رای نیاورد دچار دلسردی می‌شود.

محمدیان افزود: ما خط کشی نمی‌کنیم. هر کسی به هر کسی رای داده برای ما محترم است، اما نکته اینجاست که افرادی بر خلاف مقرراتی که پذیرفته بودند و برخلاف نظام، اتهام تقلب زدند و به نظام اجحاف کردند و تعادل جامعه را بر هم زدند.

وی یادآور شد: ما ۳۰ سال تجربه انتخابات داشته‌ایم و بخشی از افراد به یک فرد رای می‌دادند و آن فرد هم رای نمی‌آورد، اما در این انتخابات کسی که رای نیاورده برخلاف رویه و اصول در برابر نظام ایستاده و هنوز هم ایستاده و عمده نگاه آنها به دانشگاه‌ها است.

فضای دانشگاه‌ها برای ما امروز یک موضوع اصلی است

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه اداره فضای دانشگاه‌ها برای ما امروز یک موضوع اصلی است، افزود: همه کسانی که ما با آنها روبه‌رو هستیم صرف نظر از اینکه به چه کسی رای داده‌اند، فرزندان، برادران و خواهران ما هستند، ما نمی‌توانیم و نباید خط‌کشی کنیم؛ چرا که همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، همه برای نظام رای داده‌اند.

کسی که با سیاست‌های دولت مخالف است با نظام مشکل ندارد

او با بیان اینکه کسی که با سیاست‌های دولت مخالف است، به این معنی نیست که با نظام مشکل دارد، گفت: این دولت قانونی است و با رای ملت رای آورده و دولتی مشروع است و معنی‌اش این نیست که کسی که به دولت انتقاد دارد، با اصل نظام مشکل دارد. باید فرق منتقد و معاند را مورد توجه قرار دهیم و در برخورد با دانشجویان و اساتید به این موضوع توجه کنیم و مواظب باشیم که منتقد و معاند با هم متفاوتند. محمدیان اضافه کرد: افرادی بوده‌اند که از ابتدای انقلاب با نظام مشکل داشته‌اند، اما این تعداد در سطح بسیار پایینی هستند، اما نمی‌توانند فعالیتی انجام دهند.

کسانی که در دانشگاه شعار جمهوری ایرانی می‌دهند کم هستند

وی با اشاره به اینکه هیچ نظامی نه حق و نه باطل اجازه نمی‌دهد که از امکاناتش برای براندازی آن استفاده شود، یادآور شد: امروز کسانی که در دانشگاه شعار جمهوری ایرانی می‌دهند کم هستند، اما کاملا برخلاف مسیر ملت حرکت می‌کنند و شعارهایی متفاوت با آرمان‌های اصلی مردم می‌دهند و برخلاف ملت و انقلاب حرکت می‌کنند.

روسای دانشگاه‌ها ارتباط را با اساتید بیشتر کنند

وی اضافه کرد: انتظار از روسای دانشگاه‌ها این است که ارتباط را با اساتید بیشتر کنند و شبهات را برای آنها توضیح دهند و با توجه به اینکه استادان تشکل‌های منسجمی ندارند، نیاز داریم که با آنها ارتباط بیشتری داشته باشیم و از آنها برای مسائل فرهنگی و سیاسی و توجیه کردن در فضای دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

با اساتیدی که در مسیر تضعیف عمل می‌کنند برخورد قانونی شود

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه اساتید متدین و معتقد دانشگاه‌ها باید مورد عنایت ویژه قرار گیرند و نقش بیشتری را برای حل این گونه مسائل فرهنگی سیاسی ایفا کنند، گفت: در این میان موارد نادری که در مسیر تضعیف عمل می‌کنند، باید ارشاد شده و در موارد کمی نیز مورد برخورد قانونی قرار گیرند.

نیروهای ارزشی و متعهدباید مورد توجه ویژه روسا قرار گیرند

وی با اشاره به فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: نیروهای ارزشی، متعهد وفادار به فعالیت‌های دانشجویی باید مورد توجه ویژه روسا قرار گیرند. آنها ممکن است هر نامی از جمله بسیج، انجمن، جامعه یا هر تشکل دیگری داشته باشند اما بحث توجه تنها مالی نیست؛ بلکه هدایت فکری آنها و انتقال تجربیات مهم است و احساس اینکه رییس دانشگاه می‌تواند روی توان این دانشجویان حساب کند. این دانشجویان انرژی زیادی دارند و انگیزه‌های آنها باید تقویت شود.

حضور نیروهای ارزشی‌ را در دانشگاه‌ها پررنگ‌تر کنید

محمدیان افزود: آینده دانشگاه‌ها را قرار است این دانشجویان اداره کنند و باید مطمئن باشند که از توانشان استفاده می‌کنند. در جمع هایی که خود برگزار می‌کنید، در جایگاه ریاست دانشگاه و با توجه به شرایط موجود حضور این نیروهای ارزشی را در دانشگاه‌ها پررنگ‌تر کنید.