نگرانی دیوان محاسبات از واگذاری‌های شبه دولتی

رییس دیوان محاسبات کشور از رفع ایرادات این دیوان به واگذاری سهام شرکت مخابرات خبر داد، اما در عین حال اعلام کرد که دیوان محاسبات همچنان نگران واگذاری‌های شبه دولتی است. عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در خصوص شیوه نظارت دیوان محاسبات بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار داشت: ما نظرات خود را در خصوص همه واگذاری‌های به طور مستمر به مجلس ارائه می‌دهیم. وی افزود: ما در این بررسی مواردی را که احساس کنیم تخلف شده یا در موردی از قانون عدول شده، ضمن ارائه گزارش به رییس‌جمهور و دستگاه‌های مربوطه، مجلس را نیز نسبت به روند واگذاری‌ها مطلع می‌کنیم.

رییس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: ما جدای از بررسی مورد به مورد واگذاری‌ها و ارائه گزارش هر کدام به دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه، هر شش ماه نیز گزارش جامعی از عملکرد دستگاه‌ها در واگذاری‌ها به بخش خصوصی تهیه می‌کنیم و به رییس‌جمهور و رییس مجلس می‌دهیم.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از روند واگذاری‌ها تا کنون چیست، تصریح کرد: از نظر رقمی که در قانون تعیین شده واگذاری‌ها محقق نشده است. این در حالی است که دستگاه‌ها نیز با مشکلات خاص خود در این بخش روبه‌رو و به دنبال تحقق قانون هستند. وی یادآور شد: اما از نظر قیمت‌گذاری‌ها به استثنای برخی موارد، با توجه به نظارتی که داشتیم و همکاری که با دستگاه‌ها داریم، مسیر خوبی در حال طی شدن است. رحمانی فضلی گفت: ما در این مسیر با مشکلاتی نیز مواجه شده‌ایم که از جمله آن وارد شدن شرکت‌های شبه دولتی در خرید سهام است، که از نظر قانونی درست، اما از نظر ماهیت خصوصی‌سازی درست نیست که این یکی از نگرانی‌های ما در حوزه واگذاری‌ها است و مرتب به دولت و مجلس این موارد را اعلام می‌کنیم.

رییس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: با مشکلاتی نیز در برخی قیمت‌گذاری‌ها روبه‌رو بودیم که معدن انگوران از جمله آنها بوده است. بدهی شرکت مخابرات نیز مورد دیگری است که تحت عنوان ودیعه از مردم گرفته شده است، البته در این موارد وزارت صنایع، شرکت مخابرات و سازمان خصوصی‌سازی به گزارشات ما توجه و نگرانی‌های ما را رفع کردند.

وی در خصوص سرنوشت واگذاری سهام مخابرات نیز گفت: پس از بررسی چگونگی واگذاری سهام مخابرات، نتیجه را به دولت دادیم و دولت نیز اعلام کرد که نگرانی‌ها را رفع کرده که به نظر ما هم رفع شده است.

رحمانی فضلی توضیح داد: در موضوع سهام مخابرات، دو مساله وجود داشت که ما به آن توجه کردیم؛ یک مورد ودیعه‌ها بود که می‌خواستیم در واگذاری تعیین تکلیف شود و ودیعه‌ها را نیز طرف خریدار بپذیرد. نکته دیگر بدهی‌های سازمان تنظیم بود، از آنجا که این سازمان دولتی است باید بدهی‌های آن نیز در این واگذاری تعیین تکلیف می‌شد که در نهایت به ما اعلام شد که تعیین تکلیف شده و کارشناسان ما نیز آن را تایید کردند.

رییس دیوان محاسبات کشور در خصوص موجودی حساب ذخیره ارزی نیز اظهار داشت: موجودی حساب ذخیره ارزی به اندازه‌ای است که نگران‌کننده نباشد. وی در عین حال از اعلام رقم دقیق موجودی حساب ذخیره ارزی خودداری کرد.