دنیای اقتصاد- منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دیروز پیشنهاد مبادله ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم را در کیش مطرح کرد؛ این در حالی است که سران اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌‌ای تند ایران را به عدم تمایل برای تداوم مذاکرات درباره مسائل هسته‌ای از جمله پیشنهاد مبادله اورانیوم متهم کرده‌اند و همزمان هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا هم از طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت نپذیرفتن شرایط غرب از سوی ایران خبرداد. غربی‌ها خواستار انتقال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۵/۳ درصد از ایران به یک کشور ثالث هستند تا در مقابل آن سوخت اتمی سایت هسته‌ای تهران را تامین کنند، اما ایران با انتقال اورانیوم به خارج مخالفت کرده است ولی در عین حال پیشنهاد داده که به صورت مرحله‌ای و در جزیره کیش در ابتدا ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم مبادله شود. هنوز پاسخ مشخصی ازسوی غربی‌ها به این پیشنهاد ارائه نشده ولی پیش‌تر برخی کشورهای غربی پیشنهاد فعلی را غیر قابل تغییر دانسته بودند. پیشنهاد مبادله ۴۰۰ کیلو اورانیوم در کیش

اتحادیه اروپا: عدم تمایل ظاهری ایران به دنبال کردن مذاکرات، مستلزم یک پاسخ روشن است

دنیای اقتصاد- در پی صدور بیانیه رهبران اتحادیه اروپا و کاخ سفید مبنی بر عدم همکاری هسته‌ای ایران، منوچهر متکی وزیر امورخارجه از پیشنهاد ایران به غرب مبنی بر معامله ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم در کیش خبر داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی‌ایران در واکنش به سخنان مقامات کشورهای غربی مبنی بر پاسخ ندادن‌ایران به پیشنهاد آژانس اتمی‌برای تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تهران گفت:‌ ایران پاسخ خود را داده و از جمله اعلام کرده‌ایم حاضریم ۴۰۰ کیلو اورانیوم را در کیش مبادله کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، متکی که برای شرکت در ششمین اجلاس امنیتی منطقه موسوم به نشست منامه به بحرین سفر کرده است، بعد از سخنرانی در مراسم افتتاحیه ‌این اجلاس به سوالات حاضران پاسخ گفت.متکی در خصوص مذاکرات اخیر درباره چگونگی تامین سوخت هسته‌ای رآکتور تهران تصریح کرد: سوخت رآکتور تهران را ابتدا آمریکا به ما داد و بعد ما‌این سوخت را از طریق آرژانتین تامین کردیم. اخیرا نیز ابتدا به ما گفتند سوخت ۵/۳ درصد بدهید تا سوخت ۲۰ درصد بگیرید ما که می‌دانستیم پشت صحنه‌ این پیشنهادات چیست اما برای برون رفت از بحرانی که خود آنها‌ ایجاد کرده بودند پاسخ خود را دادیم و گفتیم با کلیات پیشنهاد موافقیم اما یکدفعه دیدیم در رسانه‌های غربی اعلام شد هزار و ۲۰۰ کیلو اورانیوم از‌ایران خارج می‌شود تا‌ ایران از تولید بمب اتم فاصله بگیرد،‌ آیا ‌این است پاسخ اعتماد‌سازی ‌ایران؟ ما که می‌خواستیم به شما کمک کنیم. وی افزود: رآکتور تهران برای دارو است نه سلاح. چرا در رابطه با ‌این موضوع انسانی گروکشی می‌کنند و ‌این اقدام چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ وی با بیان ‌اینکه در رابطه با پیشنهاد غرب یا باید کل آن را رد می‌کردیم یا راه میانه‌ای می‌رفتیم، افزود: ما راه دوم را رفتیم و گفتیم معاوضه در طول چند سال صورت بگیرد و علاوه بر‌این به ۱+۵ اعلام کردیم ۴۰۰ کیلو اورانیوم ۵/۳ درصد را در کیش تحویل می‌دهیم و معادل ۲۰ درصد آن را در کیش می‌گیریم آیا ‌این پاسخ و ابتکار نیست چرا برخی کشورها عوام فریبی می‌کنند؟ ما حق داریم بدانیم که طرف مقابل به دنبال کار سیاسی نیست. متکی تاکید کرد: اگر با‌این پیشنهاد ‌ایران موافقت شود بلافاصله ما ۴۰۰ کیلو اورانیوم را به کیش خواهیم برد و ‌این پروسه را آغاز خواهیم کرد.

بیانیه اتحادیه اروپا

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز‌، در بیانیه‌ای که رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز جمعه در نشست بروکسل صادر کردند، ایران را به مایل نبودن به ادامه مذاکرات متهم کردند‌. در‌این بیانیه آمده است: خودداری مداوم ایران در عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش و عدم تمایل ظاهری ایران به دنبال کردن مذاکرات، مستلزم یک پاسخ روشن است.

این بیانیه با بیان این که «اتحادیه اروپا برای برداشتن گام‌های ضروری آمادگی دارد» به وزیران خارجه اتحادیه اروپایی دستور می‌دهد این «گام‌ها» را آماده کنند‌، ‌این در حالی است که‌این بیانیه هیچ گونه توضیحی درباره‌این که آیا این «گام‌ها» به معنای تحریم‌های جداگانه اتحادیه اروپایی است یا حمایت از تحریم‌های جدید سازمان ملل، ارائه نمی کند. همزمان با صدور‌این بیانیه، گوردون براون، نخست وزیر انگلیس نیز در بروکسل گفت: اکنون اگر پاسخی از جانب ایران وجود ندارد، ما همواره گفته‌ایم که در انگلیس برای بررسی تحریم‌ها آماده‌ایم و این چیزی است که ما آماده‌ایم در سال جدید در صورتی که پاسخ‌های رضایت بخش را دریافت نکردیم، انجام دهیم. نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه نیز با گفتن این که از آنچه وی حمایت رو به رشد در سازمان ملل برای تشدید تحریم‌های جدید علیه ایران خواند، اطمینان خاطر دوباره یافته است. هم چنین اتحادیه اروپا در بیانیه بروکسل مدعی شدند که تهران برای اعتمادسازی درباره ماهیت «منحصرا صلح‌آمیز‌» این برنامه هیچ اقدامی‌انجام نداده است.

این بیانیه با اشاره به تاسیسات فردو، ساخت آن را نقض تعهدات ایران خوانده و اعلام قصد ساخت تاسیسات بیشتر در ایران را موجب افزایش نگرانی‌های شورای اروپایی دانست.

این بیانیه افزوده است: شورای اروپایی متاسف است که ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در خصوص برنامه تامین سوخت هسته‌‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران توافق نکرده است. این اقدام به اعتمادسازی منجر خواهد شد؛ در حالی که به نیاز ایران برای رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی نیز پاسخ خواهد داد. شورای اروپایی با نگرانی یاد می‌کند که ایران در پذیرش پیشنهادات مکرر چین، فرانسه، آلمان‌، روسیه‌، انگلیس، آمریکا و خاویر سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپایی برای مذاکره بیشتر درباره برنامه هسته‌ای‌اش و دیگر مسائل باعث نگرانی دوجانبه، شکست خورده است.

رهبران اروپایی ضمن تاکید بر این که اتحادیه هم چنان به کار کردن برای راه‌حل دیپلماتیک متعهد است، اعلام کردند که اتحادیه اروپا به بررسی همه وجوه این مساله ادامه خواهد داد.

بیانیه کاخ سفید

‌به گزارش خبر گزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید نیز روز جمعه در راه هشدار به ایران بر سر برنامه هسته‌ای به رهبران اتحادیه اروپا پیوست و در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را با سازمان ملل متحد هماهنگ نکند، باید انتظار عواقب بعدی آن را داشته باشد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید در این بیانیه‌ همچنین اعلام کرد که آمریکا به شدت نگران «بدتر شدن وضعیت حقوق بشر» در ایران است. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز در اظهارات خود خطاب به گروهی از نظامیان آمریکایی در عراق مدعی شد که انتظار دارد «تحریم‌های جدید مهمی» به دلیل بحث‌های موجود برسر برنامه هسته‌ای ایران بر این کشور اعمال شود.

ادعای وزیر دفاع آمریکا در رابطه با تحریم‌های بیشتر علیه ایران در حالی مطرح شد که «دیک‌ داربین» فرد شماره دوی دموکرات‌های کنگره آمریکا تاکید کرد: در سال‌جاری میلادی هیچ‌گونه تحریمی علیه ایران از سوی کنگره آمریکا وضع نخواهد شد. گیبس در بیانیه خود اعلام کرد: اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل با شرایط شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هماهنگ نکند، با عواقبی مواجه خواهد شد و ما از نزدیک با همتایان خود مشورت خواهیم کرد تا از معتبر بودن آن عواقب اطمینان حاصل کنیم. وی همچنین در قسمتی از بیانیه خود درباره وضعیت حقوق بشر ایران اظهار نگرانی کرد و گفت: ما از دولت ایران درخواست می‌کنیم تا به خشونت‌ها و شکنجه افرادی که به آرامی به دنبال به کارگیری حقوق جهانی هستند، پایان دهد و به تعهدات بین‌المللی تحت «پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» پایبند باشد.