قرارگاه خاتم برنده مناقصه 5/2‌میلیارد دلاری چابهار

وزیر راه و ترابری از برنده شدن قرارگاه خاتم‌الانبیاء که به سپاه تعلق دارد، در مناقصه ۵/۲‌میلیارد دلاری پروژه ساخت خط ریلی پس‌کرانه در منطقه آزاد چابهار خبر داد. به گزارش مهر، حمید بهبهانی دیروز در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش صنایع دریایی در کیش گفت: این طرح در سه فاز اجرا خواهد شد که در فاز اول آن قابلیت حمل ۶‌میلیون تن بار، فاز دوم ۱۰‌میلیون تن و نهایتا در فاز سوم ۲۰‌میلیون تن بار را تامین خواهد کرد.وی با اشاره به اینکه کشورهای استعمارگر برای پیشبرد اهداف خود ایرانیان را از سواحل دور کرده‌اند، افزود: در حال حاضر ایران با داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر مرز آبی کمترین جمعیت خود را در کنار دریا دارد. وزیر راه و ترابری اظهار داشت: جزیره‌ای مثل هندورابی که زمانی صحبت از توسعه آن در میان بود، امروز به جزیره‌ای متروکه با تنها ۴ یا ۵ نفر سکنه و ساختمانی متروکه تبدیل شده است. بهبهانی بر لزوم توجه به جزایر و سواحل تاکید کرد و گفت: با استفاده از قابلیت‌های جزایر و بنادر می‌توان همزمان برای توسعه اقتصادی کشور و ایجاد امنیت در این مناطق استفاده کرد.

وزیر راه و ترابری با بیان اینکه دریاهای جنوب کشور در دو بخش در حال توسعه است، تصریح کرد: یک بخش از این توسعه واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی است که سازمان بنادر و دریانوردی به بهترین نحو این کار را در دستور کار قرار داده است. وی قسمت دیگر این توسعه را توجه به دریای عمان ذکر کرد و گفت: تا کنون اقدامات مناسبی برای توسعه مناطقی مانند جاسک و کنارک انجام نشده که دلیل آن نبود زیرساخت‌ها است. بهبهانی با بیان اینکه در حال حاضر زیرساخت‌های این توسعه در حال تهیه شدن است، ابراز امیدواری کرد، در آینده نزدیک بتوانیم شاهد پیشرفت و توسعه این مناطق باشیم. بهبهانی با اشاره به وجود هفت بندر مهم به خصوص بندر شهید رجایی و با انتقاد از اینکه چرا بارها و صادرات و واردات به کشور کوچکی در خلیج‌فارس رفته و از آنجا توزیع می‌شود، گفت: بنادر جنوب ما باید به‌هاب منطقه تبدیل شود که در این راستا باید گمرک، بنادر و راه‌آهن تسهیلاتی را فراهم کنند تا شرایط رقابت با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای ما فراهم شود. وی با اشاره به اینکه در کریدور شمال- جنوب از دو دریای خلیج‌فارس و سپس خزر استفاده می‌شود، اظهار کرد: ما تنها ۱۰‌درصد از کشتی‌ها را در دریای خزر در این مسیر در اختیار داریم که باید این میزان به ۵۰‌درصد برسد. وزیر راه‌وترابری با بیان اینکه دریا و راه‌آهن دو برادر هستند، اظهار کرد: در صورتی که این دو کار خود را به خوبی انجام دهند ما جایگاه بسیار خوبی را در حمل‌و‌نقل ترکیبی در منطقه به دست خواهیم آورد. بهبهانی در پایان از روند اجرای پاکسازی حاشیه سواحل شمالی کشور انتقاد کرد و گفت: به‌رغم مصوبه هیات دولت تاکنون تنها در حدود ۱۰۰ کیلومتر از این پاکسازی انجام شده، اما بقیه آن هنوز انجام نشده است.

اتمام آزادراه تهران ـ شمال تا پایان دولت دهم

وزیر راه و ترابری اعلام کرد: اگر مراحل مناقصه و سرمایه‌گذاری در قطعه‌های آزاد راه تهران ـ شمال سریع انجام و مشکلات آن رفع شود تا پایان دولت دهم این آزادراه به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، حمید بهبهانی درباره تشکیل کارگروه ویژه برای تسریع در ساخت آزادراه تهران ـ شمال و تاثیر آن بر زمان افتتاح این پروژه گفت: این آزادراه از پیچیدگی بخصوصی برخوردار است و برای اجرای آن شاید بیش از صدها موضوع باید توسط دولت تصمیم‌گیری شود. دولت معمولا در کارهایی که پیچیدگی، مشکلات و تصمیم‌گیری‌های مختلف در طول اجرا دارد کارها را به کارگروه محول می‌کند که وظیفه این کارگروه همچون وظیفه هیات دولت و شخص رییس‌جمهوری است و تصمیمی که توسط مسوول کارگروه (وزیر راه و ترابری) ابلاغ شود در حکم ابلاغ ریاست‌جمهوری است.

وی با اشاره به اینکه این کارگروه طبق ماده ۱۳۷ تشکیل شده و وزیران راه، مسکن، جهاد کشاورزی، دادگستری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست عضو آن هستند، اظهار کرد: اگر مشکلی در روند اجرای این پروژه به وجود آید در کارگروه مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد و هر یک از وزرا وظایفی در این زمینه دارند.

بهبهانی با اشاره به اینکه این آزادراه به چهار قطعه تقسیم شده است، گفت: شاه‌بیت این پروژه قطعه‌های یک و دو است که قطعه یک آن به طول ۳۲ کیلومتر از تهران به شهرستانک متصل می‌شود و قطعه دو نیز ۴۲ کیلومتر طول دارد که شهرستانک را به گچسر وصل می‌کند و در این قطعه حدود ۶۰ کیلومتر از مسیر تهران- گچسر کوتاه‌تر می‌شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه در این آزادراه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر می‌توان حرکت کرد طول مسیر تهران تا گچسر به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌رسد.

وزیر راه و ترابری اظهار کرد: قرارداد ساخت این آزادراه سال ۸۳ و به مبلغ ۲۴۵‌میلیون دلار با چینی‌ها بسته شد، اما به دلیل گرفتاری‌هایی که برای طرفین به ویژه ایران در باز کردن LC به وجود آمد این قرارداد به تعویق افتاد و قیمت آن به ۴۰۰‌میلیون دلار تغییر کرد که هم اکنون مشغول کار هستند.

جایگزین سرمایه‌گذار جدید برای قطعه یک آزادراه تهران - شمال

بهبهانی با بیان اینکه هم اکنون ساخت قطعه یک دچار مشکل جدیدی شده است، گفت: در این پروژه ۵۰‌درصد سرمایه‌گذاری از سوی چینی‌ها و ۵۰‌درصد از سوی فرانسوی‌ها باید تامین شود، اما به علت مسائل مختلف فرانسوی‌ها را کنار گذاشتیم و سرمایه‌گذار جدیدی جایگزین خواهد شد و این مقداری زمان‌بر است. وی افزود: برای تامین اعتبار از چینی‌ها به ایران مشکلاتی به وجود آمده که باعث آهسته حرکت کردن پروژه شده است و به محض اینکه سرمایه از طرف چین منتقل شود نیروهای فعال این آزادراه به حدود‌هزار نفر می‌رسد، اما اکنون ۲۰۰ نفر در این پروژه مشغول هستند. به گفته بهبهانی قطعه یک از زمانی که پول به دست چینی‌ها برسد سه ساله باید تکمیل و افتتاح شود.

از وقتی آمدم آزادراه تهران ـ شمال زنده شد

وی با اشاره به اینکه پیمانکار این پروژه بنیاد مستضعفان و سرمایه‌گذار آن چینی‌ها هستند، اظهار کرد: از زمانی که من آمدم این پروژه زنده شد. هفت هشت سال بود که این طرح خوابیده بود و با همکاری اعضای بنیاد مستضعفان عملیات ساخت آن آغاز شده است. بهبهانی ادامه داد: قطعه چهار آزادراه تهران ـ شمال نیز توسط بنیاد مستضعفان به طول ۲۶ کیلومتر در حال انجام است و تا پایان سال آینده باید به اتمام برسد. این قطعه از مرزن‌آباد به چالوس متصل می‌شود که راه‌گشای ترافیک محلی مرزن‌آباد، کلاردشت و چالوس خواهد بود.

آغاز مناقصه ساخت قطعه سه آزادراه تهران ـ شمال

وزیر راه و ترابری با بیان اینکه قطعه دو به طول ۲۲ کیلومتر دارای تونل‌ها و پل‌های زیادی است، گفت: قرارداد اولیه آن دو سال قبل با چینی‌ها بسته شده و هم‌اکنون در حال مذاکره هستیم که اگر با قیمت دو سال قبل توافق شود کار را آغاز خواهند کرد. در غیر این صورت دوباره باید مناقصه برگزار و سرمایه‌گذار جدید انتخاب گردد. وی از آغاز مراحل مناقصه ساخت قطعه سه آزادراه تهران ـ شمال نیز خبر داد و تصریح کرد: تصمیم داریم یک باند قطعه‌های دو و سه این آزادراه را سریع اجرا کنیم که در حین ساخت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

هواپیماهای بوئینگ نمی‌خریم

بهبهانی درباره بهسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیمای بوئینگ اظهار کرد: آنچه مسلم است هواپیمای بوئینگ را نه مطرح می‌کنیم و نه خرید؛ چراکه این نوع هواپیما در دنیا افت کرده و خریدار کمی دارد و خرید هواپیماهای بوئینگ از سوی ایران طی مدت اخیر مطرح نبوده و تکذیب می‌شود. وی با اشاره به اینکه سال‌های گذشته ۵ تا ۶ فروند هواپیما هر ساله وارد ناوگان هوایی کشور می‌شده است، گفت: در حال حاضر ۱۸۰ فروند هواپیما داریم که طی ۱۴ ماهه وزارت من با همکاری دولت و تامین اعتبار لازم ۳۶ فروند خریداری شده است.