دنیای‌اقتصاد- تذکر و اعتراض شدید جمعی از نمایندگان به رییس مجلس باعث شد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که برای بررسی بیشتر به کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی ارجاع شده بود، به دستور کار جلسه علنی مجلس بازگردد. شاخص‌ترین این معترضان احمد توکلی، الیاس نادران، جمشید انصاری، محمدرضا خباز و مصطفی کواکبیان بودند که آن‌قدر یکی پس از دیگری به علی لاریجانی تذکر دادند که رییس مجلس ناچار شد دستور جلسه علنی را به ادامه بررسی لایحه یارانه‌ها بازگرداند. مناقشه دوباره در مجلس درباره لایحه یارانه‌ها

رییس مجلس برای خاموش کردن اعتراض نمایندگان، لایحه یارانه‌ها را به دستور کار مجلس بازگرداند

دنیای‌اقتصاد- تذکر و اعتراض شدید جمعی از نمایندگان به رییس مجلس باعث شد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که برای بررسی بیشتر به کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی ارجاع شده بود، به دستور کار جلسه علنی مجلس بازگردد.

شاخص‌ترین این معترضان احمد توکلی، الیاس نادران، جمشید انصاری، محمدرضا خباز و مصطفی کواکبیان بودند که آن‌قدر یکی پس از دیگری به علی لاریجانی تذکر دادند، که رییس مجلس ناچار شد دستور جلسه علنی را به ادامه بررسی لایحه یارانه‌ها بازگرداند. البته لاریجانی هم حداکثر مقاومت را در مقابل این خواسته نمایندگان نشان داد و تنها زمانی که الیاس نادران به حالت اعتراض صحن مجلس را ترک کرد، رییس مجلس با این توجیه که «موضوع دارد تبعاتی پیدا می‌کند و موجب سوءتفاهم می‌شود» بازگشت به لایحه یارانه‌ها را پذیرفت.

ادامه بررسی لایحه یارانه‌ها درعین حال باز هم چندان پیشرفت نکرد و تعیین تکلیف نهایی این لایحه به جلسه امروز مجلس موکول شد تا نمایندگان آخرین نظرات دولت را نیز در نشست مشترک سه‌شنبه‌شب قوای مجریه و مقننه بشنوند.

انتقادات توکلی و نادران

اولین تذکردهنده جلسه علنی دیروز، احمد توکلی، نماینده مردم تهران بود که پس از آغاز جلسه و بررسی دستور جلسه‌ای به‌جز لایحه یارانه‌ها، با غیرقانونی خواندن ارجاع این لایحه به کمیسیون، خطاب به لاریجانی گفت: این مساله باعث شده برخی رسانه‌ها به غلط برداشت کنند که بین دولت و مجلس دعوا وجود دارد و مجلس در برابر دولت عقب‌نشینی کرده است؛ در حالی که این گونه نیست.

لاریجانی البته این تذکر را وارد ندانست و پاسخ داد: اینکه رسانه‌ها به غلط تصور دیگری از مطالب را مطرح کردند، نباید روی تصمیمات سایه بیندازد. نمایندگان به درستی در جریان کار مجلس هستند و آنچه که در ماده ۱۶ لایحه تصویب شد، نافی ماده ۱۳ و مابقی مواد تصویب‌شده نیست.

اما این تازه آغاز انتقادات نمایندگان به خروج لایحه یارانه‌ها از دستور کار مجلس بود. دقایقی بعد، الیاس نادران، دیگر نماینده تهران، تاکید کرد: خارج کردن این لایحه از دستور کار مجلس درست نیست؛ هر چند روز یکشنبه علت ارجاع لایحه به کمیسیون، تذکر آقای انصاری و ابهام در مورد پیشنهاد کمیسیون ویژه بود، اما حقوق نمایندگان در حال حاضر در حال ضایع شدن است. وی با اشاره به برخی مواد آیین‌نامه داخلی مجلس افزود: مشخص نیست کمیسیون باید به چه حقی تشکیل جلسه بدهد و حق پیشنهاد دادن از ۲۹۰ نماینده سلب شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بهتر بود مصوبه مجلس را به پایان می‌رساندیم و بعد از ارسال به شورای نگهبان و ارجاع احتمالی، آن را اصلاح می‌کردیم، گفت: چنانچه تشکیل غیرقانونی این کمیسیون رسمیت دارد بگویید.

لاریجانی: کمیسیون مواد مصوب را تغییر نمی‌دهد

لاریجانی در پاسخ به تذکر نادران گفت: پیشنهادهای نمایندگان در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است، اما ابهامی در مورد پیشنهاد کمیسیون وجود داشت که در حال بررسی است و در این شک بود که اصلا کمیسیون جلسه‌ای تشکیل داده است یا نه؟

به گفته لاریجانی، در این مرحله بحث تغییر سایر مواد این لایحه در کمیسیون مطرح نیست و کمیسیون تنها درباره اینکه پیشنهاد مصباحی‌مقدم، مصوبه کمیسیون بوده است یا نه، توضیح خواهد داد. رییس مجلس در این باره گفت: کمیسیون درباره سایر مواد تصویب‌شده در صحن علنی بحثی نخواهد کرد، چراکه آن مواد (از جمله ماده ۱۳ و ۱۶) از تصویب نمایندگان گذشته است. کمیسیون ویژه تنها در مورد آن موضوع ابهامی اظهار نظر خواهد کرد و تا فردا نتیجه را به مجلس اعلام می‌کند.

بعد از این گفت‌وشنید، نوبت به مصطفی کواکبیان رسید تا در تذکری آیین‌نامه‌ای بگوید: نمایندگان از سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود خودداری کردند تا به بررسی این لایحه بپردازند، اما در حال حاضر شاهد از دستور خارج شدن این لایحه هستیم. وی افزود: در حال حاضر در افکار عمومی این مساله پیش آمده است که نمایندگان به غیر از صحن مجلس در جاهای دیگری گفت‌وگو و تصمیم‌گیری می‌کنند و گویا مجلس عقب‌نشینی کرده است. لاریجانی در پاسخ به این تذکر نیز گفت: نمایندگان در این مورد احساس مسوولیت کردند و ما از آنان تشکر می‌کنیم، اما ابهاماتی وجود دارد که کمیسیون درحال بررسی آن است. وی افزود: سخنانی همچون اینکه پشت مجلس، جلسه‌ای است، صحیح نیست.

خروج اعتراضی نادران و باز هم تذکر

بلافاصله پس از این تذکر، جمشید انصاری از اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس نیز تذکراتی داد که باز هم لاریجانی آنها را وارد ندانست و خواست وارد بحث عادی مجلس شود. در این لحظه محمدرضا خباز، احمد توکلی و الیاس نادران قصد ارائه تذکر داشتند که رییس مجلس اجازه مطرح شدن تذکرات آنها را نداد.

در پی این برخورد لاریجانی، الیاس نادران با عصبانیت به سمت در خروجی مجلس حرکت کرد و لحظاتی از صحن خارج شد. هرچند با وساطت برخی نمایندگان، پس از چند دقیقه به صحن بازگشت.

پس از گذشت دقایقی که مجلس به سایر دستور جلسه‌های خود پرداخت، بار دیگر احمد توکلی و محمدرضا خباز در تذکراتی خواستار بازگشت لایحه یارانه‌ها به دستور مجلس شدند. سرانجام در پاسخ به این تذکرات بود که لاریجانی حاضر شد دستور جلسه علنی را به لایحه یارانه‌ها تغییر دهد. رییس مجلس در این باره گفت: در این تردید نیست که همه ما تلاش کرده‌ایم که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها با در نظر گرفتن همه ابعاد، به نحوی که حقوق ملت لحاظ شود، به تصویب برسد.

وی با اشاره به تذکراتی که از صبح دیروز به صورت مکرر در صحن علنی بیان شد، گفت: حالا که موضوع دارد تبعاتی پیدا می‌کند و موجب سوءتفاهم می‌شود، می‌توانیم ادامه بررسی لایحه را انجام دهیم و فردا که پاسخ کمیسیون ویژه در مورد آن نقطه ابهام هم به دستمان رسید، کار لایحه را تمام کنیم.

۳ پیشنهاد تصویب‌نشده

مجلس با آغاز مجدد بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، سه پیشنهاد نمایندگان را برای الحاق به مواد این لایحه بررسی کرد، ولی به هیچ کدام از آنها رای مثبت نداد. یکی از مواد پیشنهادی این بود که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از ابتدای سال ۱۳۸۹ لازم الاجرا شود، اما نمایندگان به این پیشنهاد رای منفی دادند. همچنین پیشنهاد دیگری که مربوط به تعیین حقوق کارمندان در زمان اجرای این قانون بود، به تصویب نمایندگان نرسید. سومین پیشنهاد رد شده جلسه علنی دیروز مجلس، مبنی بر تشکیل کمیته‌ای برای تعیین حقوق کارگران و حقوق‌بگیران در سال‌های اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها بود.

پس از این سه پیشنهاد، نمایندگان وارد شور برای بررسی دو طرح دو‌فوریتی و یک طرح یک فوریتی شدند که هیچ یک از فوریت‌های یادشده نیز به تصویب نرسید. یکی از طرح‌های دوفوریتی برای تغییر نام کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس مطرح شده بود که اصالتا به مرحله رای‌گیری نرسید. دیگر طرح دو فوریتی، طرحی برای تامین بودجه شورای عالی استان‌ها بود که فوریت‌های آن هم رای نیاورد. نمایندگان همچنین به یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم رای ندادند.

در عین حال، نمایندگان در جلسه دیروز مجلس ماده ۱۹ قانون عمران شهری را برای جلب نظر شورای نگهبان اصلاح کردند که این تنها مصوبه ایجابی دیروز قوه مقننه بود.