آیت الله مکارم: نمایندگان مجلس بیشتر دقت کنند

توکلی: دولت از اختیاراتش «به صورت حاد» استفاده نکند نگرانی از عواقب اجرای مصوبات مجلس برای هدفمندسازی یارانه‌ها، احمد توکلی را به قم کشاند تا با رایزنی با علما و مراجع تقلید، راه تازه‌ای برای تغییر مسیر این طرح پیدا کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس که روز یکشنبه نارضایتی شدید خود را از مصوبه نمایندگان درباره نحوه توزیع یارانه‌های نقدی و غیرنقدی ابراز داشته بود، دیروز نیز در سفری یک‌روزه به قم، به ملاقات آیت الله مکارم شیرازی رفت تا گلایه‌های خود را با او مطرح کند. آیت الله مکارم شیرازی نیز در این دیدار خواستار «دقت هرچه بیشتر نمایندگان» در تصویب این لایحه شد. دیدار دیروز توکلی با این مرجع تقلید البته به‌صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران انجام شد، اما در خبری که پایگاه خبری «رسا» از آن منتشر کرد، نگرانی فراوان آیت الله مکارم شیرازی به‌ خوبی قابل درک است.

به گزارش رسا، این مرجع تقلید در دیدار با نماینده سرشناس مردم تهران، به برخی نگرانی‌ها در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت و اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در این لایحه تمام تلاش خود را به کار ببندند تا قشر محروم جامعه تحت فشار قرار نگیرد. وی همچنین «خواستار رفع برخی نگرانی‌ها در خصوص این لایحه» شد و افزود: این لایحه نیازمند دقت و بررسی دقیق نمایندگان مجلس است تا با حضور نخبگان علمی و اقتصادی کشور آن را بررسی و به نتیجه مطلوب دست یابند.

بر اساس گزارش رسا، در این دیدار احمد توکلی نیز گزارشی از روند پیگیری لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها ارائه کرد و گفت: نظرات مراجع تقلید در این زمینه برای نمایندگان راهگشا خواهد بود.

توکلی پس از این دیدار در توضیح جزئیات ملاقاتش با آیت الله مکارم شیرازی گفت: در این دیدار به این موضوع تاکید شد که این لایحه در صورتی با هزینه کمتر اجرا می‌شود که دولت از اختیاراتش به صورت حاد استفاده نکند، در این صورت شیب ملایم تغییر قیمت‌ها رعایت می‌شود و شوک ناشی از اجرای آن نیز قابل کنترل است.

انتقاد از شتابزدگی در تصویب لایحه یارانه‌ها

همزمان، نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز از روند تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس انتقاد کرد و رفتار همکاران خود در این زمینه را «شتابزده» توصیف کرد. عبدالله کعبی که با ایسنا مصاحبه می‌کرد، گفت: باید درباره این لایحه کمی کندتر و با آرامش عمل کرد تا از سیر صعودی قیمت‌ها جلوگیری کنیم و زمینه‌های اشتغال ایجاد شود. نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها کار بزرگی است که در حال حاضر برای تصویب آن شتابزده عمل می‌شود؛ در حالی که باید این لایحه با یک کار کارشناسی دقیق و تانی کامل بررسی شود.

او با اشاره به اینکه مردم حل امور خود را به نمایندگان مجلس سپرده‌اند تا با قانون مناسب مشکلات آنها را به حداقل برسانند، تصریح کرد: ممکن است طرحی به صورت قانون درآید، ولی آنچه مهم است اجرای صحیح قانون است.

نماینده آبادان همچنین با بیان نقل قولی از رییس‌جمهور مبنی بر اینکه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها یک عمل جراحی اقتصادی است، گفت: اگر یک عمل جراحی خوب انجام نشود، بیمار یا تلف یا ناقص می‌شود.

واگذاری اختیار به دولت مفسده انگیز است

از سوی دیگر، علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در واکنش به تصویب ماده ۸ لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که تعیین «جامعه هدف» برای پرداخت یارانه‌های نقدی و غیر نقدی را به دولت واگذار کرده است، اظهار داشت: مجلس باید تعاریف مشخصی را برای این منظور لحاظ می‌کرد؛ چراکه اعطای چنین اختیاری به هر مرجعی، هر قدر هم که معتبر باشد، در بلندمدت مفسده‌انگیز است. محجوب که با ایلنا گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: پیشنهادهایی برای محدودکردن جمعیت دریافت‌کننده یارانه‌ها و ارائه تعاریف دیگری برای این منظور ارائه شد، اما هیچکدام رای نیاورد. این نماینده کارگری مجلس درباره صحت‌وسقم اطلاعات حاصل از فرم‌های اطلاعات اقتصادی خانوار که قرار است مبنای تعیین افراد مشمول یارانه شود، تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند اثبات کند که این فرم‌ها درست بوده است یا نه؟ اینکه دولت می‌گوید ۷۰‌درصد آمارها درست بوده، تنها یک حدس از ناحیه آنها است و هر اقدام علمی و عملی باید براساس یقین باشد نه حدس و گمان.

همچنین قدرت الله علیخانی، عضو فراکسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز نسبت به «سیاسی شدن» بررسی این لایحه در مجلس ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها سیاسی شده است و بسیاری از پیشنهادهای خوب همچون پیشنهاد آقای توکلی (مبنی بر انحصار یارانه‌های نقدی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی) به دلیل نگاه‌های سیاسی رد شد.

وی با بیان اینکه «نگران بحران شدید وضعیت معیشتی مردم است»، تاکید کرد: شنیده شده شورای عالی امنیت ملی بر روی این لایحه نظر دارد که این بسیار خوب و مفید است، چراکه در حال حاضر شاهد هشدارهای پی‌درپی کارشناسان هستیم و قطعا اگر بحران و نارضایتی پیش آید مجلس نیز باید پاسخگو باشد.

مجلس اختیار تام را به دولت واگذار کرد

عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی گفت: دولت خود متقاضی بر عهده گرفتن مسوولیت بازپرداخت یارانه‌ها بود و این گونه نبود که دولت مخالف پذیرش این مسوولیت باشد و مجلس اجرای آن را متوجه دولت کند.

محمد حسین فرهنگی در گفت و گو با خبرگزاری فارس تصریح کرد: تصمیم دیروز مجلس در زمینه اختصاص باز توزیع یارانه‌ها براساس میزان درآمد رییس خانواده، باعث می‌شود که احساس بی‌عدالتی و تبعیض در جامعه بوجود نیاید. وی تاکید کرد: نظر دولت تا میزان زیادی تامین شد، تا دولت بتواند از همه اقشار هدف حمایت لازم را به عمل آورد و این کار هنگامی دقیق‌تر می‌شود که احساس تبعیض به وجود نیاید؛ چرا که اگر این احساس به وجود می‌آمد ایجاد مشکل می‌کرد و بلافاصله بعد از اجرای طرح خسارت‌های جدی به وجود می‌آمد. عضو کمیسیون ویژه طرح تحول با بیان اینکه نهایتا یک جابه‌جایی صورت می‌گیرد که یارانه به‌جای دستگاه به مصرف‌کننده اختصاص می‌یابد و مصرف‌کننده مصرف خود را مدیریت می‌کند، اضافه کرد: این تصور اشتباهی است که این طرح را تنها حرکتی برای حل مشکلات بدانیم؛ چرا که این طرح بیشتر در راستای مدیریت منابع کشور تنظیم شده است تا مصرف بی‌رویه موجود در کشور به حداقل برسد. وی تصریح کرد: دولت خود متقاضی بر عهده گرفتن این مسوولیت بود و این گونه نبود که دولت مخالف پذیرش این مسوولیت باشد و مجلس اجرای آن را متوجه دولت کند، بلکه دولت احساس کرد در اجرا ممکن است دچار مشکلات و معذوراتی شود و درخواست می‌کرد این اختیارات را دریافت کند که با این تصمیم مجلس تا حدودی چنین اتفاقی افتاد.

فرهنگی اظهار داشت: از سوی دیگر باید میدان عمل لازم را برای تغییرات نظام تصمیم‌گیری اجرایی در نظر بگیریم؛ چرا که هر تصمیم ممکن است به آثار و تبعات پیش‌بینی نشده‌ای منجر شود و در چنین شرایطی اگر قانون قطعی و خشک باشد راه را بر تصمیم‌گیری‌های لازم در چنین شرایطی می‌بندد، اما آنچه که تصویب شد از این بابت مشکلی را ایجاد نمی‌کند.