فیلم در ایران سه میلیون مخاطب دارد

نگاه سوم- جواد شمقدری در مراسم تودیع محمد آفریده و معارفه شفیع آقامحمدیان مدیرعامل گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: باید در حوزه سینمای مستند و کوتاه توجه جدی و سرمایه‌گذاری جدی شود، زیرا این حوزه فرصت مناسبی است تا فیلم‌سازان با پرداختن به سوژه‌های ناب اصول حرفه‌ای سینما را یاد بگیرند و چه بسا امروز بسیاری از فیلم‌های خوب ریشه در فیلم‌های کوتاه و مستند دارد.

معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بعضی فیلم‌هایی که هم‌اکنون در حال اکران هستند، گفت: متاسفانه یکی از اشکالات اصلی حوزه سینما شخصیت‌ها و روابطی است که نه تنها برگرفته از فرهنگ ما نیست، بلکه واقعی نیز نیست. وجود شخصیت‌های ناظر و دروغین در فیلم‌های سینمایی ایران به سینمای ایران ضربه می‌زند و یکی از راه‌های جلوگیری از این اشکال توجه به فیلم مستند و کوتاه است.

وی با اشاره به گسترش معنویت در حوزه سینما گفت: ما به دنبال ایجاد معنویت هستیم، اما این معنویت باید از تار و پود زندگی استخراج بشود. امروز ما گرفتار انسان‌های دروغین و کاذب و نوظهور هستیم که بسیاری از آنها نماد همان روحانیت نوظهور و مسیحیت غرب است که امروز متاسفانه در بعضی از برنامه‌های فرهنگی داخل نیز تبلیغ می‌شود.

شمقدری با اشاره به اولویت اصلی سینما در حوزه زنان و جوانان گفت: زنان و جوانان ایرانی جزو اهداف اصلی دشمن هستند که برنامه‌های زیادی را برای ضربه زدن به آنان طراحی کرده‌اند و ما باید با ساخت فیلم‌ها و برنامه‌های فرهنگی جایگاه زن ایرانی را ارتقا دهیم، زیرا ارتقای جایگاه زن ایرانی و توجه به نیازهای جوانان از اولویت‌های اصلی برنامه‌های حوزه سینما باید باشد.

شمقدری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ژانر سینمای سیاسی گفت: ژانر سینمای سیاسی باید توسعه یابد و به خصوص با توجه به شرایط جامعه امروز و التهابات سیاسی به وجود آمده این موضوع باید به یکی از دستمایه‌های اصلی سینماگران تبدیل شود.

معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فیلم در سینماهای کشور تنها سه میلیون مخاطب دارد، گفت: رعایت استاندارهای تلویزیونی از سوی فیلمسازان مخاطبان فیلم ها را به ۵۰میلیون افزایش می‌دهد.

جواد شمقدری همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مشهد، با اشاره به ظرفیت اکران سینماهای کشور افزود: هر سال ۵۰ فیلم در کشور اکران می‌شود و بقیه فیلم‌ها پشت در می‌مانند و باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هم تهیه‌کننده هم کارگردان و بازیگر و همه کسانی که در کار تولید فیلم هستند به ساخت فیلم‌هایی که در شبکه خانگی توزیع می‌شوند، توجه نشان بدهند.

معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه اگر فیلمسازان ما استانداردهای تلویزیون را رعایت کنند، قطعا این فیلم‌ها در تلویزیون پخش خواهند شد، گفت: از این طریق می‌توان با ۵۰میلیون مخاطب ارتباط برقرار کرد، در حالی که این فیلم‌ها در سینماهای کشور شاید سه میلیون بیننده داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر تولیدی باید در حد خودش ارزش‌گذاری شود و جایگاه داشته باشد، گفت: باید استانداردها را بالا برد و فیلم سینمایی ویژه تلویزیون ساخت.

معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از منطقه‌ای شدن حوزه سینمایی کشور گفت: بنا است ۸ منطقه سینمایی در کشور ایجاد شود و با توجه به ظرفیت‌ها اعتباراتی در اختیار این مناطق که امکان افزوده شدن به مناطق دیگر را هم دارد، تخصیص داده خواهد شد.

شمقدری در ادامه از زیر پوشش قرار گرفتن دو یا سه استان در هر منطقه خبر داد و هدف از این طرح را در راستای تولید فیلم در مناطق مختلف کشور برشمرد.

وی با اشاره به نگاه ویژه به تله فیلم‌ها افزود: تولیدات بومی شامل فیلم‌های بلند سینمایی و مستند و فیلم کوتاه داستانی و

تله فیلم‌های تلویزیونی خواهد شد و در هر سال ۳۰۰ پروانه ساخت برای فیلم‌های ویدئویی صادر خواهیم کرد.