دنیای اقتصاد- هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا در حالی که پذیرش پیشنهاد جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌توسط‌ایران را یک شروع خوب در روابط تهران و آژانس ارزیابی کرده‌، گفته است که آمریکا دیگر بیش از ‌این نمی‌تواند در قبال برنامه هسته‌ای ‌ایران صبور باشد و تهران زمان محدودی را برای پاسخگویی به پیش‌نویس توافقنامه آژانس درباره غنی‌سازی اورانیوم دارد. در همین حال، روزنامه انگلیسی تایمز نیز چنین تحلیل کرده است که پاسخ پنجشنبه ایران به طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث سردرگمی کشورهای غربی شده است. سردرگمی‌غرب از پاسخ‌ایران

کلینتون: آمریکا دیگر بیش از ‌این نمی‌تواند در قبال برنامه هسته‌ای ‌ایران صبور باشد

هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا در حالی که پذیرش پیشنهاد جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌توسط‌ایران را یک شروع خوب در روابط تهران و آژانس ارزیابی کرده‌، گفته است که آمریکا دیگر بیش از ‌این نمی‌تواند در قبال برنامه هسته‌ای ‌ایران صبور باشد و تهران زمان محدودی را برای پاسخگویی به پیش‌نویس توافقنامه آژانس درباره غنی‌سازی اورانیوم دارد.

در همین حال، روزنامه انگلیسی تایمز چنین تحلیل کرده است که پاسخ پنجشنبه ایران به طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث سردرگمی کشورهای غربی شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه انگلیسی تایمز در تحلیلی درباره برنامه هسته‌ای ایران نوشت: اگر دولت اوباما امیدهایی مبنی بر امضای توافقنامه هسته‌ای با ایران و حل مساله هسته‌ای این کشور در سر می‌پروراند، اکنون به تدریج این امیدها کمرنگ‌تر شده‌اند. پیشنهاد ایران درباره توافقنامه هسته‌ای را می‌توان در روز سه‌شنبه به عنوان پاسخ ردی تلقی کرد. این در حالی است که بسیاری از مقامات غربی امید زیادی نسبت به انعقاد این توافقنامه داشتند؛ اگرچه این توافقنامه نتایج مثبتی برای تهران داشته است، اما در واقع انعقاد آن می‌تواند در جهت تعهدات اوباما برای آینده سودمند باشد.

این روزنامه انگلیسی افزوده است: براساس طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انبار هسته‌ای ایران می‌تواند با مواد هسته‌ای کشور غربی پر شده و سوخت هسته‌ای لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران فراهم شود. در کل مقامات غربی بر این باورند که از یک سو با انعقاد این توافقنامه هسته‌ای سوخت لازم را به ایران داده و از سوی دیگر مذاکرات هسته‌ای را برای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهند.

به نوشته تایمز، ایران توانسته نوع مذاکرات هسته‌ای را با کشورهای غربی تغییر دهد؛ زیرا که در دوران دولت بوش آمریکا هرگونه مذاکره مستقیم با ایران را منوط به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم اعلام کرده بود؛ این در حالی است که اکنون در دوران اوباما مقامات آمریکایی بدون هیچ پیش شرطی حاضر به مذاکره هسته‌ای با ایران و انعقاد توافقنامه هسته‌ای با مقامات ایرانی هستند. این روزنامه با اشاره به این که طرح پیشنهادی آژانس در ایران بحث برانگیز بوده‌، نوشته است: نه تنها محافظه کاران و بلکه مخالفان دولت نیز این طرح را تلاشی در جهت اقدامات کشورهای غربی برای به سلطه در آوردن برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند و در همین راستا انتقادات بسیاری درباره این طرح پیشنهادی از سوی هر دو جناح در ایران نوشته شده است.

به نوشته تایمز دولت اوباما امیدوار است که با انعقاد این توافقنامه هسته‌ای، زمان بیشتری برای اجرای استراتژی مورد نظر به دست آورد، به خصوص درباره اسرائیل که همواره به عنوان تهدیدی برای برپایی جنگ به هنگام نتیجه ندادن راه‌های دیپلماتیک برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای به شمار می‌آید، از سوی دیگر پاسخ ایران می‌تواند به عنوان مانعی در برابر توافق هسته‌ای محسوب شود که در این صورت یا کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ترغیب می‌شوند یا این کشورها در جهت همکاری‌های دیپلماتیک برای مذاکرات هسته‌ای ایران تلاش مضاعف می‌کنند.

یک شروع خوب

در‌این میان‌، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا ضمن درخواست برای پایبندی ‌ایران به تعهدات هسته‌ای خود گفته است که پذیرش پیشنهاد جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به معنای یک شروع خوب در روابط تهران و آژانس است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کلینتون روز شنبه در دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی در بیت المقدس گفت که آمریکا دیگر بیش از این نمی‌تواند در قبال برنامه هسته‌ای ‌ایران صبور باشد و تهران زمان محدودی را برای پاسخگویی به پیش‌نویس توافقنامه آژانس درباره غنی‌سازی اورانیوم دارد.

وی افزود‌: دولت آمریکا خواهان ارسال اورانیوم‌ایران به روسیه و سپس به فرانسه است و تمایل زیادی را برای همکاری با تهران دارد، اما واشنگتن برای همیشه نمی‌تواند منتظر پاسخ ‌این کشور بماند. کلینتون گفت که هم اکنون زمان آن فرا رسیده تا دولت‌ ایران پایبندی به تعهدات و مسوولیت‌های خود را در قبال جامعه بین‌الملل اثبات کند و پذیرش پیشنهاد جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ به معنای یک شروع خوب در روابط تهران و آژانس است.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: قدرت‌های غربی در انتظار پاسخ شفاف‌ ایران به پیش‌نویس قرارداد سوخت هسته‌ای هستند.

بر اساس‌ این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ تایید کرده که تهران پاسخ ابتدایی خود را با قرارداد سوخت هسته‌ای ارائه داده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، بسیاری از قانونگذاران ‌ایرانی مخالفت خود را با قرارداد سوخت هسته‌ای اعلام کرده‌اند.

بر اساس‌این پیشنهاد، ‌ایران ۷۰درصد از اورانیوم غنی شده خود را به روسیه می‌فرستد تا پس از غنی‌سازی بیشتر، برای تبدیل به سوخت اتمی‌مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران به فرانسه فرستاده شود.

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌پیش‌تر تاکید کرد که به رایزنی‌ها با ‌ایران و طرف‌های ذی‌ربط درباره موضوع هسته‌ای تهران ادامه خواهد داد.

در همین حال، مقامات آمریکایی که همراه کلینتون به فلسطین اشغالی سفر کرده بودند به روزنامه «هاآرتص» گفتند که آمریکا قصد دارد به تعامل خود با تهران درباره برنامه هسته‌ای این کشور ادامه دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، این مقامات آمریکایی برای اثبات گفته خود به سکوت دولتمردان آمریکا به پاسخ ایران به پیش‌نویس قرارداد فروش سوخت هسته‌ای به تهران استناد کردند.

طبق نوشته روزنامه‌ هاآرتص پاسخ ایران هنوز به طور عمومی بیان نشده است و گزارش‌های متناقضی از ایران درباره این پیش‌نویس منتشر می‌شود. پنج‌شنبه گذشته محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که پاسخ اولیه به پیشنهاد سوخت هسته‌ای را از ایران دریافت کرده، اما روز جمعه تهران اعلام کرد که هنوز پاسخ خود به پیش‌نویس قرارداد سوخت هسته‌ای را اعلام نکرده است. در عین حال، برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی است که ‌ایران خواهان خرید سوخت هسته‌ای و در مرحله بعدی‌، ارسال گام به گام اورانیوم با غنای کم به روسیه به منظور تبدیل به سوخت هسته‌ای در آن کشور و فرانسه است.بر اساس پیش‌نویس قرارداد فروش سوخت هسته‌ای که آژانس آن را پیشنهاد داده ایران باید هزار و ۲۰۰کیلوگرم از اورانیوم با درصد پایین غنی شده خود را به روسیه منتقل کند تا در این کشور بعد از بازفرآوری بیشتر به فرانسه منتقل شده و پس از تبدیل به میله‌های سوختی به ایران بازگردانده شود، اما به نظر می‌رسد که مقام‌های تهران تغییرات مهمی ‌را در ‌این پیش‌نویس اعمال کرده‌اند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی چندی پیش اعلام کرد که در پیش‌نویس قرارداد سوخت هسته‌ای غربی‌ها اصرار دارند به سمت نوعی فریبکاری بروند یا به نوعی مواردی را به ما تحمیل کنند. آنها مطرح کرده‌اند ما زمانی سوخت ۲۰درصد را به ایران می‌دهیم که شما مواد غنی‌شده خود را به ما بدهید که ما هیچ ارتباطی بین این دو مساله نمی‌بینیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد که اینان می‌خواهند یک فکر جدیدی را القا کنند و یک شیطنتی در این موضوع داشته باشند و به جای آن ‌که سوخت را به ما تحویل دهند، می‌خواهند سوخت بگیرند که این تلقی اشتباهی است.

جلالی: غربی‌ها شانتاژ می‌کنند؛ مسوولان اجماع کامل دارند

کاظم جلالی ،مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: غربی‌ها به دنبال شانتاژ در مورد تامین سوخت رآکتور تهران هستند، در حالی که‌این رآکتور یک رآکتور تحقیقاتی است و سوخت آن با نظارت آژانس قابل تعویض است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به‌اینکه چرا موضوع ساده‌ای همچون تامین سوخت رآکتور تهران که پیش از ‌این بدون هیچ سر و صدایی صورت می‌گرفت، امروز به‌ این اندازه در رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: طرح و بزرگ کردن ‌این موضوع یک نوع شانتاژ از سوی غربی‌ها است که بر سر مساله تامین سوخت رآکتور تهران به راه انداخته‌اند، در حالی که ‌این رآکتور یک رآکتور تحقیقاتی است و سوخت آن با نظارت آژانس قابل تعویض است. وی تاکید کرد: شانتاژ موضوع تامین سوخت رآکتور تهران از سوی غربی‌ها برای منحرف کردن ذهن‌ها از موضوع اصلی که بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی‌ایران است، صورت می‌گیرد.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به ‌اینکه گفته می‌شود در بین مسوولان جمهوری اسلامی ‌ایران در رابطه با موضوع هسته‌ای به خصوص تامین سوخت رآکتور تهران اختلاف‌نظر وجود دارد، گفت: طرح چنین مساله‌ای هم یک نوع شانتاژ تبلیغاتی است، چرا که رئوس کلی کار روشن است و یک اجماع کامل در‌این زمینه در بین مسوولان جمهوری اسلامی‌ ایران وجود دارد.‌این نماینده مجلس با طرح نقاط اجماعی در‌این زمینه گفت: اولا جمهوری اسلامی ‌ایران برای تامین سوخت رآکتور تهران خریدار سوخت است و‌این یک کار کاملا اقتصادی است و کشورهایی که علاقه‌مند باشند می‌توانند در ‌این زمینه با جمهوری اسلامی ‌ایران مذاکره کنند و ‌ایران هم آماده مذاکره برای ‌این موضوع است در صورتی که آژانس هم بر‌این مذاکرات اشراف کامل داشته باشد.هیچ گاه کسی نپذیرفته که سوخت غنی شده زیر پنج درصد ازسوی جمهوری اسلامی‌ایران در اختیارکشوری دیگر قرار گیرد، بلکه در بحث تامین سوخت مبادله یک گزینه پیشنهادی و قابل مطالعه بود که بر روی‌ این گزینه ملاحظات دقیق فنی و اقتصادی وجود دارد.

عکس: AFP