سال گذشته هر خانوار ایرانی به طور متوسط حدود ۶۰۰‌هزار‌تومان کسری بودجه داشت. به گزارش ایلنا به نقل از مرکز آمار ایران، محاسبات صورت گرفته نشان می‌دهد هزینه هر خانوار شهری در سال ۱۳۸۷ در حدود ۹۴‌میلیون و ۲۱۴‌هزار و ۱۰۷‌ریال بوده است، در حالی که متوسط درآمد آن در همین دوره زمانی به ۸۸‌میلیون و ۲۱۹‌هزار و ۳۸۶‌ریال رسیده است. به این ترتیب هر خانوار در کشور طی سال گذشته ۵‌میلیون و ۹۹۴‌هزار و ۷۲۱‌ریال کسری بودجه داشته است. آمارهای ارائه شده حاکی از آن است که به‌رغم رشد متوسط ۱۱/۱۳‌درصدی درآمدها در سال ۱۳۸۷ نسبت به مدت مشابه پیش از آن، هزینه‌ها حدود ۰۹/۱۵‌درصد افزایش داشته است.

بیشترین هزینه زندگی در سال گذشته به خانوارهای تهرانی مرتبط بوده است، به طوری که هر خانوار تهرانی به طور متوسط در سال قبل ۱۲‌میلیون و ۱۵۶‌هزار و ۴۲۳‌تومان هزینه داشته است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن رشدی برابر ۴۱/۱۵‌درصد را تجربه کرده است. در همین دوره زمانی درآمد متوسط هر خانوار تهرانی برابر با ۱۱‌میلیون و ۵۹۳‌هزار و ۲۷۲‌تومان بوده است. به این ترتیب هر خانوار تهرانی نیز در سال گذشته با کسری بودجه‌ای در حدود ۵۶۳‌هزار و ۱۰۵‌تومان روبه‌رو بوده است. بر این اساس همان طور که بیشترین هزینه‌های خانوار در سال گذشته مربوط به تهرانی‌ها بوده است، بیشترین درآمدها نیز به این خانوارها اختصاص داشته است.

در گزارش مرکز آمار ایران کمترین هزینه‌ها مربوط به خانوارهای سیستان و بلوچستانی بوده است. هر خانوار در این استان طی سال گذشته ۵‌میلیون و ۶۴۲‌هزار و ۲۵‌تومان هزینه داشت، اما درآمد خانوار در همین دوره زمانی ۶‌میلیون و۲۷۳‌هزار و۳۵۰‌تومان اعلام شده است. سیستان یکی از ۳ استانی است که میزان درآمد خانوار در آن به طور متوسط بیش از هزینه‌ها بوده است. از دیگر استان‌هایی که خانوار در آنها به طور متوسط با کسری بودجه مواجه نشده است، می‌توان به استان خراسان رضوی و مازندران اشاره داشت. توریست‌پذیر بودن این ۲ استان به گفته کارشناسان از مهم‌ترین دلایل نبود کسری بودجه در زندگی خانوار است، اما سیستان و بلوچستان به دلیل پایین بودن شدید هزینه زندگی و نبود منابع کافی دچار این وضعیت شده است. هزینه متوسط هر خانوار در سال در استان رضوی ۷‌میلیون ۹۱۹‌هزار و ۱۴۵‌تومان بوده، در حالی که درآمد خانوار در این دوره زمانی ۸‌میلیون و ۲۹۸‌هزار و ۹۳‌تومان گزارش شده است. این رقم در مازندران در بخش هزینه‌ها به ۹‌میلیون و ۵۸۳‌هزار و ۳۳‌تومان و در بخش درآمدها ۱۰‌میلیون و ۱۳۶‌هزار و ۵۹۰‌تومان اعلام شده است.