سرپرست وزارت رفاه گفت: وزارت رفاه وظیفه دارد نسبت به توزیع یارانه میان ۵‌دهک از افراد جامعه که حدود ۳۶‌میلیون نفر می‌شوند اقدام کند و به همین منظور قرار است ۳۶‌میلیون حساب بانکی برای ایرانیانی که مستقیما از یارانه نقدی بهره‌مند می‌شوند توسط وزارت رفاه افتتاح شود. نادعلی الفت‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان این مطلب افزود: وظیفه وزارت رفاه در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها بازتوزیع منابع حاصل از یارانه‌ها است و در این راستا ۳ بسته سیاستی تدوین شده است که اصلاح به روزرسانی و به هنگام‌سازی اطلاعات جمع‌آوری شده از جمله این سیاست‌ها است. این اظهارات در حالی از سوی الفت‌پور مطرح می‌شود که منتقدین طرح هدفمند کردن یارانه‌ها معتقدند موضوع ظرفیت‌سازی لازم برای جلوگیری از شوک اولیه ناشی از اجرای این طرح با ابهامات فراوانی روبرو است. از نظر آنها مبهم بودن نحوه توزیع یارانه‌های نقدی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی این طرح است. سرپرست وزارت رفاه با اشاره به تاسیس سامانه الکترونیکی مورد نیاز برای اجرای این طرح تاکید کرد: در حال حاضر سامانه الکترونیکی وزارت رفاه در حال نهایی شدن است، به طوری که ۹۰‌درصد مراحل این کار انجام شده است. پس از اتمام کار این سامانه به تمام بانکهای کشور متصل می‌شود و آنها از اطلاعات موجود استفاده می‌کنند. ما بسته‌هایی را در این خصوص تهیه کرده‌ایم که به محض تصویب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها این بسته‌ها عملیاتی خواهند شد.

این مقام مسوول در وزارت رفاه از تشکیل حساب بانکی برای گروه‌های مشمول طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و گفت: مرکز آمار اطلاعات مربوط به دهک‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد و به ۵‌دهک اول جامعه یارانه اختصاص می‌یابد که حدود ۸‌میلیون خانوار را شامل خواهد شد.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران نیمی ‌از مردم کشور باید از پرداخت مستقیم یارانه‌ها بهره‌مند شوند. امری که الفت‌پور درباره‌اش معتقد است به هر دهک به طور یکسان تعلق نمی‌گیرد. به گفته وی سقف پرداخت یارانه به هر خانوار ۵‌نفر است و به سرپرست خانوار یارانه اختصاص پیدا می‌کند که اهلیت فرد نیز در نظر گرفته خواهد شد. سرپرست وزارت رفاه و تامین اجتماعی اظهار کرد: با توجه به اینکه بازگشت منابع یک ماه به طول می‌انجامد به محض نهایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها برای اجرای این طرح در ماه اول آن مبلغی به عنوان تنخواه در اختیار وزارت رفاه قرار می‌گیرد.