دنیای اقتصاد- در حالی که هنوز تصمیم نهایی مجلس در خصوص نحوه توزیع عواید حاصل از حذف یارانه‌های پنهان اتخاذ نشده است و با توجه به نبود سازوکار قانونمند برای توزیع تبعیض‌آمیز پول، به نظر می‌رسد که نمایندگان مردم هم ملاحظات جدی در خصوص نحوه اجرای آن دارند. محمود احمدی‌نژاد از پرداخت یارانه نقدی به ۸۰درصد جمعیت خبر داده است. احمدی‌نژاد در مشهد اعلام کرد

یارانه نقدی برای ۸۰ درصد مردم

مجلس هنوز درباره دهک‌های مشمول یارانه نقدی مشغول بررسی است و به نتیجه نرسیده است

بهره‌مندی ۸۰درصد مردم از یارانه نقدی مهمترین موضوعی بود که محمود احمدی‌نژاد در نخستین دور از سفرهای استانی خود در قامت رییس دولت دهم وعده آن را داد.

به گزارش فارس احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه به مشهد سفر کرد و در یک سخنرانی در صحن حرم امام رضا به موضوع یارانه‌ها اشاره کرد: ما در هدفمند کردن یارانه‌ها با عدالت یارانه‌ها را توزیع می‌کنیم‌ و اینکه‌ می‌گویند مردم بی‌پول می‌شوند اشتباه است و ‌۸۰درصد مردم با اجرای طرح تحول اقتصادی از ‌یارانه‌ها برخوردار می‌شوند‌. احمدی‌نژاد در شرایطی از برخورداری ۸۰درصد از مردم از یارانه نقدی سخن گفته که مجلس در حال بررسی لایحه یارانه‌ها است. اگرچه مجلس با آزادسازی تدریجی قیمت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی ظرف ۵ سال موافقت کرده است؛ اما آخرین مذاکرات نمایندگان در جلسه علنی چهارشنبه دو هفته پیش درباره اینکه یارانه نقدی به چند درصد مردم تعلق بگیرد ناتمام ماند و جلسه مجلس به تنش کشیده شد. در کمیسیون ویژه تصویب شده که نیمی از جمعیت کشور؛ یعنی پنج دهک از یارانه نقدی برخوردار شوند، اما برخی نمایندگان مجلس با این پیشنهاد مخالفند و معتقدند که یارانه نقدی به صورت مساوی میان تمام مردم تقسیم شود یا اینکه به هیچ‌کس یارانه‌ای پرداخت نشود؛ اما با وجود چنین دیدگاه‌های مختلفی و اینکه مجلس هنوز به نتیجه قطعی درباره مشمولان دریافت یارانه نقدی نرسیده است، احمدی نژاد از پرداخت یارانه نقدی به ۸۰درصد مردم سخن به میان آورده است.

به گزارش ایسنا، وی گفت: بحث هدفمند کردن یارانه‌ها یک اقدام بزرگ برای اصلاحات اقتصادی و اجرای عدالت است. او خطاب به مردم گفت: ‌دقت کنید برخی‌ها دو موضوع را در این ارتباط خلط می‌کنند، در یک دوران طولانی به دنبال حذف یارانه‌ها بودند، در قانون برنامه‌ سوم و چهارم حذف یارانه‌ها به تصویب رسید؛ یعنی این‌که قیمت‌ها به قیمت واقعی برسد، بدون آن‌که چیزی به ملت برگردد، این یک کار اشتباه بود و دولت‌های قبلی با آن‌که آن را نوشته و تصویب کرده‌ بودند مطلقا به آن نزدیک نشدند. وی افزود:‌ در این ارتباط مطالعه شد و جوانب امر در نظر گرفته شد و به این نتیجه رسیدیم که حذف یارانه‌ها بی‌معناست و این منجر به متلاشی شدن بخشی از زندگی مردم و پر کردن جیب عده قلیلی می‌شود و در پی مطالعه‌هایی که انجام شد ما به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها رسیدیم؛ براساس این لایحه، یارانه‌ها حذف نمی‌شود، بلکه درست و عادلانه توزیع می‌شود، امروز توزیع یارانه‌ها درست نیست و به گونه‌ای است که هر کس بیشتر مصرف کنند از یارانه بیشتری برخوردار می‌شود، ما می‌خواهیم یارانه‌ها را هدفمند کنیم و این یارانه‌ها را به سمت کسانی سوق دهیم که وقتی تحولات اقتصادی رخ می‌دهد آسیب نبینند. یارانه نان، ‌دارو، آب و سوخت قرار نیست که قطع شود بلکه ما هدف‌مان این است که یارانه‌ها درست و به صورت عادلانه توزیع شود. ۵۰ الی ۶۰ سال به این سمت نادرست بود و حال باید اجازه داد در مسیر درست حرکت کند.

وی تاکید کرد: در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها قرار نیست که به مردم فشار آید، تلاش کردیم قدرت خرید ۶۰ الی ۷۰‌درصد مردمی را که ثبت‌نام کرده‌اند و شناسایی شده‌اند و شامل این موضوع می‌شوند، افزایش دهیم و بالاتر ببریم و پول را در کف دست خودشان بگذاریم تا خودشان مدیریت کنند نه این‌که پول به نام آن‌ها باشد و به کام دیگران.

برخی شروع به ترساندن مردم کرده‌اند

او با بیان این‌که «برخی شروع به ترساندن ملت در این ارتباط کرده‌اند» عنوان کرد: چرا مردم را می‌ترسانید؟ این ترس باید با کمک مردم و با حمایت مردم صورت بگیرد، این طرح در جهت پشتیبانی از مردم است و نه نقطه‌ مقابل مردم. وی گفت: در گذشته بحث حذف یارانه‌ها مطرح بود که ما از اساس مخالف آن هستیم و آن را نیز اجرا نکرده‌ایم و بلکه ما بحث هدفمند کردن یارانه‌ها را دنبال می‌کنیم و به همین خاطر فراخوان دادیم از اقتصاددانان کمک گرفتیم و سال گذشته مردم فرم‌هایی را در این ارتباط پر کردند براساس این فرم‌ها مشمولین را شناسایی کردیم و به زودی حساب‌های عدالت اعلام می‌شود تا مردمی که ثبت‌نام کرده‌اند و واجد شرایط هستند آن‌ها را پر کنند.

آماده همکاری هسته‌ای هستیم

احمدی‌نژاد درباره پیشنهاد هسته‌ای آژانس و پاسخ ایران به آن گفت: غربی‌ها قبلا به ما می‌گفتند که فعالیت‌های خود را تعطیل کنید، ولی امروز برای تبادل سوخت، ‌توسعه فناوری، ساخت نیروگاه‌ها و ساخت رآکتور اعلام آمادگی می‌کنند و می‌گویند بیاید در این زمینه‌ها با یکدیگر همکاری و مشارکت کنیم و آن‌ها از موضع تقابل به موضع تعامل و همکاری رسیدند. اگر قرار است در ساخت رآکتور همکاری صورت بگیرد باید آن‌ها تعهدات قبلی را انجام دهند او ادامه داد: خوشبختانه شرایط برای همکاری‌های هسته‌ای در سطح بین‌المللی فراهم شده است و بحث رآکتور تهران و تحویل سوخت در مورد رآکتور تهران موضوعی است که صداقت برخی از کشورها و آژانس را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و این‌که آژانس نقش قانونی خود را برای همکاری‌های هسته‌ای کشورهای عضو ایفا کند و در واقع رابطه هسته‌ای سالم را بین کشورها برقرار کند. وی ادامه داد: ما از تبادل سوخت و همکاری فنی و ساخت نیروگاه و رآکتور استقبال می‌کنیم و آماده‌ همکاری هستیم و انتظار داریم که دولت‌های طرف مذاکره‌ ما نیز به تعهد قبلی خود عمل کنند، ما با برخی از کشورها قرارداد هسته‌ای داریم و سی‌سال است که این قرارداد مثلا بسته شده پولش را داده‌ایم، ولی آنها عمل نکرده‌اند و اگر بنا به همکاری است باید آنها تعهدات قبلی خود را عمل کنند و در واقع تعهدات قبلی را عملیاتی کنند و اگر قرار است در ساخت رآکتور و نیروگاه همکاری صورت بگیرد باید آن‌ها تعهدات قبلی را انجام دهند.

وی افزود: ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم و به فضل الهی گام به گام به سمت قله‌های عزت حرکت می‌کنیم و از همکاری‌های درست و قانونی که همه حقوق ملت ایران حفظ شود نگرانی نداریم و کار را دنبال می‌کنیم. وی گفت: ‌دوره‌ا‌ی ایستادگی بود و اکنون تثبیت شده‌ایم و اکنون دوران بهره‌برداری از توفیقات به دست آمده است و بدانید که ملت و دولت این راه روشن را تا آخر ادامه می‌دهد.

۳۰درصد اطلاعات اقتصادی خانوارها غلط بود

معاون وزیر اقتصاد گفت: مرکز آمار پنج متغیر عمده خودرو، ملک، تحصیلات، تعداد افراد تحت سرپرستی خانوار و میزان وام دریافت‌شده را برای سنجش صحت اطلاعات خانوار بررسی کرده است. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: منظور مرکز آمار از تطابق نداشتن آمار آن است که ۳۰درصد از افرادی که اطلاعات اقتصادی خود را ارائه کرده‌اند، با نتایجی که مرکز آمار به دست آورده اطلاعاتشان متفاوت است و به معنی خطای ۳۰درصدی مدل مرکز آمار نیست. وی افزود: مرکز آمار اطلاعات ارائه شده توسط مردم را با واقعیات موجود چک کرده‌ که ۳۰درصد از این اطلاعات با هم تطابق نداشته که مرکز آمار این ۳۰درصد را اصلاح کرده است. معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اضافه کرد: به عنوان مثال از کسی پرسیده شده که آیا دارای خودرو است و او جواب منفی داده و مرکز آمار به شبکه راهور مراجعه کرده و مشاهده کرده که خودرویی به نام آن فرد در آن پایگاه ثبت شده است و این اطلاعات را براساس آن اصلاح کرده‌اند. وی با بیان اینکه مرکز آمار پنج متغیر عمده را بررسی کرده است، اظهار داشت: این متغیرها عبارتند از خودرو، ملک، تحصیلات، تعداد افراد تحت سرپرستی خانوار و میزان وام اخذ شده که براساس این متغیرها افراد را گروه‌بندی کرده‌اند و اطلاعات ارائه شده در این پنج متغیر را با پایگاه‌های اطلاعاتی موجود مطابقت داده‌اند. فرزین تصریح کرد: امکان کمی وجود دارد کسی خودرو نداشته باشد، عملکرد نداشته باشد، بیسواد باشد و وامی از بانک دریافت نکرده باشد، اما ثروتمند باشد. وی با تاکید بر اینکه مرکز آمار در بررسی‌های خود متوجه شده است که افراد مرفه را با دقت بالایی می‌توان با این شاخص‌ها شناسایی کرد، افزود: به طور مستمر این مدل را با افراد مختلف چک می‌کنیم تا از کارآیی آن مطمئن شویم.